Spring naar content

Hoe komen pagina’s in de zoekresultaten terecht?

Veruit de bekendste zoekmachine is Google, maar er zijn ook anderen, zoals Bing, DuckDuckGo en Ecosia. Al deze zoekmachines gebruiken bots, ook wel spiders genoemd, om op zoek te gaan naar pagina’s die uiteindelijk in de resultaten weergegeven kunnen worden. Spiders zijn kleine stukjes software die constant het internet afstruinen op zoek naar nieuwe of gewijzigde content. Dit proces wordt ook wel crawling genoemd.

Als een nieuwe pagina is ontdekt, analyseert de zoekmachine de pagina om te achterhalen waar de pagina precies over gaat. Dit proces heet indexing. Als een pagina is geïndexeerd kan die pagina in de zoekresultaten verschijnen

Waarom is SEO zo van belang om je website hoog in de zoekresultaten te laten eindigen?

Als mensen zich online gaan oriënteren voor een product of dienst, dan gebeurt dat meestal via een zoekmachine. Dus hoe hoger je website eindigt in de organische zoekresultaten, des te groter is de kans dat jouw website wordt gezien. Als je dit dus kan optimaliseren, kan dat bijdragen aan jouw bedrijfsdoelen. Op deze manier kan SEO jouw organisatie helpen met bijvoorbeeld het verkopen van een product, naamsbekendheid, leadgeneratie, maar ook voor lokale vindbaarheid.

Waar moet je op letten bij SEO?

Er zijn verschillende factoren die bij SEO van invloed kunnen zijn op jouw positie in de zoekresultaten van een zoekmachine. Die factoren zijn onder te verdelen in 3 hoofdcategorieën:

  1. Techniek
  2. Content
  3. Autoriteit

Techniek

Techniek verwijst naar de technische optimalisatie van de website, zodat de zoekmachine beter begrijpt hoe je website beoordeeld moet worden. Denk hierbij aan het optimaliseren van crawlen of indexeren van de website. Maar ook de structuur van je website heeft hier invloed op. Verkeer en technische aanpassingen kunnen er namelijk voor zorgen dat je website niet optimaal vindbaar is. Zorg daarom altijd voor een goede technische basis.

Content

De inhoud van de content is uiteindelijk wat wordt gerangschikt in de zoekresultaten van een zoekmachine. De content moet zo goed mogelijk aansluiten op de zoekopdrachten van jouw doelgroep. Verdiep je daarom goed in het zoekgedrag van je doelgroep. Waar zoeken ze op? Welke woorden gebruiken ze in hun zoekopdrachten? Hierdoor krijg je beter inzicht in wat belangrijke zoekwoorden zijn in jouw markt en kun je die beter verwerken in je content. Hierdoor schatten zoekmachines jouw content als relevant in.

Autoriteit

Techniek en content zijn factoren waar je zelf invloed op hebt. Het verbeteren van autoriteit focust zich juist op externe websites die linken naar je eigen website. Het optimaliseren van dit proces wordt ook wel linkbuilding genoemd. Links van externe websites kunnen de organische vindbaarheid van je eigen website positief beïnvloeden waardoor je uiteindelijk hoger eindigt in de resultaten van de zoekmachine. Let wel op dat je focust op links en verwijzingen van websites met kwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan een link met een betrouwbaar platform met autoriteit en expertise in dezelfde markt.

In het kort waar je op moet letten om hoog te komen in zoekmachines

Dus in het kort, als je organisch hoog wil scoren in zoekmachines zorg dat je de volgende punten afvinkt:

  • Zorg ervoor dat je je website technisch op de juiste manier inricht.
  • Creëer relevante content die aansluit bij je doelgroep
  • Leg logische links met gerelateerde content van andere website, het liefst met partijen met expertise, betrouwbaarheid en autoriteit.

Deze video maakt deel uit van de videoserie SEARCH FUNDAMENTALS, waarin de DDMA Commissie Search je stap voor stap de beginselen van Search uitlegt. Benieuwd naar onze andere video’s? We gaan onder meer in op verschillende soorten zoekwoorden waar je als organisatie op kan inzetten. Ook lichten we toe hoe je via betaalde advertenties ook hoog aan de pagina kunt belanden. Dit heet ook wel SEA (Search Engine Advertising).

Roland Heeremans

Online Search Specialist bij ING Nederland

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Scoren jouw gesponsorde posts slechter door #ad? Het antwoord is ‘Nee’

Volgens de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) ben je als influencer of content creator verplicht te vermelden als je reclame maakt in je content. Je moet dit melden…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Van klik tot conversie: attributie als key voor marketingstrategieën

In de wereld van marketing wordt vaak gesproken over de kracht van data. Maar hoe zorg je er nou écht voor dat data de motor wordt achter succesvolle marketingcampagnes? In…
Lees meer
Search |

Modern Measurement in Paid Search

The way marketing effectiveness is measured has changed drastically compared to the past. As we move toward a future where marketing investments and their returns increasingly depend on privacy-focused solutions,…