Spring naar content

Het Commissariaat analyseerde meerdere video’s van 50 influencers. Uit deze analyse concludeert de toezichthouder dat influencers onvoldoende duidelijk maken dat het in een video om commerciële beïnvloeding gaat. Het is van belang te vermelden dat in deze analyse geen duidelijk onderscheid is gemaakt tussen vermeende en vastgestelde overtredingen. Er is bijvoorbeeld geen nader onderzoek gedaan naar de vraag of er daadwerkelijk een adverteerder achter de uiting zat, of dat een influencer gewoon blij was met een zelf gekocht product. De cijfers maken wel duidelijk dat voor veel influencers nog niet alle regels even duidelijk zijn. Zo heeft de helft van de 200 bij het Commissariaat geregistreerde influencers zich nog niet gemeld bij het NICAM en de Stichting Reclame Code (SRC).

DDMA blij met oproep Commissariaat

DDMA is daarom blij dat het Commissariaat nu een oproep doet aan influencers om aan de slag te gaan met de regels voor transparante reclame. Ook is het goed dat de toezichthouder onderzoek naar dit voor haar nieuwe speelveld, voordat ze overgaat tot handhaving. Het is gebruikelijk dat toezichthouders organisaties de tijd geven om zich aan te passen aan nieuwe wetgeving. In een reactie aan de NOS zegt het Commissariaat in deze fase nog liever geen boetes uit te delen, maar de voorkeur geeft aan gesprekken met influencers.

Initiatieven vanuit de sector voor meer bewustwording

De influencermarketingsector zet zelf ook stappen om de bewustwording voor de regels te vergroten. Zo lanceerde DDMA vorig jaar voorlichtingswebsite influencerregels.com en startte de Stichting Reclame Code een bewustwordingscampagne voor het gebruik van #ad. Ook voert DDMA regelmatig gesprekken met het Commissariaat voor de Media en partijen als het NICAM (verantwoordelijk voor Kijkwijzer) over de invulling van sommige reclameregels uit de Mediawet. De Mediawet is oorspronkelijk opgesteld voor traditionele media, waardoor deze regels niet altijd goed toepasbaar zijn op sociale media en influencermarketing.

Over de Mediawet
De Mediawet is sinds juli vorig jaar van kracht en van toepassing op influencers met meer dan 500.000 volgers op Instagram, TikTok of YouTube. Deze influencers vallen daarmee onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media en moeten voldoen aan extra reclameregels. Voorheen waren er wel al reclameregels vanuit de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing, waarin staat dat influencers transparant moeten zijn over hun commerciële samenwerkingen. Grote verschil is dat op basis van de Mediawet boetes kunnen worden opgelegd door het Commissariaat voor de Media.

Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Albert Heijn, ANWB, Jacobs Douwe Egberts, Kruidvat, McDonald’s, Nestlé, Vrumona en VTech gaan uitsluitend werken met gecertificeerde influencers

Om transparantie binnen influencer marketing te vergroten, en problemen zoals sluikreclame tegen te gaan, lanceerden brancheverenigingen DDMA, bvA en de Stichting Reclame Code op 22 april een certificaat en openbaar…
Lees meer
DDMA |

Certified by influencerregels.com: Naar een Meer Transparante en Verantwoordelijke Sector

Influencer marketing is inmiddels een volwassen en volwaardig kanaal binnen de reclamewereld. Maar naast de immense mogelijkheden die het biedt voor merken en influencers, brengt het ook uitdagingen met zich…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…