Spring naar content

Aanleiding

Post is van oudsher een belangrijk kanaal voor het bereiken van consumenten, leden of donateurs. Juist in combinatie met andere marketingactiviteiten kan een direct mail of een folder waarde toevoegen en de consument tot actie aanzetten of informeren. Ook bestaat er publieke en politieke aandacht voor het kanaal, zowel op landelijk als gemeentelijk niveau. DDMA zorgt met de Commissie Post voor kennisdeling en doorlopend contact met beleidsmakers, toezichthouders en andere stakeholders.

Pijlers en doelen

Voor DDMA is het van cruciaal belang dat organisaties verschillende kanalen kunnen inzetten om te groeien en relaties met (potentiële) klanten, leden of donateurs op te bouwen. Post is een van die kanalen. DDMA wil een toekomstbestendig postkanaal (geadresseerd en ongeadresseerd) voor consument, bureau en opdrachtgever borgen. De DDMA Commissie Post draagt hieraan bij door het creëren van een open omgeving waarin de hele sector welkom is voor kennisdeling, inspiratie en eenduidige richtlijnen. Gezamenlijk werken we aan een betere beeldvorming van post en verstevigen we de waarde van post in de mediamix.

Samenstelling

De samenstelling van de Commissie Post is divers en een goede afspiegeling van de markt, met opdrachtgevers en dienstverleners uit meerdere branches. Leden zijn zowel voormalige VGP-leden als bestaande DDMA-leden. De commissie heeft nog plek voor een aantal opdrachtgevers, vanuit onder meer de goede doelenbranche, de e-commercesector en uitgevers. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij Erik Molkenboer, teamlead content & community bij DDMA, via erikmolkenboer@ddma.nl.

De Commissie bestaat op dit moment uit de volgende leden: 

Nicole de Boer

Nicole de Boer, commissievoorzitter en Senior Marketeer Marktmanagement Mail PostNL Nederland: ‘Het is mijn ambitie om iedere marketeer bewust te maken van de kracht van post’
‘Data is in mijn ogen de fundering van een goed marketingplan. Zonder data weet je niet waar groeikansen liggen om op in te spelen. Mijn passie voor data is jaren geleden gestart tijdens mijn rol als B2B-marketeer bij Sanoma / DPG Media. Deze media-achtergrond neem ik nu mee in mijn huidige functie bij PostNL. Als senior marketeer is het mijn ambitie om iedere marketeer in Nederland bewust te maken van de kracht van post als onderdeel van de mediamix. En geloof me: de kracht van post is écht enorm. Met post kom je binnen, letterlijk én figuurlijk. Er ligt een uitdaging om de perceptie van post te veranderen, maar we zijn – ook vanuit DDMA met de Commissie Post – op de goede weg. Grote merken zien post steeds vaker (weer) als relevante optie. Juist in een versnipperd medialandschap waarin we leven, is aandacht schaars. Post vraagt automatisch aandacht. En krijgt die ook. Deze aandacht zorgt voor impact en een hoge performance.’

Yme Pasma

Yme Pasma, CEO Spotta: ‘De effectiviteit van huis-aan-huis kan verder omhoog door gebruik van data’
‘Ik geef leiding aan Spotta, waarmee we in een wekelijks bezorgmoment langs 96,3% van de Nederlandse brievenbussen gaan. In dit bezorgmoment verspreiden we in opdracht van onze klanten reclamefolders, weekkranten en samples waarmee zij hun klanten informeren en activeren. Als lid van de Commissie Post wil ik laten zien dat de effectiviteit en duurzaamheid van het medium huis-aan-huis nog verder omhoog kan door beter gebruik van data.’

Jan-willem Roelofs

Jan-Willem Roelofs, Partner marketing en sales MailStreet: ‘Als je post op het juiste moment inzet met de juiste boodschap, levert het resultaat op’
‘Sinds 2004 ben ik partner van MailStreet, een print- en mailorganisatie die telkens weer in staat is nieuwe wegen te bewandelen om samen met klanten te komen tot succes. Vanuit deze achtergrond en mijn rol als bestuurslid bij de VGP heb ik veel kennis en ervaring over waarom post in de mediamix helpt met het behalen van doelstellingen. Het mag dan een kanaal zijn dat al sinds jaar en dag bestaat: als je het goed doet, op het juiste moment met de juiste boodschap, gaat het resultaat opleveren. Als lid van de Commissie Post laat ik graag de mogelijkheden zien.’

Rens Rohde

Rens Rohde, Sales Manager EDM: ‘Een directe dialoog met klanten wordt alleen nog maar belangrijker’
‘Ik ben sinds 2015 werkzaam bij EDM als Sales Manager. Binnen mijn job spreek ik allerhande marketeers over trends en ontwikkelingen op het gebied van data-driven marketing. Dit veelzijdige en constant veranderende speelveld maakt dat ik mijn werk met veel plezier doe. Veel opdrachtgevers van EDM communiceren postaal naar (potentiële) klanten. Vanuit mijn ervaring weet ik dat dit kanaal ontzettend kan lonen. En de relevantie van deze directe dialoog met de (potentiële) klant zal alleen nog maar groter worden de komende tijd. Mijn doel is om die ervaring te delen en over te brengen op anderen en uitdagingen in het veranderende speelveld om te zetten in kansen.’

