Om hier inzicht in te geven presenteert DDMA de publicatie AI Search in de praktijk: van prompt tot antwoord. In dit rapport is een hands-on vergelijking* gemaakt van zes toonaangevende AI-modellen: ChatGPT, Gemini, Perplexity, Claude, DeepSeek en Grok.
Een hands-on vergelijking van zes AI-modellen laat impact zien op search en consumentengedrag
Vijf typen zoekintentie getest
De onderzoekers testten tientallen prompts in vijf categorieën van zoekintentie:
- Conversie (bijv. “Waar kan ik een spijkerbroek kopen?”)
- Informatief (bijv. “Waar moet ik op letten bij het kopen van een spijkerbroek?”)
- Vergelijkend (bijv. “Wat zijn de beste denim-merken?”)
- Lokaal (bijv. “Waar in Haarlem vind ik spijkerbroekenwinkels?”)
- Branded (bijv. “Wat voor merk is Kings of Indigo?”)
Per model werd gekeken naar de kwaliteit en accuraatheid van de antwoorden, brontransparantie en de mate waarin het model inspeelde op de daadwerkelijke zoekintentie.
Praktische inzichten voor marketeers
De publicatie biedt:
- Een uitleg van AI Search en de verschillen met traditionele search
- Een overzicht van de belangrijkste AI-modellen en hun functies
- Een analyse van de testresultaten per type zoekintentie
- Conclusies en aanbevelingen voor merken en marketeers
“Er wordt veel gespeculeerd over de impact van AI op search,” zegt Daan Aussems (lid van de DDMA Commissie Search en SEO Specialist & SEO Product Lead, SDIM). “Met dit onderzoek brengen we een realiteitscheck: wat leveren deze modellen vandaag écht op voor consumenten en merken?”
*Vergelijking dateert uit maart 2025.
Over de auteurs
De publicatie is geschreven door Daan Aussems (SDIM), Michiel van Noppen (VodafoneZiggo) en Martin Schwarz (Artefact). Alle drie zijn zij actief lid van de DDMA Commissie Search en zetten zich in voor de ontwikkeling van het vakgebied.
Download
De volledige publicatie AI Search in de praktijk: van prompt tot antwoord is vanaf vandaag gratis te downloaden via:
DDMA AI Search in de praktijk – NL
Download (5,99 MB)DDMA AI Search in Practice – ENG
Download (6,27 MB)Ook interessant

DDMA publicatie: AI Search in de praktijk – van prompt tot antwoord

Modern Measurement in Paid Search – Hoe pak je dat aan?
