Spring naar content

Voor de tweede keer is de GDMA International Email Benchmark gepubliceerd via een interactief dashboard, dat inzichten biedt op basis van data van e-mailcampagnes. Via de onderstaande button krijg je toegang tot het volledige dashboard en kun je zelf daar alle cijfers heen navigeren. De onderstaande samenvatting is ook in het Engels beschikbaar.

Belangrijkste inzichten:

  • hogere open en acceptance ratio’s en lagere bounce rates en
  • lage unsubcribe en spam complaint ratio’s duiden op nóg professionelere e-mailmarketingsector.

E-mail wordt steeds professioneler en volwassener

Wereldwijd is te zien dat voor het derde jaar op een rij de acceptance ratio stijgt, van 98,24% naar 98,46% naar 99,22% dit jaar. De hard bounce ratio daalt daarom ook van 0,92% naar 0,82% naar zelfs 0,44% in 2023. Ook de soft bounce ratio daalt van 0,84% naar 0,73% en dit jaar 0,33%. Dit is een goede ontwikkeling en mogelijk te verklaren doordat marketeers de kwaliteit van hun mailinglijsten steeds serieuzer nemen. Ze houden zich beter aan de geldende wet- en regelgeving, of opereren, zeker ook buiten de EU, naar verwachting van de consument. Bijvoorbeeld in landen waar de GDPR-regels worden nageleefd, zelfs als deze niet als directe wetgeving gelden. Ook zorgen Email Service Providers (ESP’s) voor meer bewustzijn bij marketeers en hebben zij stappen genomen om bijvoorbeeld consent management beter te faciliteren. Dat heeft een positief effect op de resultaten in de benchmark, maar vooral op het imago van het kanaal e-mail bij ontvangers.

Daarnaast zien we ook betere resultaten op het gebied van de open ratio: 34,12% ten opzichte van 31,35% in 2022. Dit is mede te verklaren door een trend van vorig jaar: De voortzetting van Apple’s Mail Privacy Protection (AMPP), waarbij e-mails automatisch als geopend worden gemarkeerd door Apple’s mailprogramma. Ook zien we een toename in de click-through ratio (CTR): 3,56% ten opzichte van 3,44% in 2022. Omdat de CTR relatief minder sterk toeneemt dan de open ratio, is de click-to-open ratio (CTO) wel wat afgenomen: 8,82% ten opzichte van 9,04% in 2022.

Nieuwe cijfers: lage unsubscribe en spam complaint ratio’s

Om de benchmark verder uit te breiden en te professionaliseren, zijn in de 2024 editie twee nieuwe statistieken opgenomen: de (1) unsubscribe ratio en de (2) spam complaint ratio. ESP’s focussen zich steeds meer op lijst-hygiene en faciliteren daarom vaker methoden om het aantal unsubscribes en het aantal spam complaints op campagneniveaus inzichtelijk te maken. Dit zijn belangrijke inzichten voor marketeers, waardoor deze cijfers ook zijn meegenomen in de benchmark. Het unsubscribe ratio ligt op basis van de cijfers over 2023 op een percentage van 0,14%.

De spam complaint ratio is wereldwijd nóg lager. Slechts 0,01% van de geaccepteerde e-mails wordt aangegeven als spam. De laagte van beide statistieken laten ook zien dat e-mail als kanaal steeds professioneler wordt en dat de professionals die ermee werken niet alleen de kwaliteit van hun mailinglijsten goed bijhouden, maar ook zorgen voor kwalitatief goede content.

De cijfers laten ook zien dat ESP’s serieuzer aan de slag zijn gegaan met spam en dat de markt hier ook om vraagt. Dit bevestigt dat e-mail, als kanaal dat al een lange tijd meegaat, nog altijd volwassener wordt en dat marketeers ook de minder leuke dingen van het vak serieus nemen en daar grip op willen pakken.

Kom naar de Deep Dive op de Email Marketing Automation Summit

Meer verdieping in de benchmark-cijfers? Doe mee op de Email Marketing Automation Summit (EMAS) op 27 juni. Robin de Wouters (GDMA) host daar een Deep Dive sessie waarin we alle kerncijfers van de Benchmark in detail gaan verkennen. Deze sessie maakt deel uit van het bredere EMAS-programma met andere keynotes en workshops.

Over de GDMA International Email Benchmark 2024

Naast de bovenstaande inzichten kunnen gebruikers ook zelf door de benchmark navigeren via het interactieve dashboard. Door eenvoudigweg te klikken en het dashboard te verkennen, kunnen gebruikers een schat aan informatie ontgrendelen en hun analyse aanpassen op basis van hun specifieke behoeften.

De resultaten van de benchmark van 2024 zijn afgeleid van geanonimiseerde campagnegegevens uit 2021, 2022 en 2023, uit 125 landen, afkomstig van 13 deelnemende ESP’s, in de regio’s: Noord-Amerika, Centraal Amerika, Zuid-Amerika, Europa, Azië en Oceanië.

De GDMA International Email Benchmark is een jaarlijks onderzoek en organisaties wereldwijd worden uitgenodigd om deel te nemen en bij te dragen aan de uitbreiding ervan. Hoe meer campagnegegevens we verzamelen, des te robuuster, inzichtelijker en waardevoller wordt de benchmark. Deelname aan het onderzoek is gratis. Geïnteresseerd om mee te doen? Neem contact op met Robin de Wouters via rdewouters@fedma.org.

Over de GDMA

De GDMA (DDMA’s koepelorganisatie) is een organisatie die 28 data- en marketingverenigingen wereldwijd vertegenwoordigt, ondersteunt en verenigt, met de focus op datagestuurde marketing. De vereniging promoot wereldwijde initiatieven gericht op het verstrekken van kennis omtrent wereldwijde trends, thought leadership en knowhow over datagestuurde marketing in alle sectoren, disciplines en kanalen. Via de verenigingen van haar leden biedt de GDMA toegang tot het grootste netwerk van datagestuurde marketingorganisaties en invloedrijke personen ter wereld.

Marlous Vaarwerk

Projectmanager Data en Dashboards

Jasper Kolwijck

Lead Email & Messaging Team bij KPN

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
E-mail |

Opens en kliks in e-mails waar je niets mee kan

Hé, meer opens en kliks in jouw verzonden e-mailings zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Dit allemaal dankzij Microsoft Safelinks. Het klinkt goed, maar is het wel…
Lees meer
DDMA |

Ancienne Belgique, Autogroep Twente, Karin Meinders (Harvest Digital), Springbok Agency winnen EMAS Awards 2024

De winnaars van de DDMA EMAS Awards 2024 zijn vandaag bekendgemaakt. Ancienne Belgique won in de categorie Email Marketing Automation Excellence en Autogroep Twente sleepte de winst in de wacht…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

The Marketing Automation Journey of Claro Carwash

In the dynamic world of digital marketing, Claro Carwash has positioned itself as a leading player in the Benelux carwash industry. The company’s ambition is clear: to become the premium…