Spring naar content
  1. Creëer begrip bij de rest van de organisatie
    Om echt te profiteren van AI, is het belangrijk dat alfa’s en bèta’s samenwerken en elkaar begrijpen. Als data scientists alleen maar de ‘geeks in the corner’ zijn waar niemand mee praat, ontstaan er nooit mooie dingen. Tegelijkertijd moeten mensen vanuit de ‘business’ de toegevoegde waarde van data begrijpen en minder beslissingen vanuit de onderbuik maken. Om samenwerking en wederzijds begrip te stimuleren, stuurt één van de organisaties data scientists en businessmensen gezamenlijk op cursus. De commissie AI herkent dit probleem en heeft zich zowel in 2018 als in 2019 tot doel gesteld de groepen te mixen tijdens events als de AI hackathon. Een brug tussen business en bytes. Wil je op de genodigdenlijst van de AI events, schrijf je in voor de DDMA nieuwsbrief en vink interesse AI aan.
  2. Laat de mens de data overrulen
    Een andere manier om ervoor te zorgen dat niet-data scientists de voordelen van datagedreven besluitvorming omarmen, is het instellen van een soort menselijk vetorecht. Zorg ervoor dat ‘de mens’ altijd de data kan overrulen, bijvoorbeeld met standaard ingebouwde knoppen. Alleen al het idee dat deze mogelijkheid er is, zorgt voor meer acceptatie en vertrouwen.
  3. Geef ruimte om te falen
    In commerciële omgevingen is vaak weinig ruimte om te falen, waardoor data scientists vaak niet de kans krijgen met data te ‘spelen’ en nieuwe dingen te ontdekken. Juist door te experimenteren, ontstaan nieuwe innovatieve concepten die de organisatie verder kunnen helpen. Daar hoort ook bij dat een experiment wel eens mislukt. Biedt data scientists daarom bewust tijd en budget om te experimenteren en te falen.
  4. Staar je niet blind op sprints
    De Sprint-methode is vaak geschikt voor de ontwikkeling van nieuwe datamodellen, maar niet in alle gevallen. Soms worden processen geforceerd in een agile structuur geduwd, terwijl dat niet perse handig is. Om te achterhalen of een dataset bijvoorbeeld kwalitatief sterk genoeg is om in te zetten voor een nieuw product, moet je eerst twee dagen rustig in de data kunnen duiken, voordat je een nieuwe sprint begint.

De AI Elite is een initiatief van de DDMA commissie AI. Op 23 mei 2019 organiseren zij een Morning update: the near future of AI. Heb je interesse daarbij aanwezig te zijn, check hier de sprekers Spotify en Merkle en hoe jij als aanwezige kunt bijdragen.

Monique Rutten

Voormalig Directeur bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

DDMA organiseert DDMA NEXT: een nieuw congres voor beslissers

DDMA organiseert op 11 oktober 2022 in Capital C in Amsterdam een nieuw congres: DDMA NEXT. Onder de noemer ‘Shaping the future’ brengt de branchevereniging beslissers op het gebied van…
Lees meer
Influencermarketing |

Branche blij met duidelijkheid: extra regels en toezicht voor influencers met meer dan 500.000 volgers – Sector roept voorlichtingswebsite over regels in het leven   

Amsterdam, 17 mei 2022 – Influencers met meer dan 500.000 volgers vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Zij krijgen te maken met extra reclameregels in de…
Lees meer
Search |

Simo Ahava (8-bit-sheep): ‘Technology doesn’t change the status quo. It’s how that technology is used’

Server-side tagging is often presented as the solution for problems relating to the sunset of third-party cookies. And although server-side would be a solution for a lot of companies, it…