Spring naar content

Aanleiding

De DDMA Commissie Voice is drie jaar geleden opgericht vanuit de verwachting dat het kanaal voice een van de belangrijkste kanalen binnen de marketingmix zou worden. Bekende tech-aanbieders als Google en Amazon lanceerden hun eigen voice-assistenten en beloofden veel voor het klantcontact via spraak. Drie jaar verder zien we dat voice het startpunt is geweest van een bredere ontwikkeling. De ontwikkelingen rondom voice hebben voor een groot deel namelijk plaatsgevonden op het gebied van klantenservice en geautomatiseerde communicatie. Daarmee heeft voice een enorme boost gegeven aan nieuw opkomend marketingdomein met veel kansen: Conversational AI. Met de herpositionering van de Commissie zorgt DDMA voor doorlopende kennisdeling over deze techniek en de kansen die het kan bieden voor makkelijk, schaalbaar en geautomatiseerd klantcontact, waaronder dus ook voice, maar ook andere kanalen, zoals chatbots.

Pijlers en doelen

DDMA ziet Conversational AI als een kansrijke innovatie voor organisaties om klanten, leden of donateurs zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn. Het is als consument namelijk steeds moeilijker om in persoonlijk contact te komen met organisaties. Customer service blijft nog steeds een cruciaal onderdeel van marketing en Conversational AI is een techniek waarmee geautomatiseerd klantcontact op een makkelijke en schaalbare manier kan worden uitgevoerd. DDMA vindt het belangrijk dat we de ontwikkelingen rondom de techniek op de voet volgen om leden goed te kunnen informeren en adviseren. De commissie draagt hieraan bij door middel van kennisdeling en het bieden van inspiratie.

Samenstelling commissie

De commissie is een goede afspiegeling van de markt, met opdrachtgevers en dienstverleners uit meerdere branches. De commissieleden die oorspronkelijk in de DDMA Commissie Voice zaten blijven actief binnen de nieuwe Commissie Conversational AI. De Commissie bestaat nu uit: Voorzitter Marike van de Klomp (ABN AMRO), Menno Zevenbergen (Greenhouse), Carla Verwijmeren (Y.Digital), Lee Boonstra (Google), Anja de Castro (Efteling & ANWB), Chris den Arend (Rabobank) en Niels de Jong (TAMBR). Recent aangesloten bij de Commissie is Robin Hogenkamp (VodafoneZiggo).

Er is nog plek voor meer commissieleden. Geïnteresseerd? Meld je dan bij Loraine Heijstek via loraineheijstek@ddma.nl.

Lieke Wesselius

Programmamanager

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

AI Impact Assessment voor verantwoord gebruik van AI in marketing

Hoe zorg je dat AI-systemen binnen marketing op een ethische, transparante en juridisch verantwoorde manier wordt ingezet, terwijl je bewust blijft van de mogelijke risico’s?
Lees meer
Artificial Intelligence |

Nieuwe leden voor de DDMA Commissies AI en Digital Analytics

De DDMA Commissies AI en Digital Analytics hebben in het afgelopen jaar versterking gekregen. Amhar Ford (Google), Stan Dorgelo (Springbok Agency) en Jessie Vork (Rabobank) brengen ieder hun eigen expertise…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMA publicatie: AI Search in de praktijk – van prompt tot antwoord

De manier waarop we online zoeken verandert razendsnel. Waar traditionele zoekmachines als Google en Bing jarenlang het speelveld bepaalden, nemen AI-modellen steeds vaker het stokje over. Niet langer een lijst…