Spring naar content

Dat de AP haar taak serieus neemt blijkt ook uit de  aanzienlijke boeten die ze onlangs heeft opgelegd. De AP richt zich specifiek op cookiebanners die, door middel van misleidend design, het gedrag van consumenten proberen te beïnvloeden. Dit soort ontwerpkeuzes worden ook wel ‘dark patterns‘ genoemd. Daarnaast signaleert de AP veel andere fouten bij het vragen van toestemming. Wil je dit voorkomen, let dan op de volgende checks:

Check 1: Los van cookies, regel je andere technieken, zoals ‘tracking pixels’, ook in de cookiebanner

De cookiewet gaat verrassend genoeg niet alleen over cookies. In artikel 11.7a van de Telecommunicatiewet (ook wel bekend als ‘de cookiewet’) wordt het woord ‘cookies’ zelfs niet genoemd. De Europese koepel van privacytoezichthouders (EDPB) heeft in haar richtlijnen verduidelijkt dat ook andere technieken dan cookies onder deze wet vallen, zoals:

  • URL- en pixeltracking
  • Lokale verwerkingen op het apparaat
  • IP-adres gebaseerde tracking
  • Unieke (klant)identifiers die bijvoorbeeld met technieken als ‘enhanced conversions’ worden verwerkt, evenals het advertentie-id van een smartphone.

Daarnaast noemt de AP op haar website nog andere technieken, zoals local storage, web beacons en fingerprinting. Al deze technieken moeten dus ook voldoen aan de cookiewet.

Verder lezen?

Dit artikel is exclusief beschikbaar voor DDMA-leden.

Log in of word lid om deze content te bekijken.

Frank de Vries

Team lead legal | Senior legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Experimentation & Optimisation |

Experimentation Hero in Focus: Jan Karel Ekkel (Kees Smit Tuinmeubelen)

In the run up to Experimentation Heroes 2024, we’re highlighting specialists in the field who embody what it means to be a true “Experimentation Hero.” Today, we speak with Jan…
Lees meer
Artificial Intelligence |

X onder vuur: mogelijk onrechtmatig gebruik van persoonsgegevens voor AI-training

Non-profitorganisatie None of Your Business (NOYB), opgericht door privacy-activist Max Schrems, heeft negen klachten ingediend tegen X (voorheen Twitter). De aanleiding? Verschillende overtredingen van de GDPR, in Nederland beter bekend…
Lees meer
Telemarketing |

DDMA Telemarketing Benchmark 2024: Telemarketing blijft onverminderd effectief, consumenten beter geïnformeerd

Telemarketing blijft een even effectief marketingkanaal als voorgaande jaren. De DDMA Telemarketing Benchmark 2024 laat voor het derde jaar op rij zien dat 1 op de 2 consumenten (49%) bereikt…