Spring naar content
  1. Creëer begrip bij de rest van de organisatie
    Om echt te profiteren van AI, is het belangrijk dat alfa’s en bèta’s samenwerken en elkaar begrijpen. Als data scientists alleen maar de ‘geeks in the corner’ zijn waar niemand mee praat, ontstaan er nooit mooie dingen. Tegelijkertijd moeten mensen vanuit de ‘business’ de toegevoegde waarde van data begrijpen en minder beslissingen vanuit de onderbuik maken. Om samenwerking en wederzijds begrip te stimuleren, stuurt één van de organisaties data scientists en businessmensen gezamenlijk op cursus. De commissie AI herkent dit probleem en heeft zich zowel in 2018 als in 2019 tot doel gesteld de groepen te mixen tijdens events als de AI hackathon. Een brug tussen business en bytes. Wil je op de genodigdenlijst van de AI events, schrijf je in voor de DDMA nieuwsbrief en vink interesse AI aan.
  2. Laat de mens de data overrulen
    Een andere manier om ervoor te zorgen dat niet-data scientists de voordelen van datagedreven besluitvorming omarmen, is het instellen van een soort menselijk vetorecht. Zorg ervoor dat ‘de mens’ altijd de data kan overrulen, bijvoorbeeld met standaard ingebouwde knoppen. Alleen al het idee dat deze mogelijkheid er is, zorgt voor meer acceptatie en vertrouwen.
  3. Geef ruimte om te falen
    In commerciële omgevingen is vaak weinig ruimte om te falen, waardoor data scientists vaak niet de kans krijgen met data te ‘spelen’ en nieuwe dingen te ontdekken. Juist door te experimenteren, ontstaan nieuwe innovatieve concepten die de organisatie verder kunnen helpen. Daar hoort ook bij dat een experiment wel eens mislukt. Biedt data scientists daarom bewust tijd en budget om te experimenteren en te falen.
  4. Staar je niet blind op sprints
    De Sprint-methode is vaak geschikt voor de ontwikkeling van nieuwe datamodellen, maar niet in alle gevallen. Soms worden processen geforceerd in een agile structuur geduwd, terwijl dat niet perse handig is. Om te achterhalen of een dataset bijvoorbeeld kwalitatief sterk genoeg is om in te zetten voor een nieuw product, moet je eerst twee dagen rustig in de data kunnen duiken, voordat je een nieuwe sprint begint.

De AI Elite is een initiatief van de DDMA commissie AI. Op 23 mei 2019 organiseren zij een Morning update: the near future of AI. Heb je interesse daarbij aanwezig te zijn, check hier de sprekers Spotify en Merkle en hoe jij als aanwezige kunt bijdragen.

Monique Rutten

Voormalig Directeur bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

13 nieuwe leden voor DDMA in eerste helft 2024

In de eerste helft van 2024 mocht DDMA, branchevereniging voor data en marketing, 13 nieuwe leden verwelkomen. Onder meer HelloFresh, Achmea en Hogeschool Utrecht sloten zich aan. Hiermee zet de…
Lees meer
DDMA |

Terugblik Post Meetup op 14 mei

Op donderdag 14 mei j.l. kwamen we weer met een groep post-liefhebbers bij elkaar voor actuele updates, kennisuitwisseling en om met elkaar in gesprek te gaan. Met 39 leuke gasten…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

The Marketing Automation Journey of Claro Carwash

In the dynamic world of digital marketing, Claro Carwash has positioned itself as a leading player in the Benelux carwash industry. The company’s ambition is clear: to become the premium…