Spring naar content

Om te zorgen dat automatisering goed wordt ingezet, zijn er veranderingen nodig binnen bedrijven: er dient een mentaliteitsverandering plaats te vinden ten opzichte van automatisering en het is van belang de juiste vaardigheden binnen SEA afdelingen in huis halen. Daarnaast moeten verschillende afdelingen in grotere mate gaan samenwerken. Dit blijkt uit de nieuwe whitepaper ‘Search automation in the Netherlands and its impact on the role of a search marketer’.

De paper is het resultaat van de samenwerking van vier search bureaus (iProspect, Searchresult, Storm Digital en Traffic4U), IAB Nederland, DDMA en Google.

De paper beschrijft welke SEA-activiteiten geautomatiseerd kunnen worden en welke mate van automatisering relevant is voor organisaties. Naast het technische aspect, wordt ook gekeken naar wat search automation betekent voor de rol van de search marketeer.

Diana Janssen, directeur van DDMA: “Search blijft groeien en wordt complexer en dat heeft gevolgen voor de marketeer. Automation is zeker een deel van de oplossing. Automation stelt de marketeer in staat zich te richten op andere skills: strategisch, technisch en sociaal. De inzet van de juiste tools en juist opgeleide mensen maakt het verschil. Samenwerking is key, ook in search marketing. Deze whitepaper is daar een mooi voorbeeld van”.

Yvonne de Jager, Directeur IAB Nederland: “Het laatste AdSpend rapport dat IAB Nederland heeft gepubliceerd, laat wederom een stijging in de Search bestedingen zien van 20%! Hiermee is Search de grootste categorie binnen de totale markt van alle online bestedingen. Als een markt zo groot en nog steeds groeiende is, dan is automatisering een vereiste om die groei aan te kunnen. Hoe meer er geautomatiseerd kan worden, hoe meer we gebruik kunnen maken van de strategische capaciteiten van de Search marketeer. Deze whitepaper geeft aan hoe de rol van deze marketeer verandert.

In samenwerking met het IAB en DDMA is op 12 april 2018 een Afternoon Update georganiseerd om dieper in te gaan op het onderwerp. Naast een toelichting op de white paper, zijn een aantal praktijkcases gepresenteerd. Wil je op de hoogte blijven van publicaties en events over search? Meld je dan via deze link aan voor de DDMA nieuwsbrief.

De volledige white paper is hieronder te downloaden.

Search automation in the Netherlands

Download (881 KB)

Esther van de Bovenkamp

Voormalig Programmamanager bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

DDMA organiseert DDMA NEXT: een nieuw congres voor beslissers

DDMA organiseert op 11 oktober 2022 in Capital C in Amsterdam een nieuw congres: DDMA NEXT. Onder de noemer ‘Shaping the future’ brengt de branchevereniging beslissers op het gebied van…
Lees meer
Influencermarketing |

Branche blij met duidelijkheid: extra regels en toezicht voor influencers met meer dan 500.000 volgers – Sector roept voorlichtingswebsite over regels in het leven   

Amsterdam, 17 mei 2022 – Influencers met meer dan 500.000 volgers vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Zij krijgen te maken met extra reclameregels in de…
Lees meer
Search |

Simo Ahava (8-bit-sheep): ‘Technology doesn’t change the status quo. It’s how that technology is used’

Server-side tagging is often presented as the solution for problems relating to the sunset of third-party cookies. And although server-side would be a solution for a lot of companies, it…