Definitie: wat is Experimentation?
Experimentation is het testen van het totaal van onsite en offsite activiteiten met als doel: het optimaliseren van de (online) klantreis. Het fundament hiervoor is de integrale datagedreven aanpak, waarbij de gebruikersdata wordt geanalyseerd en de optimalisatiekansen worden gevalideerd en uitgevoerd.
Uitgelicht
![](https://ddma.nl/wp-content/uploads/2022/01/DDMA-Dutch-CRO-Awards-Winnaars-2021-1.jpg)
Experimentation Heroes
Ga naar website
![](https://ddma.nl/wp-content/uploads/2021/06/phone.jpeg)
CRO Maturity Test
Doe de test
Artikelen
![](https://ddma.nl/wp-content/uploads/2025/02/2025-Het-Jaar-van-Experimenteren-en-Optimaliseren-768x512.jpg)
Lees meer
![](https://ddma.nl/wp-content/uploads/2025/01/De-grootste-trends-in-data-driven-marketing-volgens-de-commissies-van-DDMA-768x512.jpg)
Lees meer
![](https://ddma.nl/wp-content/uploads/2025/01/DDMA7nov24-5590-768x512.jpg)
Lees meer
![](https://ddma.nl/wp-content/uploads/2024/12/Van-klik-tot-conversie-attributie-als-key-voor-marketingstrategieen-768x512.jpg)
Lees meer
DDMA Commissie Experimentation & Optimisation
Mark de Winter
Managing Consultant CRO/CXO & Conversion Optimization Specialist | ClickValue (voorzitter)
Robert de Kok
CRO Specialist bij Delta Fiber
Michiel Jansen
Global Conversion Optimisation Lead & Centre of Excellence bij ING
Leonie Eckhardt
Customer Journey Strategist & CRO Consultant bij Yellowgrape