Spring naar content

Maatschappelijk vertrouwen in data vergroten

De geformuleerde uitgangspunten passen bij de gezamenlijke ambitie van leden van DDMA om het maatschappelijk vertrouwen in data te vergroten. Samen staan we voor een wereld waarin consumenten en organisaties optimaal kunnen profiteren van de voordelen van data. Data is de sleutel tot innovatie, relevante producten en goede dienstverlening. Wij zijn ervan overtuigd dat data het leven van mensen verrijkt en makkelijker maakt, als ze erop kunnen vertrouwen dat organisaties verantwoord omgaan met hun gegevens en hun wensen centraal stellen. Dit levert niet alleen tevreden klanten op, maar is ook belangrijk voor compliance, governance, reputatie én de business. Vertrouwen in een organisatie is immers de nummer één voorwaarde voor klanten om gegevens te delen, blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2021.

Stap verder dan de wet

Steeds meer organisaties zien dat het hebben van een eigen normen- en waardenkader voor datagebruik essentieel is om dat vertrouwen op te bouwen en de juiste ethische afwegingen te maken over data. Alleen voldoen aan wetten en regels is niet genoeg. Het gaat er niet alleen om wat je met data mág, maar vooral om hoe je als organisatie met data wíl omgaan, aansluitend op de verwachtingen van de consument. Met de Uitgangspuntenkaart wil DDMA organisaties stimuleren een gesprek te voeren over welke uitgangspunten passen bij hun kernwaarden en een eigen visie op datagebruik te formuleren.

De Uitgangspuntenkaart is onderverdeeld in de volgende vier pijlers:

  • Durf: We durven het beste te doen voor onze klanten
  • Duidelijkheid: We zijn duidelijk over wat we voor onze klanten doen met data
  • Maatschappelijke verantwoordelijkheid: We voelen ons verantwoordelijk voor het maatschappelijke vertrouwen in data
  • Autonomie: We laten onze klanten zelf beslissen over het gebruik van data

Onder elk van de pijlers hangen concrete uitgangspunten, die direct toepasbaar zijn op de werkvloer, bij ethische keuzes over datagebruik en voor het opzetten van datagedreven campagnes.

Samen met de sector ontwikkeld

De uitgangspunten zijn tot stand gekomen in verschillende door de Argumentenfabriek georganiseerde denksessies en vervolgens getest aan de hand van praktijkvoorbeelden. In deze denk- en testsessies hebben we samengewerkt met een grote groep enthousiaste experts uit het werkveld, werkzaam bij de volgende organisaties: Achmea, Adeptiv, Ahold, Airmiles (Loyalty Management Nederland), AkzoNobel, Bohn Stafleu Van Loghum, CZ, Essent, Gemeente Amsterdam, Goede Doelen Loterijen, Groene Amsterdammer, KLM, Koninklijke Bibliotheek, Ministerie van Algemene Zaken, Natuurmonumenten, NS, Philips, PostNL, Rabobank, Roche, Robeco, Santander, SIDN Fonds, Tilburg University, VodafoneZiggo en De Volksbank.

‘Dit is een ongelooflijk belangrijk onderwerp, dat breder gaat dan marketing. Dit hoort thuis in de boardroom.’ – Alfred Levi, voormalig SVP Marketing, Data and Media Sales, Ahold

Extra begeleiding met de Workshop Data-ethiek in de praktijk

DDMA biedt de Uitgangspuntenkaart aan als hulpmiddel voor organisaties om zelf aan de slag te gaan. Voor organisaties die op zoek zijn naar meer sturing en begeleiding, hebben we daarnaast de workshop Data-ethiek in de praktijk ontwikkeld. In deze workshop leren we je een methodiek aan die je kunt gebruiken om doorlopende gesprekken te voeren over data-ethiek binnen jouw organisatie. Onder leiding van twee externe facilitators ga je in op ethische datavraagstukken uit je eigen praktijk, met de uitgangspunten als basis. Je kunt deze workshop in-house afnemen toegespitst* op je eigen organisatie – meer informatie hier.

DDMA Uitgangspuntenkaart-voor Datagebruik januari 2021

Sanne Fontaine

Voormalig Programmamanager & business development bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

Wat de Digital Omnibus voor jou verandert: Cookiewet (2/4)

De Europese Commissie heeft op 19 november 2025 een pakket aan wijzigingen gepresenteerd om de regels voor het digitale domein te vereenvoudigen, ook wel Digital Omnibus genoemd. In deze korte…
Lees meer
Data-ethiek |

Podcast Shaping the Future: Loyaliteit vraagt om relevantie, niet alleen om korting

In de wereld van data-driven marketing is klantloyaliteit een onderwerp dat regelmatig herijkt moet worden. De opkomst van abonnementsmodellen, toenemende aandacht voor data-ethiek en veranderend consumentengedrag maken dat traditionele loyaliteitsprogramma’s…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De menselijke factor in een wereld van AI: zo blijft customer experience persoonlijk

Je wilt dat klanten ervaren dat je hen begrijpt en dat je hun situatie herkent. Niet alleen omdat dit bijdraagt aan conversie, maar vooral omdat het vertrouwen en een duurzame…