Spring naar content

Achtergrond

Wat ging er aan de uitspraak van de Raad van State vooraf? Uber Eats heeft in het verleden flyers bezorgd op verschillende adressen in Rotterdam. De flyers werden ook bezorgd in de brievenbus van Rotterdammers die geen Ja/Ja-sticker op hun brievenbus hadden geplakt. De gemeente Rotterdam heeft sinds 1 november 2020 een systeem van brievenbusstickers om de verspreiding van ongewenst drukwerk te voorkomen. Op basis van dat systeem is het verboden om ‘ongeadresseerd reclamedrukwerk’ te bezorgen op adressen die geen Ja/Ja-sticker op hun brievenbus hebben geplakt (een opt-in-systeem dus). Na klachten van bewoners heeft de gemeente Rotterdam besloten dat het verspreiden van de flyers in strijd is met de gemeentelijke afvalstoffenverordening en aan Uber Eats een dwangsom opgelegd.

Uitspraak Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State

Uber Eats is tegen de dwangsom in beroep gegaan bij de Raad van State. Uber Eats vindt dat de flyers niet zijn aan te merken als ‘ongeadresseerd reclamedrukwerk’, omdat er immers een adres op de flyers staat. De Raad van State heeft nu beslist dat Uber Eats geen gelijk krijgt. De reden daarvoor: volgens de Raad van State is er alleen sprake van geadresseerd drukwerk als – naast een straatnaam, huisnummer, postcode en woonplaats – ook daadwerkelijk de naam van een bewoner op een poststuk wordt genoemd. Omdat op de flyer van Uber Eats een naam ontbreekt en gericht is tot “de bewoner(s) van” is de flyer volgens de Raad van State aan te merken als ‘ongeadresseerd drukwerk’. Het versturen van de flyers is daarom in strijd met de Rotterdamse afvalstoffenverordening, die het versturen van ongeadresseerd drukwerk verbiedt.

Belangrijk om te benoemen is dat de uitspraak uitsluitend gaat over de mogelijkheid om ongeadresseerd drukwerk te versturen naar adressen binnen de gemeente Rotterdam. Rotterdam wijkt hiermee af van de regels die in alle andere gemeenten gehanteerd worden.

Commissie Post

De Uber Eats-uitspraak is een bevestiging van de aandacht die bestaat voor het kanaal post. Om die reden heeft DDMA recent de Commissie Post opgericht. Samen met de Commissie Post houdt het legal team van DDMA je op de hoogte van alle ontwikkelingen ten aanzien van post.

Ben je lid van DDMA en heb je vragen over de Uber Eats-uitspraak? Stuur dan een e-mail naar legal@ddma.nl.

Martijn Poulus

IT Privacy Advocaat | The Data Lawyers

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Veranderingen in de regelgeving voor brievenbusreclame door de jaren heen

Vanaf 1 maart 2024 hanteren 62 van de 342 gemeenten de JA-sticker. Hiermee wordt het nationale systeem van zelfregulering, dat sinds 1993 bestaat met NEE NEE- en NEE JA-stickers, omgekeerd…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…
Lees meer
Post |

Post-case: Meer personalisatie door middel van post

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…