Spring naar content

Achtergrond

Wat ging er aan de uitspraak van de Raad van State vooraf? Uber Eats heeft in het verleden flyers bezorgd op verschillende adressen in Rotterdam. De flyers werden ook bezorgd in de brievenbus van Rotterdammers die geen Ja/Ja-sticker op hun brievenbus hadden geplakt. De gemeente Rotterdam heeft sinds 1 november 2020 een systeem van brievenbusstickers om de verspreiding van ongewenst drukwerk te voorkomen. Op basis van dat systeem is het verboden om ‘ongeadresseerd reclamedrukwerk’ te bezorgen op adressen die geen Ja/Ja-sticker op hun brievenbus hebben geplakt (een opt-in-systeem dus). Na klachten van bewoners heeft de gemeente Rotterdam besloten dat het verspreiden van de flyers in strijd is met de gemeentelijke afvalstoffenverordening en aan Uber Eats een dwangsom opgelegd.

Uitspraak Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State

Uber Eats is tegen de dwangsom in beroep gegaan bij de Raad van State. Uber Eats vindt dat de flyers niet zijn aan te merken als ‘ongeadresseerd reclamedrukwerk’, omdat er immers een adres op de flyers staat. De Raad van State heeft nu beslist dat Uber Eats geen gelijk krijgt. De reden daarvoor: volgens de Raad van State is er alleen sprake van geadresseerd drukwerk als – naast een straatnaam, huisnummer, postcode en woonplaats – ook daadwerkelijk de naam van een bewoner op een poststuk wordt genoemd. Omdat op de flyer van Uber Eats een naam ontbreekt en gericht is tot “de bewoner(s) van” is de flyer volgens de Raad van State aan te merken als ‘ongeadresseerd drukwerk’. Het versturen van de flyers is daarom in strijd met de Rotterdamse afvalstoffenverordening, die het versturen van ongeadresseerd drukwerk verbiedt.

Belangrijk om te benoemen is dat de uitspraak uitsluitend gaat over de mogelijkheid om ongeadresseerd drukwerk te versturen naar adressen binnen de gemeente Rotterdam. Rotterdam wijkt hiermee af van de regels die in alle andere gemeenten gehanteerd worden.

Commissie Post

De Uber Eats-uitspraak is een bevestiging van de aandacht die bestaat voor het kanaal post. Om die reden heeft DDMA recent de Commissie Post opgericht. Samen met de Commissie Post houdt het legal team van DDMA je op de hoogte van alle ontwikkelingen ten aanzien van post.

Ben je lid van DDMA en heb je vragen over de Uber Eats-uitspraak? Stuur dan een e-mail naar legal@ddma.nl.

Martijn Poulus

IT Privacy Advocaat | The Data Lawyers

Ook interessant

Lees meer
Post |

Post-case: Persoonlijk contact voor customer én employee experience

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…
Lees meer
Post |

Brievenbusreclame en zelfregulering: hier moet je op letten als marketeer

Dat het bereiken van (nieuwe)klanten en donateurs effectief is met post, is een bewezen feit. Recent onderzoek* laat zien dat de overall waardering voor post de afgelopen jaren is toegenomen.…
Lees meer
Post |

Post-case: Stem de look & feel van post goed af op je doelgroep

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…