Spring naar content

Wie kan gebruikmaken van de vertrouwenspersoon

In principe kunnen alle leden melding maken bij de vertrouwenspersoon wanneer zij grensoverschrijdend gedrag ervaren. Wel is de vertrouwenspersoon er vooral voor de kleinere leden (1-50 medewerkers) die zelf niet over een vertrouwenspersoon beschikken en op zoek zijn dit op een onafhankelijke manier binnen hun organisatie te borgen.

De vertrouwenspersoon vangt meldingen van grensoverschrijdend gedrag op en ondersteunt melders, ongeacht de context waarin het zich voordoet. Dit geldt dus niet alleen voor interne situaties bij leden, maar ook binnen DDMA Commissies, DDMA Elites en andere DDMA-gemeenschappen en evenementen. De vertrouwenspersoon is er om ervoor te zorgen dat iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt binnen de DDMA-community.

Protocol grensoverschrijdend gedrag

De vertrouwenspersoon is er voor meldingen over alle vormen van grensoverschrijdend gedrag. Denk bijvoorbeeld aan seksuele intimatie of misbruik, agressie en geweld, discriminatie of pesten. Bekijk voor alle vormen van en voor meer informatie over grensoverschrijdend gedrag DDMA’s Protocol Grensoverschrijdend Gedrag.

DDMA Protocol voor Grensoverschrijdend gedrag

Download (2,19 MB)

Rapportage

Elk jaar maakt de vertrouwenspersoon de balans op en levert DDMA en VIA Nederland een rapport aan met cijfers over alle meldingen. Uiteraard blijven personen die melding hebben gedaan en de organisaties waarbinnen grenzen worden overschreden anoniem. De cijfers geven inzicht in waar, hoe vaak, hoe ernstig en in welke vorm grensoverschrijdend voorkomt binnen de sector.

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Vacature: lid Commissie Influencer Marketing werkzaam bij adverteerder (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam binnen influencermarketing en heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in Nederland? Dan is de DDMA…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

DDMO 2025: Hoe de adolescentie voorbij? Van ambitie naar uitvoering in datagedreven marketing

Marketeers willen het volledige potentieel van datagedreven marketing benutten, maar worden vaak teruggefloten door de realiteit. Het Data-Driven Marketing Onderzoek 2025 (DDMO), afgenomen bij 532 marketingprofessionals, onthult een duidelijke afstand…
Lees meer
DDMA |

DDMA Ledenagenda 2025 Q3 en Q4

Het is alweer september, hét startsein van de DDMA Ledenagenda voor de tweede helft van 2025. Ook dit najaar belooft het weer een inspirerend jaar te worden, boordevol kennis en…