Spring naar content

DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing hebben samengewerkt met vertegenwoordigers van telemarketingbureaus, commerciële opdrachtgevers, Goede Doelen Nederland en de Klantenservicefederatie om de Code Telemarketing te herzien en de sector toekomstbestendig te maken. Sinds de invoering in 2004 heeft de code bijgedragen aan transparantie en verantwoorde wervingspraktijken. Met de nieuwe aanpassingen worden de behoeften van zowel consumenten als bedrijven beter bediend. 

Belangrijkste wijzigingen 

De belangrijkste wijzigingen in de vernieuwde Code Telemarketing omvatten: 

  • Duidelijke definities: De definities van ‘Telemarketing’, ‘Adverteerder’, en ‘Intermediair’ zijn verduidelijkt om meer transparantie te bieden. Daarnaast is de term ‘Concrete terugbelafspraak’ verwijderd en het nieuwe begrip ‘Schriftelijkheidsvereiste’ toegevoegd, wat beschrijft dat bepaalde diensten alleen schriftelijk kunnen worden vastgelegd. 
  • Vereisten toestemming: Er zijn nieuwe kwaliteitscriteria opgenomen voor het verkrijgen van toestemming, zodat consumenten duidelijk begrijpen waarvoor en aan wie zij toestemming geven. Organisaties zijn verplicht om bewijs van toestemming op verzoek binnen vijf werkdagen aan consumenten te verstrekken. 
  • Afkoelperiode: Organisaties moeten consumenten de tijd geven om na te denken over het aanbod voordat een schriftelijke bevestiging wordt gevraagd, waardoor er geen onnodige druk wordt uitgeoefend. 
  • Minimale bereikbaarheid: Er geldt nu een minimumtermijn van zes maanden waarin het gebruikte telefoonnummer voor telemarketinggesprekken bereikbaar moet blijven. Dit vergemakkelijkt klachtenafhandeling en maakt het voor consumenten makkelijker om te zien wie hen heeft gebeld. 
  • Verboden dagen en tijdstippen: Naast feestdagen zijn ook specifieke herdenkingsdagen en nationale rouwdagen aangewezen als momenten waarop telemarketing verboden is. Dit zorgt voor een betere afstemming met de Winkeltijdenwet. 

Frank de Vries

Team lead legal | Senior legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Reactie op de berichtgeving van toezichthouders over de noodzaak van extra maatregelen voor minderjarigen om influencer-reclame te kunnen herkennen

7 oktober 2024 is er een bericht uitgegaan vanuit de toezichthouders van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT), waaronder het Commissariaat voor de Media, de AP en de ACM, waarin ze…
Lees meer
Legal |

Herziene Code Telemarketing in werking getreden

Na goedkeuring door Stichting Reclame Code is de vernieuwde Code Telemarketing per 15 oktober 2024 in werking getreden. De herzieningen zijn gericht op het aanpakken van zorgen die door consumenten…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

Landing page optimization in 2025: Personalize to turn visitors into customers

Traditional Landing Page Optimization (LPO) tips don’t work anymore. Why? Because your visitors are individuals with unique preferences, behaviors, and pain points. See how landing page optimization is changing.