Spring naar content

Wat gaan we doen?

We hebben experts uit onze achterban uitgenodigd om aan het proces deel te nemen. Het eerste onderwerp waarmee we aan de slag gaan is de afbakening van de begrippen ‘commercieel of charitatief’ uit de Telecommunicatiewet. In spreektaal: wanneer is iets service? En wanneer is het reclame? In de meeste gevallen is dat duidelijk, maar we merken uit de hoeveelheid juridische vragen in onze legal inbox dat er ook veel onduidelijkheid is.

Het resultaat van dit proces

Het doel is om ervoor te zorgen dat juristen en marketeers beter weten hoe zij de regels moeten toepassen. Waarbij we naast de wet- en zelfregulering zullen kijken naar rechterlijke uitspraken, ethische afwegingen, guidance van toezichthouders en het belang van de consument. Nadat er een standpunt is ingenomen vertalen we dat naar handige documenten, zoals een Frequently Asked Questions-document, een whitepaper of een handleiding.

DDMA ziet dit als een waardevol project, waarbij wij kennis en ervaring uit de praktijk zullen gebruiken om de sector duidelijkheid te verschaffen en verder te helpen. Samen scheppen we meer duidelijkheid over de toepassing van het wettelijk kader rondom marketing, waardoor adverteerders en dienstverleners beter weten hoe zij hiermee om moeten gaan.

Wil je ook meepraten over de invulling? Of heb je een open norm waarmee je worstelt met de toepassing daarvan in de praktijk? Stuur dan een mail naar: saramosch@ddma.nl

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
AVG |

Mag een nieuwsbrief zonder opt-in als er geen betaling is?

Een Roemeense nieuwssite bood lezers de mogelijkheid om zich gratis te registreren. In ruil daarvoor kregen zij toegang tot extra artikelen én een dagelijkse nieuwsbrief – zonder voorafgaande toestemming, maar…
Lees meer
Legal |

Reclamecode: Code Postfilter

De Code Postfilter heeft tot doel om op uniforme wijze consumenten, bedrijven en organisaties te informeren over het gebruik van het Nationaal Overledenenregister en het Postfilter van Stichting Postfilter. De…
Lees meer
AVG |

Telemarketing op basis van klantrelatie verdwijnt: duidelijkheid over ingangsdatum nieuwe opt-in-regels

Op basis van een klantrelatie zonder toestemming bellen? Dat mag nog even, maar niet lang meer. In dit artikel leggen we uit vanaf wanneer dat verandert en wat organisaties nu…