Spring naar content

Wie kan gebruikmaken van de vertrouwenspersoon

In principe kunnen alle leden melding maken bij de vertrouwenspersoon wanneer zij grensoverschrijdend gedrag ervaren. Wel is de vertrouwenspersoon er vooral voor de kleinere leden (1-50 medewerkers) die zelf niet over een vertrouwenspersoon beschikken en op zoek zijn dit op een onafhankelijke manier binnen hun organisatie te borgen.

De vertrouwenspersoon vangt meldingen van grensoverschrijdend gedrag op en ondersteunt melders, ongeacht de context waarin het zich voordoet. Dit geldt dus niet alleen voor interne situaties bij leden, maar ook binnen DDMA Commissies, DDMA Elites en andere DDMA-gemeenschappen en evenementen. De vertrouwenspersoon is er om ervoor te zorgen dat iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt binnen de DDMA-community.

Protocol grensoverschrijdend gedrag

De vertrouwenspersoon is er voor meldingen over alle vormen van grensoverschrijdend gedrag. Denk bijvoorbeeld aan seksuele intimatie of misbruik, agressie en geweld, discriminatie of pesten. Bekijk voor alle vormen van en voor meer informatie over grensoverschrijdend gedrag DDMA’s Protocol Grensoverschrijdend Gedrag.

DDMA Protocol voor Grensoverschrijdend gedrag

Download (2,19 MB)

Rapportage

Elk jaar maakt de vertrouwenspersoon de balans op en levert DDMA en VIA Nederland een rapport aan met cijfers over alle meldingen. Uiteraard blijven personen die melding hebben gedaan en de organisaties waarbinnen grenzen worden overschreden anoniem. De cijfers geven inzicht in waar, hoe vaak, hoe ernstig en in welke vorm grensoverschrijdend voorkomt binnen de sector.

Bob Younge

Voormalig Contentspecialist | DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Vacature: bureaumedewerker DDMA

Ben jij op zoek naar een bijbaan en wil je ervaring opdoen in het hart van de Nederlandse marketingwereld? Bij DDMA, een non-profit kennisplatform voor marketeers, dataspecialisten, techies en privacy…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMA Barometer 2025: The Dutch are reducing their digital media use, what does this mean for marketing in 2026?

A significant proportion of the Dutch population is working to reduce their digital media use. 35% of the Dutch population wants to reduce their digital media use or is already…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMA Barometer 2025: Nederlanders minderen digitaal mediagebruik, wat betekent dit voor marketing in 2026?

Een aanzienlijk deel van de Nederlanders is bezig met het terugdringen van digitaal mediagebruik. 35% van de Nederlanders wil het digitale mediagebruik verminderen of doet dat al. Onder jongeren (Gen…