Dit artikel is ook verschenen op fondsenwerving.blog
- Direct mail is niet dood! Nog lang niet zelfs. En dan hebben we het over acquisitie via direct mail. Een lage waarde instap is goed voor het volume, maar directe werving van structurele donateurs is aan de andere kant ook mogelijk! Testen, testen en testen om te komen tot de beste response. Good ol’ direct marketing!
- Met z’n allen! De transitie naar een echte fondsenwervende organisatie is een proces waarbij de gehele organisatie aan mee moet doen. Het kan best even duren natuurlijk, maar zeker de moeite waard om iedereen mee te nemen. Bijvoorbeeld: het Google model (See, Think, Do & Care) wordt uitgesmeerd over de hele organisatie, want iedereen speelt hier een rol in.
- Zie je dat gebeuren? Externe omstandigheden creëren ideale omstandigheden om te werven, maar de interne organisatie moet wel klaar staan om snel te handelen. Moet je daar een noodhulporganisatie voor zijn? Op welke actualiteiten kunnen andere organisaties inspringen?
- Op zoek naar vaste verkering! De meeste acquisitie is op zoek naar structurele donateurs. Zo niet direct, dan wel via twee- of drietraps programma’s. De langere termijn waarde is de meeste organisaties wel duidelijk, alhoewel er ook een boel giftgeverprograma’s zijn die substantiële waarde vertegenwoordigen.
- Wisselend succes. Lead generatie en conversie (supporter werving) werkt voor de een stukken beter dan voor de ander. Relevantie is de kern van grootschalige kwalitatieve leadwerving. Snelheid van opvolging is de kern van succesvolle conversie via de telefoon. Verschillende webformulieren zorgen voor uiteenlopende opt-in percentages. De user-experience kan een grote rol daarin spelen.
- Jongeren nog altijd niet. Al jaren zijn jongeren slechtere donateurs. Gen Z lijkt activistischer en meer betrokken, maar nog altijd geen goede donateurs. Ze hebben niet genoeg te besteden. Bovendien hebben ze andere prioriteiten en veel minder duidelijke ideeen over wat ze belangrijk vinden in het leven.
- Diversificatie is nodig. De afhankelijkheid van F2F is nog altijd te groot en verschillende marktontwikkelingen vragen steeds dringender om andere acquisitiekanalen. Om de business case gezond te houden moet de focus liggen op kwaliteit, retentie en loyaliteit wat allemaal in dezelfde hoek zit.
- Saving the best for last. Nalatenschappen is de kroon op ons werk. Van social media tot TV, en van tevredenheidsonderzoeken tot persoonlijke events. Alles wordt ingezet om in contact te komen.
- Loyaliteit deels onderbelicht. Waar structurele donateurs veel aandacht krijgen als het gaat om retentie, heeft bijna niemand die noot gekraakt als het gaat om losse giftgevers. Weinig organisaties hebben hier een specifieke tweede-gift strategie voor. Vergeet niet: succes van fondsenwerving valt of staat met de juiste retentiecijfers.
- Zakelijke populariteit. Vooral de grotere, meer populaire goede doelen, hebben het een stuk makkelijker als het gaat om fondsenwerving onder bedrijven. Urgentie doet het goed. Lees: rampen en noodsituaties. Succes wordt dan veelal bepaald door de beschikbare fondsenwervende capaciteit om het aanbod van donateurs te beantwoorden.
Zoals je leest hebben we ontzettend veel interessante zaken voorbij horen komen! De allergrootste geheimen van de cijfersessie kan ik hier natuurlijk niet delen. What happens in de cijfersessie stays in de cijfersessie. Daarvoor moet je volgend jaar zelf je cijfers delen met de DDMA. Tot volgend jaar?
Ook interessant
Lees meer
Fondsenwerving
|
Chiara Padalino en Jeroen Beelen (Save the Children): ‘Door te kiezen voor een best-of-breed oplossing zijn we niet afhankelijk van één leverancier’
Save the Children heeft de kracht van data en digitalisering omarmd om hun fondsenwerving naar nieuwe hoogten te tillen. In 2015 begonnen ze met een nieuwe, ambitieuze en datagedreven strategie…
Lees meer
Fondsenwerving
|
Case: Datagedreven fondsenwerving bij het Prinses Beatrix Spierfonds
Rolf Victorie is Hoofd Fondsenwerving bij het Prinses Beatrix Spierfonds. Wij spraken hem over wat nodig is om datagedreven te werken bij een fondsenwervende organisatie. We hebben het onder meer…
Lees meer
Fondsenwerving
|
Case: Datagedreven Fondsenwerving bij Stichting Vluchteling
Wij spraken Cyrille Koolhaas (Hoofd Fondsenwerving) en Sanju Singh (Data & CRM Coördinator) over datagedreven fondsenwerving bij Stichting vluchteling. Hoe zetten zij data in en welke systemen en toepassingen gebruiken…