Spring naar content

Deze checklist is aangepast naar aanleiding van de wijzigingen op de site van de AP in april 2025. Meer lezen? Klik hier.

Dat de AP haar taak serieus neemt, blijkt o.a. uit een aanzienlijke boete die ze onlangs heeft opgelegd en het aantal waarschuwingen dat ze de afgelopen tijd heeft gegeven. De AP richt zich specifiek op cookiebanners die, door middel van misleidend design, het gedrag van consumenten proberen te beïnvloeden. Dit soort ontwerpkeuzes worden ook wel ‘dark patterns‘ genoemd. Daarnaast signaleert de AP veel andere fouten bij het vragen van toestemming. Wil je dit voorkomen, let dan op de volgende checks:

Check 1: Los van cookies, regel je andere technieken, zoals ‘tracking pixels’, ook in de cookiebanner

De cookiewet gaat verrassend genoeg niet alleen over cookies. In artikel 11.7a van de Telecommunicatiewet (ook wel bekend als ‘de cookiewet’) wordt het woord ‘cookies’ zelfs niet genoemd. De Europese koepel van privacytoezichthouders (EDPB) heeft in haar richtlijnen verduidelijkt dat ook andere technieken dan cookies onder deze wet vallen, zoals:

  • URL- en pixeltracking
  • Lokale verwerkingen op het apparaat
  • IP-adres gebaseerde tracking
  • Unieke (klant)identifiers die bijvoorbeeld met technieken als ‘enhanced conversions’ worden verwerkt, evenals het advertentie-id van een smartphone.

Daarnaast noemt de AP op haar website nog andere technieken, zoals local storage, web beacons en fingerprinting. Al deze technieken moeten dus ook voldoen aan de cookiewet.

Verder lezen?

Dit artikel is exclusief beschikbaar voor DDMA-leden.

Log in of word lid om deze content te bekijken.

Isa Nieuwstad

Junior Legal Counsel

Frank de Vries

Team lead legal | Senior legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Van postfilter naar ja-sticker – einde aan ‘aan de bewoners van’?

Jarenlang viel “aan de bewoners van” direct mail onder geadresseerde post en werd het via het Postfilter gereguleerd. Had je je daar als consument afgemeld, dan kreeg je dit soort…
Lees meer
DDMA |

Marketing schuift op naar klantbehoud en effectiviteit: Direct Mail blijft relevant

In het moderne marketingvak draait het allang niet meer alleen om meer verkopen. Het gaat om relaties, relevantie en rendement. Uit het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2025 blijkt een duidelijke…
Lees meer
DDMA |

Sectoronderzoek Reframe: meer bewustwording rondom DE&I, maar praktijk blijft achter

Diversiteit, gelijkheid en inclusie (DE&I) staan al even op de agenda binnen de marketingsector. Toch blijkt uit onderzoek van Stichting Reframe onder 389 professionals binnen de marketingsector, dat de kloof…