Spring naar content

1 op de 5 outbound telemarketing gesprekken leidt tot een sale

Stel, je wil als organisatie leads gaan benaderen. Of het nu is om iets te verkopen, iets aan te bieden of enkel om te informeren. Dan heb je de keuze uit verschillende marketingkanalen. E-mail is bijvoorbeeld een relatief makkelijk en goedkoop medium. Een bemand kanaal als telemarketing is daarentegen lastiger én duurder. Maar de keuze voor het in te zetten kanaal zou je niet op basis bepaal je niet alleen op kosten of eigen voorkeuren. Uiteindelijk gaat het om het resultaat.

Dat outbound telemarketing vaak als laatste middel wordt overwogen vanwege kosten of het sentiment dat er omheen hangt is dus onterecht. Het is namelijk zeer succesvol, kijkend naar de conversie-resultaten. Waar een e-mail of DM een conversie van max. een paar procent laat zien, zagen we in de eerste editie van de DDMA Telemarketing Benchmark dat over alle sectoren en type campagnes heen een conversie van gemiddeld 18% wordt behaald. Dat percentage is nog hoger bij specifieke selecties.

Rogier Etman, Sr. Channelmanager Outbound Telemarketing bij KPN: “De benchmarkcijfers vormen een goed argument om intern de discussie aan te gaan over de inzet van telemarketing”

“Als channelmanager Telemarketing binnen KPN voer ik geregeld discussies over de inzet van telemarketing met marketeers en productmanagers. Ik kan mijn standpunten dan wel goed onderbouwen met onze eigen resultaten uit het verleden, maar dat is niet altijd voldoende. De vooroordelen blijven hardnekkig.”

“Met de inzichten uit de eerste DDMA Telemarketing Benchmark lijken hardleerse collega’s veel makkelijker over te halen om in ieder geval telemarketing mee te overwegen als marketingkanaal. De Benchmark helpt mij bij de interne discussies om het kanaal Telemarketing goed op te kaart te zetten binnen mijn eigen organisatie.”

De benchmark biedt een graadmeter tegenover het gemiddelde binnen de sector

“Daarnaast helpt de DDMA Telemarketing Benchmark mij ook om gerealiseerde resultaten in perspectief te zien. Ik kan nu onze eigen resultaten plaatsen naast een branche-gemiddelde. En dat heeft er al toe geleid dat we een aantal campagnes die volgens ons altijd goed draaiden nu onder handen nemen, omdat er méér resultaat in zou moeten kunnen zitten. Hierdoor weet je dat je bepaalde knelpunten kunt identificeren en aanpakken, wat leidt tot betere campagnes met meer resultaat. En dat gaat de goede kant op!”

Oproep: contactcenters gezocht voor tweede editie DDMA Telemarketing Benchmark

Voor iedere telemarketingprofessional is de DDMA Telemarketing Benchmark een goed hulpmiddel. En dat brengt ons op het volgende: voor de aankomende editie van de Benchmark zijn we op zoek naar meer contactcenters die zich willen aansluiten. En omdat je als opdrachtgever zoveel aan de Benchmark kan hebben is het misschien interessant deze voordelen voor te leggen aan de contactcenters waarmee je samenwerkt. Want hoe meer partners, hoe completer, relevanter en diepgaander de inzichten uit de benchmark. Zo tillen we samen de telemarketingsector naar een hoger niveau.

Hieronder vind je de voordelen voor opdrachtgevers nog eens samengevat op een rij:

  1. Onderdeel voor de promotie van het telemarketing-kanaal​
  2. Argument om telemarketing een prominente plek te geven binnen de omnichannel-strategie van je organisatie
  3. Graadmeter om je eigen resultaten te vergelijken met de rest van de markt op basis van alle relevante metrics, zoals conversie, bereik, RVB

Contactcenters genieten overigens óók voordelen bij deelname aan de benchmark. Bekijk ze hier.

Wat houdt deelname voor contactcenters in?

Als partner van de DDMA Telemarketing Benchmark levert een contactcenter gespecificeerde campagnedata aan, waar we uiteraard vertrouwelijk mee omgaan. Je levert de data geanonimiseerd aan bij DDMA, die alle datasets verzamelt en verwerkt als onafhankelijke partij. Deelnemende partijen hebben dus geen toegang tot elkaars dataset. Het dashboard is exclusief toegankelijk voor DDMA-leden en de partners die hebben bijgedragen aan de Benchmark.

Door mee te doen aan dit onafhankelijke initiatief lever je een bijdrage aan het verder professionaliseren van de branche én het verder ontwikkelen van je eigen dienstverlening. Ook word je als partner genoemd in het dashboard zelf, het persbericht en verschillende andere publicaties.

Aan de eerste editie van de DDMA Telemarketing Benchmark (2022) hebben 7 contactcenters deelgenomen: 2Contact, Custom Connect, Het Customer Care Center, Kalff, Roscom, SalesQ en Webhelp.

Ben je geïnteresseerd om deel te nemen? Neem dan contact op met onze market insights specialist Nanda Appelman via nandaappelman@ddma.nl.

Nanda Appelman

Market Insights Specialist

Rogier Etman

Sr. Channelmanager Outbound Telemarketing bij KPN

Ook interessant

Lees meer
ePrivacy Verordening |

Telemarketing alleen nog met toestemming consument

Op 4 juni heeft de Tweede Kamer een voorstel aangenomen dat telemarketing alleen nog toestaat met toestemming. Tijdens de behandeling van de Energiewet is namelijk een voorstel aangenomen dat het…
Lees meer
Fieldmarketing |

Politiek presenteert zéér drastische plannen: einde klantrelatie bij telemarketing, én verplichte afkoelperiode bij deurverkoop

In een brief aan de Tweede Kamer heeft Micky Adriaansens, Minister van Economische Zaken, voorgesteld nieuwe regelgeving te introduceren voor telemarketing en fieldmarketing. Volgens het plan krijgen consumenten bij verkoop…
Lees meer
DDMA |

Vacature: Commissielid DDMA Telemarketing – Goed doel (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam bij een goed doel en verantwoordelijk voor Telemarketing? Heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in…