Spring naar content

Telemarketing ook opt-in in wetsvoorstel

In tegenstelling tot het eerder uitgelekte concept wetsvoorstel is in het officiële wetsvoorstel ook telemarketing opt-in. In principe is dus voor telemarketing ook toestemming nodig. Lidstaten mogen echter een Bel me niet register implementeren, waarbij eindgebruikers die niet staan ingeschreven in het Bel me niet register nog wél gebeld mogen worden. Dit zou dan feitelijk de situatie in Nederland weinig veranderen.

Een andere grote verandering op het gebied van telemarketing in het wetsvoorstel is dat duidelijk moet worden gemaakt dat een telefoontje een telemarketinggesprek is. Ofwel door middel van het weergeven van het nummer, ofwel door een vast nummer.

In het voorstel is te lezen dat de Verordening van toepassing zal zijn vanaf 25 mei 2018, dus tegelijk met de ingangsdatum van de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Lees hier het persbericht van de Europese Commissie, met factsheet over het wetsvoorstel.

Wil je meer weten over het nieuwe wetsvoorstel? DDMA houdt je op de hoogte en komt binnenkort met een uitgebreid artikel over dit nieuwe wetsvoorstel en wat het betekent voor het vakgebied.

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

Conversational AI 2.0: Zo breng je jouw chatbot naar het volgende niveau

Steeds meer bedrijven zetten chatbots in om klantvragen snel en efficiënt af te handelen. Het doel is duidelijk: jouw klant direct helpen en de druk op de klantenservice verlagen. De…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: AI redefines marketing function, sector matures amid growing pains

The rise of artificial intelligence (AI), with generative AI at the forefront, is reshaping the marketing profession. While the essence of marketing — value creation and customer connection — remains…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: Marketingfunctie onder invloed van AI, sector balanceert tussen adolescentie en volwassenheid

De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI), met generatieve AI als aanjager, verandert het marketingvak ingrijpend. Marketing zélf — de essentie van waardecreatie en klantverbinding — verandert niet, maar de manier…