Spring naar content

Searchmarketing steeds complexer

In de afgelopen jaren is het aantal functies binnen online-marketingplatformen als Google Ads en Bing Ads flink uitgebreid. Naast de toegenomen complexiteit zijn er ook diverse technologische ontwikkelingen zoals voice, mobiel en multi-screen gebruik bijgekomen die van invloed zijn op searchcampagnes. Om inzicht te krijgen in het effect hiervan op de sector hebben brancheverenigingen DDMA en IAB Nederland een enquête gehouden onder ruim 50 online marketeers werkzaam in het MKB. Aan de respondenten is onder meer gevraagd of hun searchwerkzaamheden worden geautomatiseerd en wat de grootste belemmeringen zijn om daarmee te starten.

Ruim 40% van de respondenten geeft aan dat gebrek aan technische kennis en tools hen tegenhoudt te starten met automatiseren. Bijna 30% noemt budgetrisico’s en gebrek aan tijd als redenen. Het gevoel geen controle meer te hebben op de campagnes (22%) speelt ook een rol. Een ander obstakel om te starten met automatiseren is de complexiteit van automatische oplossingen (11%). Van de respondenten die al wel gestart zijn, valt op dat ze nog in de beginfase zitten.

Gebrek aan kennis en tooling in het MKB

Gina van den Bogaard, voorzitter van de Taskforce Search van IAB Nederland: “In een ideale wereld zijn veel searchmarketingactiviteiten deels of zelfs volledig geautomatiseerd. Om searchmarketing te kunnen automatiseren is wel de juiste technische kennis en tooling nodig. Uit de enquête komt echter naar voren dat het gebrek aan kennis en tooling, naast budget en tijd, de meest genoemde reden is om niet te starten met het automatiseren van searchmarketing. En dat is zonde, aangezien juist het slim inzetten van search automation tijd en geld kan besparen. De procesverandering die vereist is voor automation is aanvankelijk een tijdsinvestering, maar die is vaak snel terugverdiend.”

Onderzoeksresultaten omgezet in concreet advies

Pieter Borst, voorzitter DDMA Commissie Search: “Na het analyseren van de onderzoeksresultaten, hebben we deze cijfers omgezet in concrete adviezen om MKB’ers te helpen de juiste keuzes te maken bij het automatiseren van hun paid-searchwerkzaamheden. De in de whitepaper aangereikte oplossingen vereisen slechts een beperkte tijdsinvestering, zijn veelal gratis te gebruiken en helpen niet alleen om tijd te besparen, maar ook om de prestaties van campagnes op een slimme manier te verbeteren.”

Afternoon update 25 april: Search automation voor beginners!

Op donderdag 25 april organiseren DDMA en IAB een Afternoon Update over dit onderwerp. De auteurs van de whitepaper delen hun insights, een praktijkcase komt aan het bod en deelnemers krijgen de kans om vragen te stellen tijdens de Q&A. Meer informatie over deze bijeenkomst is hier te vinden.

Download hier de whitepaper.

DDMA en IAB whitepaper Search automation voor MKB 2019

Download (851,11 KB)

Esther van de Bovenkamp

Voormalig Programmamanager bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Cookies |

‘Cookieless World’: mogelijk niet zo cookieless?

Maandag 22 juli maakte het team van Chrome het besluit bekend om (voor nu) third-party cookies toch te behouden. Hiermee herroept Google zijn eerdere beslissing om deze cookies standaard uit…
Lees meer
Legal |

Zo creëer jij écht relevante, datagedreven telemarketingcampagnes

Telemarketing staat al jaren onder druk, met strengere regels in de Telecommunicatiewet en de Code Telemarketing tot gevolg. Door al die veranderingen wordt er van adverteerders en contactcenters veel gevraagd.…
Lees meer
AI Act |

De AI Act treedt binnenkort in werking: Een blik vooruit op verantwoord en innovatief gebruik van AI

Op vrijdag 12 juli is de officiële versie van de AI Act gepubliceerd! Deze wetgeving, die al lange tijd in de maak is, is een verordening opgesteld door de Europese…