Spring naar content

Het aantal klachten bij de Reclame Code Commissie over duurzaamheidsclaims is de laatste jaren gegroeid. Dit laat zien hoe belangrijk het is om doordacht en eerlijk over duurzaamheid te communiceren. Daarom is de Milieu Reclame Code (MRC) nu gemoderniseerd naar Code voor Duurzaamheidsreclame, met een nieuwe set regels op basis waarvan merken verantwoord over hun bijdrage aan verduurzaming kunnen communiceren. De nieuwe code is in lijn met de Leidraad Duurzaamheidsclaims van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Geen misleiding en aantoonbaar juist

De MRC gold alleen voor milieuclaims, de geactualiseerde regels gelden nu voor alle duurzaamheidsclaims, dus ook ethische. De hoofdregels zijn daarbij ongewijzigd gebleven: beweringen op het gebied van duurzaamheid mogen niet misleiden en moeten aantoonbaar juist zijn. In reclame aandacht besteden aan je duurzaamheidsambitie mag, mits duidelijk is dat het om een streven gaat, en dat het een haalbare doelstelling is. Het gebruik van correcte claims is van groot belang om consumenten te helpen duurzame keuzes te maken en je geloofwaardigheid als merk behouden.

Gids en checklist voor verantwoord gebruik van duurzaamheidsclaims

Om merken te helpen alle regels te begrijpen en hun duurzaamheidsreclames te onderbouwen, heeft bvA als aanvulling op de Code een Gids en een Checklist voor duurzaamheidsclaims gepubliceerd. De inhoud is gebaseerd op Global Guidance for Environmental Claims van de World Federation of Advertisers (WFA). De Gids is alleen beschikbaar voor bvA-leden, de Checklist is voor iedereen toegankelijk.

Op de hoogte blijven

Erik Molkenboer

Voormalig Teamlead content & community | DDMA

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Reclamecode: Code Postfilter

De Code Postfilter heeft tot doel om op uniforme wijze consumenten, bedrijven en organisaties te informeren over het gebruik van het Nationaal Overledenenregister en het Postfilter van Stichting Postfilter. De…
Lees meer
AVG |

Telemarketing op basis van klantrelatie verdwijnt: duidelijkheid over ingangsdatum nieuwe opt-in-regels

Op basis van een klantrelatie zonder toestemming bellen? Dat mag nog even, maar niet lang meer. In dit artikel leggen we uit vanaf wanneer dat verandert en wat organisaties nu…
Lees meer
Legal |

Jongeren targeten op social media: waar let je op?

Het gebruik van social media onder jongeren blijft een hot topic, zeker nu het weer veel wordt besproken in Den Haag. Platformen als Instagram, TikTok en Snapchat zijn immens populair…