Spring naar content

In de coalitie nemen de volgen partijen deel: PostNL, KPN, Betaalvereniging Nederland, DDMA, Thuiswinkel.org, VNO-NCW, MKB-Nederland, Stichting Zeker-Online, Dutch Datacenter Association, Stichting DINL, XS4ALL, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Rijks-CIO), Fraudehelpdesk, Nederland ICT en de Belastingdienst. De deelnemers aan de ‘Veilige E-Mail Coalitie’ gaan binnen hun organisaties aan de slag met het invoeren van maatregelen voor het beveiligen van e-mailverkeer. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van gezamenlijk vastgestelde standaarden. Op die manier kan zowel phishing als het afluisteren van e-mail worden tegengegaan. Daarnaast gaan zij het gebruik van e-mailbeveiliging verder versnellen door onderlinge kennisdeling en promotie. De betrokken partijen nodigen andere bedrijven en overheden uit om zich aan te sluiten en gebruik te maken van de kennis binnen de coalitie. Marcel Krom, CIO bij PostNL: “We zijn zelf vergevorderd met de implementatie van de moderne e-mailbeveiligingsstandaarden. Maar we realiseren ons dat alle partijen in het mail-ecosysteem mee moeten doen om het echt te laten werken. Daarom sluiten we graag aan bij de coalitie.”

Monique Rutten, die als adjunct-directeur namens DDMA aanwezig was om haar handtekening te zetten, vult aan: “Wij zijn blij met initiatieven die de marketingsector naar een hoger plan tillen. In 2015 hebben wij een vergelijkbaar project afgerond; een kwaliteitsconvenant en technische richtlijnen in samenwerking met de grote E-mail Service Providers (ESP’s) in de markt, die een belangrijke schakel vormen in de beveiliging van e-mailverkeer. Ook dit jaar staat E-mailbeveiliging hoog op de agenda van onze commissie E-mail waarin zowel ESP’s, bureaus en adverteerders die op grote schaal e-mailen zijn vertegenwoordigd. Het tekenen van deze intentieverklaring is dus een logische stap voor onze brancheorganisatie.”

E-mail populair maar ook kwetsbaar

E-mail is een zeer veel gebruikt communicatiemiddel. Miljoenen Nederlanders verzenden en ontvangen dagelijks samen tientallen miljoenen e-mailberichten. Onveilige e-mail zorgt helaas dagelijks voor misbruik en schade. Gelukkig kan e-mail veiliger. Daarvoor is het wel belangrijk dat verzenders en ontvangers in de gehele keten moderne beveiligingsmaatregelen en daarbij behorende standaarden toepassen. Steeds meer partijen doen dat al. De standaarden waar de ‘Veilige E-mail Coalitie’ voor staat, zorgen ervoor dat internetcriminelen niet zomaar uit naam van andermans e-mailadres phishingmails kunnen versturen. Daarnaast helpen ze om het afluisteren van bedrijfs- en privacy-gevoelige informatie in e-mails te voorkomen. Door het open karakter van deze standaarden zijn die voor alle organisaties beschikbaar. DDMA en het Nationaal Cyber Security Centrum stelden eerder al richtlijnen op voor het opstellen van een goede bulkmail, om te voorkomen dat deze gezien wordt als phishingmail.

Het initiatief is tot stand gekomen onder regie van Ministerie van Economische Zaken en Forum Standaardisatie. Daarnaast is Platform Internetstandaarden (Internet.nl), een samenwerkingsverband van de Nederlandse internetcommunity en overheid, betrokken.

Wil je meer weten over deze intentieverklaring of het technische convenant dat wij in 2015 opstelden met de ESP’s? Neem dan contact op met Judit Peters. Zij is onze programmamanager en begeleidt alle commissies, waaronder dus ook de commissie E-mail.

Technologie loopt vaak vooruit op wetgeving. Daarmee is het voor organisaties niet altijd even duidelijk wat wel en niet mag bij de toepassing van nieuwe (marketing) technologieën. Als brancheorganisatie willen we die onduidelijkheid graag wegnemen en daarom stellen we regelmatig kaders en juridische richtlijnen op, bijvoorbeeld voor het gebruik van WhatsApp en binnenkort ook voor Beacons. Wil je daar meer over weten? Stuur dan een mailtje naar Sanne Mulder of Matthias de Bruyne, onze legal counsels. Je kunt ze ook bellen op: 020 4528413.

Intentieverklaring Veilige E-mail Coalitie

Download (366,51 KB)

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

DDMA Fieldmarketing Monitor 2024: meer Nederlanders staan open voor fieldmarketing voor goede doelen, gepercipieerde frequentie is een aandachtspunt

Het percentage Nederlanders dat openstaat voor fieldmarketing door een commerciële organisatie is gelijk gebleven aan 2022, voor goede doelen is deze groep significant gegroeid. Dit blijkt uit de DDMA Fieldmarketing…
Lees meer
DDMA |

Commissievoorzitter Jan Hendrik Fleury over 20 jaar DDMA

Jan Hendrik is al 12 jaar actief bij DDMA. Eerst als commissielid en inmiddels acht jaar als voorzitter van de commissie Data, Decisions en Engagement. Hoe kijkt hij terug op…
Lees meer
Legal |

Nieuwe collega: Isa Nieuwstad versterkt DDMA legal team

Wij hebben onlangs Isa Nieuwstad aangesteld als junior legal counsel.