Spring naar content

Moet iedere influencer zich verplicht inschrijven bij het Commissariaat voor de Media?
Nee, alleen als je voldoet aan al deze eisen:

  1. Je hebt 500.000+ volgers/abonnees op YouTube, TikTok of Instagram
  2. Je plaatst regelmatig video’s: je hebt op dat account de afgelopen 12 maanden minstens 24 video’s geplaatst. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om IGTV’s, video’s op je feed, YouTube video’s of TikToks. Stilstaande foto’s gelden hierbij niet.
  3. Je verdient aan de video’s: je verdient geld via advertentie-inkomsten of je krijgt gratis producten toegestuurd.
  4. Je hebt je ingeschreven bij de KvK

Worden bij meerdere accounts die zijn ingeschreven voor dezelfde onderneming, de volgers/abonnees bij elkaar opgeteld van de verschillende accounts? Wat als ik aan alle regels voldoe op Instagram en niet op Youtube?

De 500.000 volgers worden per kanaal berekend. Dat kan betekenen dat je voor Instagram wel onder de Mediawet valt, maar voor YouTube niet. Je schrijft je wel maar één keer in en betaalt maar één keer voor al je accounts die onder de Mediawet vallen.

Hoe gaat het Commissariaat voor de Media om met internationale accounts die zich richten op Nederland?

Je valt alleen onder het toezicht van het Commissariaat als je in Nederland gevestigd bent. Wel kan de Autoriteit Consument en Markt ingrijpen wanneer je je vanuit het buitenland richt op Nederlandse consumenten en je de consumentenwetgeving overtreedt.

We moeten ons aansluiten bij verschillende partijen. Wat zijn de kosten hiervoor?

YouTube-kanalen worden verplicht om zich aan te melden bij het CvdM, de Stichting Reclame Code en Kijkwijzer. Kosten hiervoor zijn op dit moment respectievelijk €226,86 (CvdM), € 90,74 (SRC) en €400,00,-+ (Kijkwijzer). Of er bij een van de partijen speciale tarieven voor influencers worden gemaakt is nog niet duidelijk.

Zijn de hoogtes van de boetes van het Commissariaat per overtreding gelijk (net zoals bij verkeersboetes) of varieert de hoogte van de boete per case?

Nee, dat zal per casus bekeken worden. Het Commissariaat voor de Media kan in het uiterste geval een boete van 225.000 euro opleggen, maar kleine kans dat een influencer ooit zo’n hoge boete gaat krijgen.

Komt er een samenwerkingsverband tussen de ACM, SRC en CvdM?

Het Commissariaat heeft een samenwerkingsprotocol met zowel de ACM als de SRC. Ook de SRC en de ACM hebben een samenwerkingsverband. Deze partijen hebben regelmatig contact met elkaar.

Hoe weet ik welke vermelding ik moet gebruiken om transparant te zijn over reclame?

Dit kun je per kanaal en per situatie terugvinden op www.influencerregels.com.

De regels gaan vooral over video’s, is dat bewust gedaan? Of gelden andere vormen van content (foto) ook onder deze regels?

De Mediawet ziet alleen toe op video’s op TikTok, Instagram en YouTube. Alle andere content valt onder de Wet oneerlijke handelspraktijken en de Reclamecode Social Media. Ook voor deze content gelden dus regels.

Wat is het verschil tussen de vermelding ‘Reclame’ en ‘Betaalde samenwerking’?

Beide vermeldingen kunnen gebruikt worden wanneer je reclame maakt. Twijfel je over welke vermelding je moet gebruiken in welke situatie? Kijk daarvoor per situatie op www.influencerregels.com.

Komt er een nieuwe versie van de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing (RSM)?

Ja, de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing wordt aangepast op de nieuwe regels vanuit de Mediawet. Zo zullen de vermeldingen #partner en #collab ook onder de RSM niet meer gebruikt mogen worden. De nieuwe RSM zal vanaf 1 juli gaan gelden.

In hoeverre zijn merken verantwoordelijk om te checken of een influencer daadwerkelijk is aangesloten bij: 1. Commissariaat voor de Media 2. Stichting Reclame Code 3. NICAM (Kijkwijzer)?

Als adverteerder wil je op een verantwoorde manier reclame maken. In de RSM staat dat als je samenwerkt met een influencer, je die moet wijzen op de relevante wet- en regelgeving. Een van de verplichtingen uit de Mediawet is het aanmelden bij de genoemde partijen. Als adverteerder is het dus goed om een influencer daar op te wijzen.

Er is veel onrust over dat je je KvK-gegevens en adres kenbaar moet maken volgens de Mediawet. Moet ik dit echt openbaar maken op mijn kanaal?

Het Commissariaat neemt de zorgen hierover serieus en zijn aan het overwegen om het te beperken tot het vermelden van alleen de naam van je account, de plaats waar je gevestigd bent en contactgegevens, zoals een e-mailadres. De reden van deze regel is dat kijkers contact met je op moeten kunnen nemen over de content die je maakt.

Volgens de Mediawet moeten alle media-instellingen aangesloten zijn bij de SRC. Betekent dit dat als de RCC een reclame afkeurt, influencers nu verplicht de video offline moeten halen?

Klopt. Als adverteerder krijgt je een aanbeveling van de Reclame Code Commissie om een uiting offline te halen of aan te passen. Als media-instelling ben je daartoe verplicht. Dat geldt nu ook al voor omroepen, en gaat per 1 juli ook voor influencers gelden.

Wat is de verantwoordelijkheid van een (PR) bureau voor het naleven van de regels?

Als bureau heb je niet een vastgelegde zorgplicht voor de naleving van de regels. Uiteindelijk zal de adverteerder die het bureau inschakelt en de influencer die de content op het kanaal plaats verantwoordelijk zijn. Wel heb je als bureau natuurlijk een maatschappelijke en zakelijke plicht om goed op de hoogte te zijn van de regels. Als bureau kun je je hiermee ook op een positieve manier onderscheiden. Het overtreden van regels en wetten zal uiteindelijk ook een afbreukrisico met zich mee kunnen brengen voor alle partijen.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Transparant Werken als Influencer: Vier lessen uit de Monitoring van de Stichting Reclame Code

Iedere door influencerregels.com gecertificeerde influencer wordt door de Stichting Reclame Code (SRC) steekproefsgewijs gemonitord. Als de SRC een overtreding ontdekt, stuurt zij een advies naar de betreffende influencer. Uit de…
Lees meer
Influencermarketing |

Herziening van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing: denk mee!

De Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) bevat waardevolle richtlijnen voor het reguleren van reclame via sociale media en influencerkanalen. Met alle veranderingen in de afgelopen 5 jaar is…
Lees meer
Influencermarketing |

Kidfluencers en Arbeidsnormen: Wat Moet Er Nu Gebeuren?

Hoewel er al regels zijn voor influencercontent en beperkingen rond reclame voor kinderen, krijgen ook de werkomstandigheden van kidfluencers steeds meer de aandacht die ze verdienen. De marketingbranche wil zich…