De Code Postfilter is herzien op basis van feedback van consumenten. Nadat de herziening vorig jaar al in de Algemene Ledenvergadering van DDMA was goedgekeurd, is deze nu ook officieel opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. Nederlandse organisaties zijn verplicht om de Postfilter-inschrijvingen van consumenten te respecteren. De Stichting Reclame Code ziet toe op naleving en ontvangt ook mogelijke klachten van consumenten. De Code gaat alleen over geadresseerde reclamepost, niet over ongeadresseerde reclamefolders.
Dit zijn de belangrijkste wijzigingen in de Code Postfilter:
1. Nationaal Postregister met eigen site verder onder naam Postfilter
Postfilter is de nieuwe naam van het Nationaal Postregister en krijgt ook een eigen website: www.postfilter.nl. Het Nationale Overledenenregister behoudt dezelfde naam en is voortaan te vinden via www.nationaaloverledenenregister.nl. Deze opsplitsing moet het voor consumenten duidelijker maken ten opzichte van de huidige situatie, waarin beide registers op dezelfde site te vinden zijn. Beide websites gaan binnenkort live.
2. Verplichte verwijzing naar Postfilter op geadresseerde reclamepost
Vanaf 1 april 2021 zijn afzenders van ongevraagde geadresseerde reclamepost verplicht om op hun reclame-uitingen een verwijzing naar Postfilter te zetten. Zo weten ontvangers precies waar ze hun ontvangstvoorkeuren kunnen doorgeven: via het hierboven genoemde postfilter.nl. In de Code is een aantal voorbeeldzinnen opgenomen die organisaties kunnen gebruiken.
3. Afmelden voor geadresseerde reclamepost ook anoniem mogelijk
Ook nieuw is dat consumenten hun ontvangstverzoeken en bezwaren voortaan anoniem kunnen laten vastleggen, zonder naam en e-mailadres. Zo kunnen ook consumenten die geen persoonsgegevens willen delen met Postfilter zich inschrijven tegen geadresseerde reclamepost. In de nieuwe opzet krijgen consumenten een keuze: een afmelding zonder e-mailverificatie en naam voor 2 jaar of een afmelding met mogelijkheid de gegevens in te zien, aan te passen en te verwijderen. De tweede variant is verlengd van 5 naar 6 jaar.
4. Meer tijd voor klachten
Organisaties krijgen vier weken de tijd om de klachten te onderzoeken en de klager hierover te informeren. De termijn van twee weken was erg krap. De termijn is aangepast om de organisaties meer ruimte te geven om de klacht goed af te handelen en de verwerkingen in lijn te brengen met de overige codes in de Nederlandse Reclame Code.
Download hier de volledige herziene Code Postfilter.
Code Postfilter
Download (577,41 KB)Ook interessant
Geen items gevonden