Spring naar content

Tijdens de bijeenkomst werd uitgebreid gediscussieerd over de recente uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJEU) en de implicaties daarvan voor marketinggerelateerde verwerkingen van persoonsgegevens. De advocaten gaven hun visie over de juridische ruimte die organisaties hebben om te vertrouwen op gerechtvaardigd belang, vooral in de context van commerciële belangen.

De bijeenkomst werd afgesloten met een brainstorm over mogelijke manieren om marketinggerelateerde verwerkingen juridisch beter te kaderen. Ook werd gediscussieerd over de invulling van de uitleg van het vereiste ‘redelijkerwijs konden verwachten’, want: wanneer is iets een redelijke verwachting en hoe is dit toepasbaar op de KNLTB-zaak? Al met al een geslaagde sessie, waar veel interessante invalshoeken en mogelijkheden werden besproken.

De concrete invulling van de gerechtvaardigd belang-toets blijft echter onduidelijk tot er uitspraak is gedaan door de Rechtbank Amsterdam, welke wordt verwacht in 2025. DDMA houdt de situatie nauwlettend in de gaten en blijft haar leden informeren over de voortgang van de zaak.

Isa Nieuwstad

Junior Legal Counsel

Ook interessant

Lees meer
AVG |

Legal Member Meetup: KNLTB-zaak en de betekenis voor de Marketingsector

Op 12 december 2024 vond de maandelijkse Legal Member Meetup plaats, met de KNLTB-zaak als centraal onderwerp. Advocaten Olivia van Rikxoort en Saskia Vermeer – de Jongh van HVG Law…
Lees meer
AI Act |

Europese Commissie publiceert concept van ‘code of practice’ voor gebruik LLM’s

De Europese Commissie heeft op 14 november de eerste conceptversie van de Code of Practice voor General Purpose AI modellen (Code) gepubliceerd. De Code moet straks meer invulling geven aan…
Lees meer
AI Act |

Nieuwe marketinggids Responsible AI voor de verantwoorde inzet van AI in marketing

VIA Nederland, DDMA en bvA, drie brancheverenigingen in de marketingsector, hebben vandaag met trots de Marketinggids Responsible AI gepresenteerd. Deze gids, ontwikkeld als een ‘levende’ leidraad, biedt marketeers concrete richtlijnen…