Spring naar content

DDMA Whitepaper: Experimenteren op websites en andere online omgevingen NL

Download (6,89 MB)

Voor een gedegen executie van een experiment en een effectieve doorvoering van resultaten moeten je een aantal stappen doorlopen. In dit whitepaper nemen de experts uit de DDMA Commissie Experimentation & Optimisation je mee in een 4-stappen-plan die je kunt aanhouden als blauwdruk voor jouw experimenten: De onderbouwing (stap 1), de opzet (stap 2), de analyse (stap 3), en het delen van resultaten (stap 4). Als je deze stappen doorloopt weet je zeker dat je komt tot geldige en bruikbare resultaten die bijdragen aan de doelstellingen van je organisatie.

Stappen van het hele expermentationproces

Verdieping: een culture of experimentation

De commissie heeft opgemerkt dat experimenteren in de markt vaak vanuit silo’s gebeurt, wat leidt tot experimenten met (te) weinig draagdracht. De commissie pleit daarom te allen tijde voor een experimentgedreven bedrijfscultuur, gebaseerd op onderlinge kennisdeling, draagkracht en vertrouwen en een vast uitgewerkt stappenplan voor experimenten. In het whitepaper wordt hier daarom extra aandacht aan besteedt.

Frank Overbeek, voorzitter van de DDMA Commissie Experimentation & Optimisation: Het is vandaag de dag niet meer voldoende om alleen te weten hoe je een experiment moet uitvoeren. Tegenwoordig strekt het belang van experimentation zich uit tot alle facetten van een organisatie. Of het nu gaat om marketingstrategie, productontwikkeling, websiteontwerp of operationele processen, experimentation stelt je in staat om beslissingen te nemen op basis van gegevens en voortdurend te evolueren. Daarom gaan we in dit whitepaper ook in op het belang van iteratie en het creëren van een experimentgedreven cultuur binnen de gehele organisatie.

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

DDMA maakt genomineerden voor DDMA Experimentation Heroes 2024 bekend

De genomineerden voor DDMA Experimentation Heroes zijn bekend. Genomineerd zijn: Odido, DPG Media, Primera, Vattenfall, NS Internationaal, Albert Heijn, De Efteling, KLM en Ben. Zij lichten hun case toe tijdens…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

Is Your Webshop Ready for the European Accessibility Act 2025?

That’s a question many businesses should be asking themselves right now. In just a year (on June 28, 2025), the European Accessibility Act (EEA) will come into effect. This new…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

Experimentation Hero in Focus: Jonas Timmer (Nu.nl)

As we prepare for Experimentation Heroes 2024, we’re highlighting specialists in the field who embody what it means to be a true “Experimentation Hero.” Today, we speak with Jonas Timmer,…