Spring naar content

De resultaten van de E-mail Benchmark zijn dit jaar voor het eerst te bekijken in een interactief Power BI-dashboard, ontwikkeld door Power BI Knowledge. Hierdoor kunnen bedrijven de resultaten van alle jaren en branches goed met elkaar vergelijken. Bekijk hier de resultaten. De infographic vind je onderaan dit bericht.

Gemiddelde COR, CTR en CTO gestegen

Uit het onderzoek blijkt dat de Confirmed Open Rate (COR) is gestegen naar 39,3% (+1,3%). De Click Through Rate (CTR) en de Click To Open rate (CTO) zijn eveneens gegroeid naar respectievelijk 7,7% (+0,2%) en 17,2% (+0,4%). De energie- en nutsbranche heeft net als vorig jaar de hoogste COR met 75,1%. De grootste stijger binnen deze ratio is echter de groothandelssector (+9,1%). Dit jaar heeft de energie- en nutssector voor het eerst ook de hoogste CTR met 24,3%. Daarmee stijgt de branche in deze ratio het meest ten opzichte van vorig jaar (+6,6%). De hoogste CTO is wederom voor de land- en tuinbouwsector met 29,6% – maar ook in deze ratio weten energie- en nutsbedrijven het meest te groeien (+6,0%).

Wederom succes met kleinere campagnes, maar COR grotere campagnes groeit

Doelgroepen van kleinere campagnes openen e-mails 8,1% meer dan gemiddeld. Net als vorig jaar geldt: hoe groter de campagnes, hoe lager de gemiddelde ratio’s. Desalniettemin zien we wel een stijging van de COR bij grotere campagnes. Daarmee is de dalende trend van vorige jaren doorbroken. Zo is de openratio van campagnes met een omvang tussen 50.000 en 250.000 gestegen met 4,3%. De grootste verzenders van e-mail waren dit jaar de retailsector en de media- en publishingbranche; samen waren ze verantwoordelijk voor 36% van alle campagnes en goed voor 49% van alle verstuurde e-mails.

Timing: ‘s ochtends sturen, ‘s middags openen, ‘s avonds klikken

In november en december verstuurden bedrijven, net als vorig jaar, de meeste e-mails. E-mails werden grotendeels verstuurd tijdens kantooruren, zowel voor B2B (80,7%) als B2C (63,5%). Populaire verzendtijden waren 10:00 uur (B2B) en 16:00 uur (B2C). De openratio is het hoogst voor e-mails die op maandag zijn verzonden, gemiddeld (COR: 40,1%) – zeker voor goede doelen (op vrijdag worden 69,5% van hun e-mails geopend). De openratio voor B2B e-mails is het hoogst voor e-mails verzonden op vrijdag (COR: 38,5%). Gemiddeld openden mensen de meeste e-mails om 16:00 uur (43,9%). De klikratio is het hoogst voor e-mails die op zaterdag zijn verstuurd (CTR: 8,6% & CTO: 18,1%). Qua tijdstip klikken mensen het meest om 21:00 uur (CTR: 10,4% & CTO: 22,4%).

Openratio op mobiel sterk toegenomen

De openratio op mobiel is sterk toegenomen vergeleken met vorig jaar. De COR’s van mobiel (50%) en desktop (50%) zijn nu gelijk verdeeld, waar mobiel vorig jaar goed was voor maar 37% van alle geopende e-mails. Qua clicks doet desktop het iets beter (CTR: 53%) dan mobiel (CTR: 50%).

Over de DDMA Nationale E-mail Benchmark

De DDMA Nationale E-mail Benchmark is een initiatief van de Commissie E-mail van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing. Het onderzoek is uitgevoerd en vormgegeven in samenwerking met Power BI Knowledge. Dit jaar zijn de resultaten voor het eerst toegankelijk via een interactief Power BI-dashboard, waarin ook de data van voorgaande jaren beschikbaar zijn. De analyse beslaat 19,6 miljard e-mails verdeeld over 834.000 e-mailcampagnes verstuurd door 6.012 organisaties tussen 1 januari 2015 tot en 31 december 2019. De data van 2019 is beschikbaar gesteld door zes e-mail service providers (Spotler, Hellodialog, Webpower, Measuremail, MailCampaigns en Tripolis) die daarmee een substantieel deel van het totaal aantal verstuurde e-mailcampagnes in de Nederlandse markt vertegenwoordigen.

Infographic DDMA E-mail Benchmark 2020

Download (1,22 MB)

Bob Younge

Contentspecialist

Esther van de Bovenkamp

Voormalig Programmamanager bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Call for participation opens for 4th edition of GDMA’s International Email Benchmark

The Global Data & Marketing Alliance (GDMA) and the Dutch Association for Data & Marketing (DDMA) are thrilled to initiate the call for participation for the fourth edition of our…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Best of DDMA Research & Insights 2024

In een marketingtijdperk waarin data, technologie en consumentengedrag continu veranderen, is gedegen onderzoek cruciaal. Door middel van uitgebreide (consumenten)onderzoeken en benchmarks bieden we onze leden grip op deze veranderingen. In…
Lees meer
E-mail |

De GDMA International Email Benchmark: Een Wereldwijde Vergelijking 

E-mailmarketing blijft een essentieel onderdeel van de digitale marketingstrategie voor bedrijven wereldwijd. De prestaties van e-mailcampagnes kunnen echter sterk variëren tussen verschillende continenten en landen. In dit derde en laatste…