Ludo Verhiel

Ludo Verhiel, Business Consultant Pondres: ‘Goede klantdata, kwalitatieve campagnes en betrouwbare verzending zijn onmisbaar’
‘Al meer dan 40 jaar werk ik in de enerverende wereld van direct mail en fulfilment. Vanuit mijn rol als business consultant adviseer ik klanten en relaties over de communicatie-oplossing die het beste aansluit bij hun doelen en doelgroep. Van internationale post en pakketten tot fulfilment en e-commerce, maar ook steeds meer omnichannel. Als business consultant bij Pondres zet ik me elke dag in voor de klantcommunicatie van onze klanten. Goede klantdata, kwalitatieve campagnes en betrouwbare verzending zijn daarbij belangrijk. Met als doel persoonlijke, impactvolle communicatie, via het beste kanaal en op het juiste tijdstip. Met mijn expertise op het gebied van inkoop en logistiek van post en mijn jarenlange inzet voor de VGP lever ik graag een bijdrage aan de DDMA Commissie Post.’

Peter-Jan van der Giessen

Peter-Jan van der Giessen, Salesmanager Impress-4DMS: ‘Communicatie loopt als een rode draad door mijn carrière’
‘Ik ben altijd werkzaam geweest in de postsector in zowel operationele als commerciële functies. Eerst bij Total Mail Service en PostNL en inmiddels alweer 10 jaar bij Impress-4DMS. Daarnaast ben ik jarenlang bestuurslid geweest bij de VGP en ben ik actief in het bestuur van Stichting Postfilter. Communicatie loopt dus als een rode draad door mijn carrière en al mijn opgedane kennis neem ik mee om de waarde van post in de mediamix te laten zien.’

Niels Debets

Niels Debets, Business Development Manager bij Het DM Bureau: ‘Met mijn ervaring in zowel online als de offline marketing ken ik de kracht van post in samenwerking andere kanalen. ‘Ik ben inmiddels ruim 13 werkzaam bij Het DM Bureau, met een tussentijdse uitstap naar digital advertising. Als bureau verzorgen wij voor diverse adverteerders concept, creatie, data en realisatie van Direct Mail-campagnes, met veel expertise op het grafische vlak. In deze jaren heb ik de nodige veranderingen en ontwikkelingen meegemaakt, maar ben ik nog altijd overtuigd van de mogelijkheden en resultaten van DM/post. In mij rol fungeer ik als spin in het web tussen productiebedrijven, klant en externe bureaus. Zo ben ik goed op de hoogte van de verschillende wensen en belangen van de diverse partijen. Met deze kennis wil ik marketeers inzicht geven in wat er allemaal kan en mag op het gebied van post. De huidige marketeers zijn veelal online opgeleid en georiënteerd. Met mijn ervaring in zowel online als de offline marketing kan ik de voordelen van overeenkomsten met en mogelijkheden van post in samenwerking andere kanalen goed aantonen.’

Mark Bonenkamp

Mark Bonenkamp, Algemeen directeur Vogelaar bv: ‘Ik maak anderen ook graag net zo enthousiast over print en de inzet van offline marketing in de online strategie’
‘Met Vogelaar verzenden wij allerlei poststukken, van pakketten voor webshops tot brieven, en van gesealde magazines tot gepersonaliseerde direct mails. Daarnaast doen we ook aan webshop fulfilment en regelen we promotie-acties. Zelf heb ik een onuitwisbare liefde voor print. Het is in mijn ogen een ontzettend krachtig marketingmiddel waar je erg creatief mee kunt zijn. Juist het combineren van print met online zorgt voor een ijzersterke campagne met een groots effect. Zeker bij gepersonaliseerde mailings zijn de conversieratio’s indrukwekkend. Ook is print nog bijna de enige manier waarmee je direct één-op-één contact kunt hebben met bestaande én potentiële klanten. Ik maak anderen ook graag net zo enthousiast over print en de inzet van offline marketing in de online strategie. Dat doe ik vanuit de Commissie Post van DDMA, maar ook als bestuurslid van Stichting Postfilter en voorzitter van de postcommissie van het KVGO.’

Roar Daatselaar

Roar Daatselaar, Adviseur bij Goede Doelen Loterijen: ‘Ik ben meer dan tien jaar werkzaam voor de Goede Doelen Loterijen en heb daar ervaren hoe wij als fondsenwerver bij kunnen dragen aan het versterken van het maatschappelijk middenveld en hoe zij daarmee de wereld een stukje beter maakt. Daarnaast heb ik van dichtbij gevolgd hoe wet- en regelgeving voor verschillende marketingkanalen nader aangescherpt is. Bij wijzigingen van regelgeving ontstaan er soms onbedoeld weeffouten, met name bij het vertalen van beleid op papier naar de praktijk. Het is dan ook belangrijk om voortdurend scherp te blijven op een juiste uitwerking en dat de maatregelen niet hun doelen voorbijstreven. Ik kijk ernaar uit om in deze commissie van de DDMA met dit soort uitdagingen aan de slag te gaan.’

Erik Molkenboer

Teamlead content & community

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

De kracht van data in de customer journey

Every company is a data company. Elke organisatie werkt in meer of mindere mate met data en is er afhankelijk van. Maar om de kracht van data optimaal te benutten…
Lees meer
DDMA |

DDMA Fieldmarketing Monitor 2022: Meerderheid consumenten staat open voor verkoop aan deur of op straat

60% van de Nederlandse consumenten staat ervoor open om aangesproken te worden door een werver op straat, aan de deur of op locatie. Voor goede doelen ligt dit percentage op…
Lees meer
Legal |

Hoogste bestuursrechter: terechte dwangsom voor Uber Eats vanwege ongeadresseerd reclamedrukwerk

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, de hoogste algemene bestuursrechter van Nederland, heeft beslist dat Uber Eats geen flyers gericht ‘aan de bewoners van’ een bepaald adres meer…