Spring naar content

Omdat het adverterend bedrijfsleven een paar jaar geleden al het belang inzag van verantwoorde reclame via social media, is in 2014 de Reclamecode Social Media in het leven geroepen. Deze code bepaalt dat reclame via bloggers, vloggers en content creators duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn. Als een vlogger betaald wordt door een adverteerder of een ander voordeel van de adverteerder heeft ontvangen, dan moet dat uitdrukkelijk worden vermeld. Hoe je dat precies doet lees je in deze Hoe Heurt Het [link]. Als een vlogger echter zelf besluit om een product te kopen en hier aandacht aan te besteden, zonder dat hier enige betrokkenheid van een adverteerder bij komt kijken (ook niet achteraf), dan is er géén sprake van reclame volgens de geldende wet- en regelgeving.

Wanneer een vlogger wel reclame maakt moet ook rekening worden gehouden met beperkingen die gelden voor het product waarvoor reclame wordt gemaakt, zoals in geval van voeding en alcohol. Zo mag er geen reclame voor ongezonde voeding worden gemaakt gericht op kinderen beneden de 13 jaar, ook niet via vlogs. De BVA en de FNLI hebben onlangs een gids uitgegeven die hieraan aandacht besteedt en die adverteerders als hulpmiddel kunnen gebruiken in hun samenwerking met vloggers. De SRC acht bewustzijn bij adverteerders en de partijen met wie zij samenwerken van de geldende regels van groot belang en stimuleert activiteiten die hieraan bijdragen.

Uit recente berichtgeving blijkt dat het Commissariaat voor de Media onderzoek heeft gedaan onder twintig populairste Nederlandstalige kanalen van vloggers of andere online content creators op YouTube. In lang niet alle video’s zou duidelijk worden gemaakt dat het om betaalde aandacht en dus om reclame gaat. Een ieder die van mening is dat er in strijd met de Nederlandse Reclame Code reclame wordt gemaakt, kan een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code. De onafhankelijke Reclame Code Commissie bepaalt vervolgens óf sprake is van reclame, en of die reclame voldoet aan de regels. In die gevallen waarin de Commissie na een klacht een overtreding van de Nederlandse Reclame Code heeft geconstateerd, volgt jaarlijks 96 tot 97% van de adverteerders de uitspraak op en past de reclame-uiting aan. De huidige zelfregulering is dan ook een effectief middel om reclame, ook door vloggers, herkenbaar en verantwoord te houden

Dit bericht is overgenomen van de Stichting Reclame Code en door ons aangevuld.

Ook interessant

Lees meer

DDMA verwelkomt TikTok als kennispartner

We zijn verheugd om aan te kondigen dat we TikTok als kennispartner mogen verwelkomen. Met onze leden en kennispartners zetten we ons in om onze sector nog verder te professionaliseren.…
Lees meer

Key Pillars for Modern Measurement

As someone who grew up in Germany, I am very familiar with the obsession of people for accuracy and good manners in quoting (see the quote below). Goethe’s proverb “One…
Lees meer
ePrivacy Verordening |

DDMA Cookiebanner checklist: 6 tips om jouw cookiebanner helemaal compliant te maken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kondigde begin 2024 aan meer nadruk te leggen op de naleving van cookieregels. Wij krijgen hierdoor steeds meer de vraag van leden om hun cookiebanner te…