Spring naar content

Aanleiding

De DDMA Commissie Voice is drie jaar geleden opgericht vanuit de verwachting dat het kanaal voice een van de belangrijkste kanalen binnen de marketingmix zou worden. Bekende tech-aanbieders als Google en Amazon lanceerden hun eigen voice-assistenten en beloofden veel voor het klantcontact via spraak. Drie jaar verder zien we dat voice het startpunt is geweest van een bredere ontwikkeling. De ontwikkelingen rondom voice hebben voor een groot deel namelijk plaatsgevonden op het gebied van klantenservice en geautomatiseerde communicatie. Daarmee heeft voice een enorme boost gegeven aan nieuw opkomend marketingdomein met veel kansen: Conversational AI. Met de herpositionering van de Commissie zorgt DDMA voor doorlopende kennisdeling over deze techniek en de kansen die het kan bieden voor makkelijk, schaalbaar en geautomatiseerd klantcontact, waaronder dus ook voice, maar ook andere kanalen, zoals chatbots.

Pijlers en doelen

DDMA ziet Conversational AI als een kansrijke innovatie voor organisaties om klanten, leden of donateurs zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn. Het is als consument namelijk steeds moeilijker om in persoonlijk contact te komen met organisaties. Customer service blijft nog steeds een cruciaal onderdeel van marketing en Conversational AI is een techniek waarmee geautomatiseerd klantcontact op een makkelijke en schaalbare manier kan worden uitgevoerd. DDMA vindt het belangrijk dat we de ontwikkelingen rondom de techniek op de voet volgen om leden goed te kunnen informeren en adviseren. De commissie draagt hieraan bij door middel van kennisdeling en het bieden van inspiratie.

Samenstelling commissie

De commissie is een goede afspiegeling van de markt, met opdrachtgevers en dienstverleners uit meerdere branches. De commissieleden die oorspronkelijk in de DDMA Commissie Voice zaten blijven actief binnen de nieuwe Commissie Conversational AI. De Commissie bestaat nu uit: Voorzitter Marike van de Klomp (ABN AMRO), Menno Zevenbergen (Greenhouse), Carla Verwijmeren (Y.Digital), Lee Boonstra (Google), Anja de Castro (Efteling & ANWB), Chris den Arend (Rabobank) en Niels de Jong (TAMBR). Recent aangesloten bij de Commissie is Robin Hogenkamp (VodafoneZiggo).

Er is nog plek voor meer commissieleden. Geïnteresseerd? Meld je dan bij Loraine Heijstek via loraineheijstek@ddma.nl.

Lieke Wesselius

Programmamanager

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

DDMA Template: AI-beleid

Het gebruik van AI biedt organisaties in de marketingsector veel kansen, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, personalisatie en efficiëntie. Tegelijkertijd brengt AI nieuwe uitdagingen en verantwoordelijkheden met zich mee,…
Lees meer
AI Act |

Gebruik van AI-foto’s op websites, printed folders of socials? Vermelden of niet?

Wil je gebruikmaken van AI-gegenereerde foto’s of video’s ter promotie van producten of diensten? Snel en effectief content creëren met AI-modellen, zoals ChatGPT, Zora of sinds kort Google’s Nano Bananas:…
Lees meer
AI Act |

Digital Humans in Marketing: Wettelijke kaders voor inzet vóór en achter de schermen

Digital humans en twins, virtuele influencers – we zien ze steeds vaker. Digitale representaties van klanten, doelgroepen en experts zijn al langer onderdeel van marketingstrategieën, maar dankzij de geavanceerde capaciteiten…