Spring naar content

Sommige schoonheidsingrepen mogen in Nederland alleen uitgevoerd worden door een arts. Denk aan: haartransplantaties, injecties van botox of fillers, of chirurgische operaties als liposuctie, ooglidcorrecties of borstvergrotingen.

Voor deze behandelingen kun je als content creator reclame maken, net als voor de klinieken en artsen die ze uitvoeren. Zulke reclame valt onder de Code medische Cosmetische Behandelingen uitgevoerd door Artsen (CCBA).

Uit monitoring door de Stichting Reclame Code blijkt dat de meeste creators niet op de hoogte zijn van deze regels. Daarom geven wij vier belangrijke tips over waar je op moet letten als je als influencer reclame maakt voor medische cosmetische behandelingen:

1. Tijdelijke acties zijn uit den boze

Het is verboden om enige vorm van tijdsdruk op te nemen of te suggereren wanneer je reclame maakt voor medische cosmetische behandelingen op grond van artikel 2.a CCBA. Ook zijn promotionele acties verboden waarbij een verplichting tot aankoop of behandeling geldt volgens artikel 2.b. van de CCBA. Dit betekent dat tijdelijke kortingsacties of winacties niet mogen. Dergelijke acties creëren namelijk tijdsdruk én om er gebruik van te maken moet je een aankoop doen. Je kunt bijvoorbeeld alleen korting krijgen op een botoxbehandeling als je die behandeling ook echt afneemt. En iemand die een haartransplantatie wint, kan deze winst alleen verzilveren door ook daadwerkelijk een operatie te ondergaan. Mocht je reclame maken voor een tijdelijke actie bij een kliniek, dan zijn zowel de kliniek als jij in overtreding van de CCBA.

2. Geen kinderen in het publiek

Reclame voor medische cosmetische behandelingen mag zich niet richten op minderjarigen. Is een substantieel deel van jouw publiek minderjarig? Maak dan geen reclame voor dit soort klinieken en ingrepen, of gebruik een leeftijdsfilter dat ervoor zorgt dat je post is afgeschermd voor minderjarigen.

3. Wees eerlijk over resultaat en risico

Net als bij reclame voor cosmetica mag je geen onrealistisch beeld van de effecten van een behandeling geven. De reclame moet waarheidsgetrouw zijn. Ook mag je niet suggereren dat een medische cosmetische behandeling zonder risico is en mag je geen garanties geven over resultaat. Uitingen zoals ‘niet goed, geld terug’ en ‘werkzaamheid gegarandeerd’ zijn bijvoorbeeld niet toegestaan.

4. Verplichte verwijzing + slogan + logo

Er zijn een aantal zaken die je altijd moet vermelden in je reclame-uiting: Verwijs in een post altijd naar een website waar het BIG-nummer van de behandelend arts te vinden is. De meeste klinieken hebben die op hun website staan. (Zo niet, dan overtreden ze de CCBA). Daarnaast is het van belang dat de volgende slogan met logo (hier te vinden) in je post wordt gebruikt: “Kijk uit. Jezelf mooier maken kan lelijk uitpakken. Een geslaagde ingreep begint bij een geschikte arts.”

Charlotte van der Peijl

Juridisch medewerker | Stichting Reclame Code

Tjomme Dooper

Product Owner & Data Analyst bij Stichting Reclame Code

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Vier tips van de Stichting Reclame Code bij reclame voor cosmetische behandelingen, zoals botox, fillers en haartransplantaties.

Rimpeltjes glad, lippen wat voller, tanden gewit, wenkbrauwen hoger—het kan allemaal, we zien dit online. Soms krijg je het als influencer zelfs gratis aangeboden. Omdat dit soort cosmetische behandelingen erg…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing volgens de commissies van DDMA

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat je werk als marketingprofessional, jurist of dataspecialist in 2025 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag je echt niet missen?
Lees meer
Influencermarketing |

Certificering influencers sluit jaar succesvol af met ruim 2000 influencers en bol als nieuwe partner

Het sector-initiatief ‘Certified by influencerregels.com’ sluit het jaar af met diverse mijlpalen: het register op influencerregels.com bevat inmiddels ruim 2.000 gecertificeerde influencers. Bovendien zal bol per 1 januari 2025 met…