Spring naar content

Tijdens de bijeenkomst werd uitgebreid gediscussieerd over de recente uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJEU) en de implicaties daarvan voor marketinggerelateerde verwerkingen van persoonsgegevens. De advocaten gaven hun visie over de juridische ruimte die organisaties hebben om te vertrouwen op gerechtvaardigd belang, vooral in de context van commerciële belangen.

De bijeenkomst werd afgesloten met een brainstorm over mogelijke manieren om marketinggerelateerde verwerkingen juridisch beter te kaderen. Ook werd gediscussieerd over de invulling van de uitleg van het vereiste ‘redelijkerwijs konden verwachten’, want: wanneer is iets een redelijke verwachting en hoe is dit toepasbaar op de KNLTB-zaak? Al met al een geslaagde sessie, waar veel interessante invalshoeken en mogelijkheden werden besproken.

De concrete invulling van de gerechtvaardigd belang-toets blijft echter onduidelijk tot er uitspraak is gedaan door de Rechtbank Amsterdam, welke wordt verwacht in 2025. DDMA houdt de situatie nauwlettend in de gaten en blijft haar leden informeren over de voortgang van de zaak.

Isa Nieuwstad

Junior Legal Counsel

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

Wat je nu moet regelen voor ads in verkiezingstijd

Toen Meta aankondigde dat het vanaf oktober 2025 geen politieke of ‘issue’-advertenties meer zou toestaan in de EU, was dat geen principedebat, maar een compliancebeslissing. De nieuwe Europese regels voor…
Lees meer
AVG |

Pseudoniem is niet altijd anoniem: duidelijkheid over datadeling met derden

Wat gebeurt er als je data deelt zonder namen, maar wél met codes? In een recente zaak rond een failliete Spaanse bank kreeg Deloitte van toezichthouder SRB honderden reacties van…
Lees meer
AVG |

Europese rechter over datadoorgifte VS: vertrouwen onder voorwaarden

Het Hof van Justitie van de EU heeft zich opnieuw uitgesproken over de doorgifte van persoonsgegevens naar de Verenigde Staten. De uitspraak bevestigt dat doorgifte onder het huidige Data Privacy…