Spring naar content

Telemarketing ook opt-in in wetsvoorstel

In tegenstelling tot het eerder uitgelekte concept wetsvoorstel is in het officiële wetsvoorstel ook telemarketing opt-in. In principe is dus voor telemarketing ook toestemming nodig. Lidstaten mogen echter een Bel me niet register implementeren, waarbij eindgebruikers die niet staan ingeschreven in het Bel me niet register nog wél gebeld mogen worden. Dit zou dan feitelijk de situatie in Nederland weinig veranderen.

Een andere grote verandering op het gebied van telemarketing in het wetsvoorstel is dat duidelijk moet worden gemaakt dat een telefoontje een telemarketinggesprek is. Ofwel door middel van het weergeven van het nummer, ofwel door een vast nummer.

In het voorstel is te lezen dat de Verordening van toepassing zal zijn vanaf 25 mei 2018, dus tegelijk met de ingangsdatum van de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Lees hier het persbericht van de Europese Commissie, met factsheet over het wetsvoorstel.

Wil je meer weten over het nieuwe wetsvoorstel? DDMA houdt je op de hoogte en komt binnenkort met een uitgebreid artikel over dit nieuwe wetsvoorstel en wat het betekent voor het vakgebied.

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

X onder vuur: mogelijk onrechtmatig gebruik van persoonsgegevens voor AI-training

Non-profitorganisatie None of Your Business (NOYB), opgericht door privacy-activist Max Schrems, heeft negen klachten ingediend tegen X (voorheen Twitter). De aanleiding? Verschillende overtredingen van de GDPR, in Nederland beter bekend…
Lees meer
Telemarketing |

DDMA Telemarketing Benchmark 2024: Telemarketing blijft onverminderd effectief, consumenten beter geïnformeerd

Telemarketing blijft een even effectief marketingkanaal als voorgaande jaren. De DDMA Telemarketing Benchmark 2024 laat voor het derde jaar op rij zien dat 1 op de 2 consumenten (49%) bereikt…
Lees meer
Digital Analytics |

Navigating the evolving digital marketing landscape

2024 is another year in which the letters “A” and “I” are on the tips of everyone’s tongues. The emergence of AI is impacting digital analysts as well, but the…