Spring naar content

DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing hebben samengewerkt met vertegenwoordigers van telemarketingbureaus, commerciële opdrachtgevers, Goede Doelen Nederland en de Klantenservicefederatie om de Code Telemarketing te herzien en de sector toekomstbestendig te maken. Sinds de invoering in 2004 heeft de code bijgedragen aan transparantie en verantwoorde wervingspraktijken. Met de nieuwe aanpassingen worden de behoeften van zowel consumenten als bedrijven beter bediend. 

Belangrijkste wijzigingen 

De belangrijkste wijzigingen in de vernieuwde Code Telemarketing omvatten: 

  • Duidelijke definities: De definities van ‘Telemarketing’, ‘Adverteerder’, en ‘Intermediair’ zijn verduidelijkt om meer transparantie te bieden. Daarnaast is de term ‘Concrete terugbelafspraak’ verwijderd en het nieuwe begrip ‘Schriftelijkheidsvereiste’ toegevoegd, wat beschrijft dat bepaalde diensten alleen schriftelijk kunnen worden vastgelegd. 
  • Vereisten toestemming: Er zijn nieuwe kwaliteitscriteria opgenomen voor het verkrijgen van toestemming, zodat consumenten duidelijk begrijpen waarvoor en aan wie zij toestemming geven. Organisaties zijn verplicht om bewijs van toestemming op verzoek binnen vijf werkdagen aan consumenten te verstrekken. 
  • Afkoelperiode: Organisaties moeten consumenten de tijd geven om na te denken over het aanbod voordat een schriftelijke bevestiging wordt gevraagd, waardoor er geen onnodige druk wordt uitgeoefend. 
  • Minimale bereikbaarheid: Er geldt nu een minimumtermijn van zes maanden waarin het gebruikte telefoonnummer voor telemarketinggesprekken bereikbaar moet blijven. Dit vergemakkelijkt klachtenafhandeling en maakt het voor consumenten makkelijker om te zien wie hen heeft gebeld. 
  • Verboden dagen en tijdstippen: Naast feestdagen zijn ook specifieke herdenkingsdagen en nationale rouwdagen aangewezen als momenten waarop telemarketing verboden is. Dit zorgt voor een betere afstemming met de Winkeltijdenwet. 

Frank de Vries

Team lead legal | Senior legal counsel

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Bestuursvoorzitter Noor Cloo: 20 jaar DDMA

Noor Cloo, algemeen directeur bij Loyalty Management Nederland, zit sinds 2020 in het DDMA-bestuur. Eerst als lid, en sinds 2023 als voorzitter. Hoe kijkt zij terug op haar tijd bij…
Lees meer
Influencermarketing |

Transparant Werken als Influencer: Vier lessen uit de Monitoring van de Stichting Reclame Code

Iedere door influencerregels.com gecertificeerde influencer wordt door de Stichting Reclame Code (SRC) steekproefsgewijs gemonitord. Als de SRC een overtreding ontdekt, stuurt zij een advies naar de betreffende influencer. Uit de…
Lees meer
DDMA |

Oud-directeur Diana Janssen: 20 jaar DDMA

Van de 20 jaar dat DDMA bestaat, stond Diana Janssen 17 jaar aan het roer als directeur van de vereniging. Hoe kijkt zij terug op de afgelopen twee decennia?