Spring naar content

Dat de AP haar taak serieus neemt, blijkt o.a. uit een aanzienlijke boete die ze onlangs heeft opgelegd en het aantal waarschuwingen dat ze de afgelopen tijd heeft gegeven. De AP richt zich specifiek op cookiebanners die, door middel van misleidend design, het gedrag van consumenten proberen te beïnvloeden. Dit soort ontwerpkeuzes worden ook wel ‘dark patterns‘ genoemd. Daarnaast signaleert de AP veel andere fouten bij het vragen van toestemming. Wil je dit voorkomen, let dan op de volgende checks:

Check 1: Los van cookies, regel je andere technieken, zoals ‘tracking pixels’, ook in de cookiebanner

De cookiewet gaat verrassend genoeg niet alleen over cookies. In artikel 11.7a van de Telecommunicatiewet (ook wel bekend als ‘de cookiewet’) wordt het woord ‘cookies’ zelfs niet genoemd. De Europese koepel van privacytoezichthouders (EDPB) heeft in haar richtlijnen verduidelijkt dat ook andere technieken dan cookies onder deze wet vallen, zoals:

  • URL- en pixeltracking
  • Lokale verwerkingen op het apparaat
  • IP-adres gebaseerde tracking
  • Unieke (klant)identifiers die bijvoorbeeld met technieken als ‘enhanced conversions’ worden verwerkt, evenals het advertentie-id van een smartphone.

Daarnaast noemt de AP op haar website nog andere technieken, zoals local storage, web beacons en fingerprinting. Al deze technieken moeten dus ook voldoen aan de cookiewet.

Verder lezen?

Dit artikel is exclusief beschikbaar voor DDMA-leden.

Log in of word lid om deze content te bekijken.

Isa Nieuwstad

Junior Legal Counsel

Frank de Vries

Team lead legal | Senior legal counsel

Ook interessant

Lees meer
E-mail |

Smart personalization in motion: Harman International’s success module

How to keep personalization and email marketing running while migrating to a new data platform? That was the central question for Harman International, the company behind Harman Kardon and JBL.…
Lees meer
AI Act |

AI & Cookies: Wat mag volgens de cookiebepaling?

Als online marketeer werk je dagelijks met klantdata en trackingtechnologie. Wat veel professionals zich niet realiseren: AI speelt hier een steeds grotere, vaak onzichtbare rol – van 360°-klantprofielen tot lookalike…
Lees meer
DDMA |

Vacature: lid Commissie Post (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam in de post hoek van de marketingsector en heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in…