Spring naar content

Achtergrond: wat is de DSA?

De DSA bestaat uit een set van regels die gaan over de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van partijen in de online wereld. Het gaat dan met name om internetaanbieders, hostingbedrijven, online platformen, zoekmachines en marktplaatsen. De DSA geeft regels voor een breed palet aan onderwerpen. Zo moeten marktplaatsen informatie inwinnen over de handelaren die producten via hun platform verkopen. Verder moeten hosting- en platformdiensten illegale inhoud gaan bestrijden. Daarnaast biedt de DSA mogelijkheden om desinformatie en nepnieuws te bestrijden.

Vijf relevante regels over online reclame om rekening mee te houden

Ook  voor online advertenties gaat er veel veranderen. Deze veranderingen gaan met name gelden voor online platforms en ‘zeer grote online platforms’. Hieronder een opsomming van vijf relevante regels en ontwikkelingen ten aanzien van online advertenties om rekening mee te houden. Goed om te weten: een eerder voorstel voor een algeheel verbod op gerichte online advertenties heeft de finale tekst van de DSA niet gehaald.

  1. Verbod op gerichte advertenties voor kinderen: de DSA verbiedt online platforms het tonen van reclame op basis van profilering wanneer een online dienst zich er zeker bewust van is dat de afnemer van een dienst minderjarig is.
  2. Verbod op gerichte advertenties die zijn gebaseerd op de verwerking van bijzondere persoonsgegevens: op basis van de DSA is het voor online platforms niet toegestaan advertenties te tonen aan gebruikers wanneer de reclame is gepersonaliseerd op basis van bijzondere persoonsgegevens, zoals bedoeld in de AVG. Het gaat dan bijvoorbeeld om persoonsgegevens over iemands ras, godsdienst of gezondheid.
  3. Verbod op het gebruik van dark patterns: het is voor online platforms niet langer toegestaan ‘online interfaces’ zodanig te ontwerpen dat gebruikers daardoor worden misleid of gemanipuleerd.
  4. Regels over transparantie ten aanzien van online reclame: aanbieders van online platforms krijgen te maken met extra transparantieverplichtingen wanneer zij online advertenties tonen. Zo moet uit een register onder andere duidelijk blijken namens wie reclame wordt gemaakt en wie voor de reclame heeft betaald (als dit een andere partij is).
  5. Opstellen van gedragscodes: de DSA schrijft voor dat het opstellen van vrijwillige gedragscodes, onder andere over online reclame, moet worden vergemakkelijkt.

What’s next?

De Digital Services Act is op 16 november 2022 van kracht geworden. De meeste regels zijn echter pas vanaf 17 februari 2024 van toepassing. Dat betekent dat organisaties nog een tijdje hebben om zich op de regels voor te bereiden.

Ben je lid van DDMA en heb je een vraag over de DSA? Stuur dan een e-mail naar legal@ddma.nl.

Martijn Poulus

IT Privacy Advocaat | The Data Lawyers

Ook interessant

Lees meer
Digital Services & Markets Act |

ACM publiceert leidraad over de Digital Services Act

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in september de DSA Leidraad ‘Zorgvuldigheidsverplichtingen tussenhandeldiensten’ (Leidraad) gepubliceerd. In de Leidraad legt de ACM uit hoe de zij de Digital Service Act…
Lees meer
Digital Services & Markets Act |

TikTok trekt beloningsprogramma terug om te voldoen aan de Digital Services Act (DSA)

Begin augustus heeft TikTok toegezegd het TikTok Lite Rewards-programma permanent terug te trekken uit de Europese Unie. Dit was een reactie op de formele procedure die in het voorjaar door…
Lees meer
AVG |

Privacykoepel deelt richtlijnen voor ‘consent or pay’ model voor grote online platformen

Meta introduceerde eind vorig jaar de nieuwe ‘consent or pay’ banner. Naar aanleiding van deze wijziging komt de koepel van Europese privacytoezichthouders onder leiding van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP)…