Spring naar content

Het aantal klachten bij de Reclame Code Commissie over duurzaamheidsclaims is de laatste jaren gegroeid. Dit laat zien hoe belangrijk het is om doordacht en eerlijk over duurzaamheid te communiceren. Daarom is de Milieu Reclame Code (MRC) nu gemoderniseerd naar Code voor Duurzaamheidsreclame, met een nieuwe set regels op basis waarvan merken verantwoord over hun bijdrage aan verduurzaming kunnen communiceren. De nieuwe code is in lijn met de Leidraad Duurzaamheidsclaims van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Geen misleiding en aantoonbaar juist

De MRC gold alleen voor milieuclaims, de geactualiseerde regels gelden nu voor alle duurzaamheidsclaims, dus ook ethische. De hoofdregels zijn daarbij ongewijzigd gebleven: beweringen op het gebied van duurzaamheid mogen niet misleiden en moeten aantoonbaar juist zijn. In reclame aandacht besteden aan je duurzaamheidsambitie mag, mits duidelijk is dat het om een streven gaat, en dat het een haalbare doelstelling is. Het gebruik van correcte claims is van groot belang om consumenten te helpen duurzame keuzes te maken en je geloofwaardigheid als merk behouden.

Gids en checklist voor verantwoord gebruik van duurzaamheidsclaims

Om merken te helpen alle regels te begrijpen en hun duurzaamheidsreclames te onderbouwen, heeft bvA als aanvulling op de Code een Gids en een Checklist voor duurzaamheidsclaims gepubliceerd. De inhoud is gebaseerd op Global Guidance for Environmental Claims van de World Federation of Advertisers (WFA). De Gids is alleen beschikbaar voor bvA-leden, de Checklist is voor iedereen toegankelijk.

Op de hoogte blijven

Erik Molkenboer

Voormalig Teamlead content & community | DDMA

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Transparantie bij persreizen: waar ligt de grens tussen een journalist en een content creator?

Bij influencer marketing geldt een transparantieplicht: wie een product of dienst promoot en daar een direct of indirect voordeel voor ontvangt, moet dit vermelden. Maar hoe zit dat bij journalisten…
Lees meer
AI Act |

AI-driven marketing: wat kan en wat is verboden?

Het gebruik van AI in je marketingstrategie: anno 2025 kun je er niet meer omheen. Maar aan het gebruik van AI hangen risico’s en daar is de Europese wetgever zich…
Lees meer
AI Act |

Europese Commissie presenteert digitale agenda: nieuwe regels en kansen voor marketing

De Europese Commissie heeft haar plannen voor 2025 gepresenteerd, met een focus op nieuwe wetgeving die de bestaande regelgeving, zoals de AVG, moet vereenvoudigen. Deze ontwikkelingen bieden kansen voor de…