Spring naar content

DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing hebben samengewerkt met vertegenwoordigers van telemarketingbureaus, commerciële opdrachtgevers, Goede Doelen Nederland en de Klantenservicefederatie om de Code Telemarketing te herzien en de sector toekomstbestendig te maken. Sinds de invoering in 2004 heeft de code bijgedragen aan transparantie en verantwoorde wervingspraktijken. Met de nieuwe aanpassingen worden de behoeften van zowel consumenten als bedrijven beter bediend. 

Belangrijkste wijzigingen 

De belangrijkste wijzigingen in de vernieuwde Code Telemarketing omvatten: 

  • Duidelijke definities: De definities van ‘Telemarketing’, ‘Adverteerder’, en ‘Intermediair’ zijn verduidelijkt om meer transparantie te bieden. Daarnaast is de term ‘Concrete terugbelafspraak’ verwijderd en het nieuwe begrip ‘Schriftelijkheidsvereiste’ toegevoegd, wat beschrijft dat bepaalde diensten alleen schriftelijk kunnen worden vastgelegd. 
  • Vereisten toestemming: Er zijn nieuwe kwaliteitscriteria opgenomen voor het verkrijgen van toestemming, zodat consumenten duidelijk begrijpen waarvoor en aan wie zij toestemming geven. Organisaties zijn verplicht om bewijs van toestemming op verzoek binnen vijf werkdagen aan consumenten te verstrekken. 
  • Afkoelperiode: Organisaties moeten consumenten de tijd geven om na te denken over het aanbod voordat een schriftelijke bevestiging wordt gevraagd, waardoor er geen onnodige druk wordt uitgeoefend. 
  • Minimale bereikbaarheid: Er geldt nu een minimumtermijn van zes maanden waarin het gebruikte telefoonnummer voor telemarketinggesprekken bereikbaar moet blijven. Dit vergemakkelijkt klachtenafhandeling en maakt het voor consumenten makkelijker om te zien wie hen heeft gebeld. 
  • Verboden dagen en tijdstippen: Naast feestdagen zijn ook specifieke herdenkingsdagen en nationale rouwdagen aangewezen als momenten waarop telemarketing verboden is. Dit zorgt voor een betere afstemming met de Winkeltijdenwet. 

Frank de Vries

Team lead legal | Senior legal counsel

Ook interessant

Lees meer
ePrivacy Verordening |

CNIL beboet Orange met €50 miljoen: Wat ging er mis?

Op 14 november 2024 gaf de Franse gegevensbeschermingsautoriteit (CNIL) de Franse e-maildienst ORANGE een boete van 50 miljoen euro. Op 12 december heeft de CNIL websitebeheerders de opdracht gegeven om…
Lees meer
DDMA |

How Shampoobars Won Big at the Friends of Search Awards

The registration for the Friends of Search Awards 2025 is nearly closing! Ambitious search specialists have until January 31st to enter! But how do you prepare yourself for participation? And…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Vacature: Commissielid DDMA Commissie Artificial Intelligence (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam in een technische rol binnen het AI-vakgebied (bijvoorbeeld data scientist, engineer of architect), en heb je interesse om een cruciale bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van…