Wat houdt het verbod op de klantrelatie in?
Eerder dit jaar stemde de Tweede Kamer in met het schrappen van telemarketing op basis van de klantrelatie (ook wel ‘soft opt-in’). Dit verbod is nu definitief aangenomen. Hierdoor is telemarketing straks alleen nog toegestaan wanneer de klant hiervoor toestemming heeft gegeven.
Hoewel het over de Energiewet gaat, geldt het verbod dus ook voor andere producten en diensten – zoals telecom. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Deze gelden voor:
- Goede doelenloterijen;
- Ideële en charitatieve organisaties, zoals politieke partijen en goede doelen;
- Uitgeverijen van kranten, tijdschriften en andere periodieke uitgaven.
Voor deze sectoren blijft het mogelijk om onder bepaalde voorwaarden (zie onze themapagina) gebruik te maken van de klantrelatie. Naar verwachting treedt de Energiewet halverwege 2025 in werking. Er geldt een overgangsperiode van een jaar, wat betekent dat telemarketeers tot midden 2026 de tijd hebben om toestemming van klanten te verkrijgen.
Toezeggingen van Minister Hermans
Tijdens het debat over de wet heeft minister Hermans (Klimaat en Groene Groei) toegezegd om samen met minister Beljaarts (Economische Zaken) de onduidelijkheden rondom de uitzonderingen weg te nemen. Vooral de positie van goede doelenloterijen is daarbij een belangrijk aandachtspunt.
De VVD en andere fracties hebben erop aangedrongen dat de minister ook meer duidelijkheid biedt over de volledige reikwijdte van het verbod. Dit omvat niet alleen de uitzonderingen, maar ook andere zorgen, zoals het ontbreken van een impactanalyse en de juridische houdbaarheid van het verbod binnen Europese regelgeving.
De toekomst van telemarketing
Het komende anderhalf jaar hebben organisaties nog de tijd om zich aan te passen aan de nieuwe regelgeving. Tegelijkertijd zullen de ministeries de ruimte benutten om de laatste onduidelijkheden en zorgen weg te nemen. Telemarketeers en belanghebbenden doen er goed aan deze ontwikkelingen nauwgezet te volgen.