Spring naar content

DDMA Whitepaper: Experimenteren op websites en andere online omgevingen NL

Download (1,16 MB)

Voor een gedegen executie van een experiment en een effectieve doorvoering van resultaten moeten je een aantal stappen doorlopen. In dit whitepaper nemen de experts uit de DDMA Commissie Experimentation & Optimisation je mee in een 4-stappen-plan die je kunt aanhouden als blauwdruk voor jouw experimenten: De onderbouwing (stap 1), de opzet (stap 2), de analyse (stap 3), en het delen van resultaten (stap 4). Als je deze stappen doorloopt weet je zeker dat je komt tot geldige en bruikbare resultaten die bijdragen aan de doelstellingen van je organisatie.

Stappen van het hele expermentationproces

Verdieping: een culture of experimentation

De commissie heeft opgemerkt dat experimenteren in de markt vaak vanuit silo’s gebeurt, wat leidt tot experimenten met (te) weinig draagdracht. De commissie pleit daarom te allen tijde voor een experimentgedreven bedrijfscultuur, gebaseerd op onderlinge kennisdeling, draagkracht en vertrouwen en een vast uitgewerkt stappenplan voor experimenten. In het whitepaper wordt hier daarom extra aandacht aan besteedt.

Frank Overbeek, voorzitter van de DDMA Commissie Experimentation & Optimisation: Het is vandaag de dag niet meer voldoende om alleen te weten hoe je een experiment moet uitvoeren. Tegenwoordig strekt het belang van experimentation zich uit tot alle facetten van een organisatie. Of het nu gaat om marketingstrategie, productontwikkeling, websiteontwerp of operationele processen, experimentation stelt je in staat om beslissingen te nemen op basis van gegevens en voortdurend te evolueren. Daarom gaan we in dit whitepaper ook in op het belang van iteratie en het creëren van een experimentgedreven cultuur binnen de gehele organisatie.

Bob Younge

Voormalig Contentspecialist | DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Odido, ANWB en PostNL winnen DDMA Experimentation Heroes 2025

Tijdens DDMA Experimentation Heroes 2025 zijn vandaag de winnaars bekendgemaakt van de Experimentation Awards in de Social Hub in Amsterdam. Odido, ANWB en PostNL sleepten de awards in de wacht…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

The Changing Role of the AI-Enhanced CRO Specialist

AI was already a hot topic in previous years, but in 2025 it is rapidly becoming the most used term in digital marketing. How to leverage the power of AI…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

From Isolated Tests to Intelligent Optimisation: Monetate on the Future of Experimentation

With experimentation becoming a given in today’s digital landscape, the real question is no longer whether organisations should experiment, but how they can make it an integral part of their…