Spring naar content

Omdat de AVG technologieneutraal is geschreven, zijn er geen concrete richtlijnen voor het ontwerp van een cookiebanner te vinden in de wet. In deze uitspraken vertaalt de GBA de regels naar praktische toepassingen die jij kunt gebruiken voor het vormgeven van je eigen cookiebanner.

Cookiebanner Mediahuis
Cookiebanner Mediahuis

Zaak Mediahuis: Cookiebanners te verstopt

Afgelopen september concludeerde de GBA dat de weigerknop in de banners van een aantal websites van Mediahuis te verstopt zit. De cookiebanner maakte het moeilijker om cookies te weigeren dan te accepteren. Het feit dat het weigeren niet op dezelfde manier kan worden gekozen als het accepteren van cookies, maakt dat gebruikers toestemming niet vrij en ondubbelzinnig kunnen geven of geven, aldus de GBA. Iets wat wel is vereist voor geldige toestemming onder de AVG.

De cookiebanner is een groot wit blok met links onderaan een grijze knop met ‘meer informatie’ en rechts onderaan een blauwe knop met ‘accepteren en sluiten’. Het verschil in deze kleuren is volgens de GBA misleidend en niet in overeenstemming met het behoorlijkheidsprincipe van de AVG. De GBA maakt hiermee duidelijk dat beide knoppen op dezelfde manier moeten worden aangeboden.

Het intrekken van toestemming kan pas na een aantal kliks, terwijl het accepteren met een enkele klik is geregeld. Ook dit moest aangepast worden. Mediahuis heeft tijdens het onderzoek aangegeven dat ze al bezig waren om dit te verhelpen.

45 dagen tijd voor verbetering

Dit alles maakte dat Mediahuis 45 dagen de tijd heeft gekregen om alles te verbeteren, anders zou er voor elk niet-opgevolgd bevel een dwangsom van €25.000 per dag en per niet-conforme perssite opgelegd worden (in de uitspraak werden vier verschillende sites onder Mediahuis besproken).

Zaak RTL België: wederom onduidelijke weigerknop

In de beslissing uit oktober over de cookiebanner van RTL België werd wederom gesteld dat de weigerknop niet duidelijk genoeg was weergegeven. Naast de acceptatieknop stond de knop ‘meer weten’, waarachter pas de mogelijkheid werd geboden om te weigeren. Daarnaast gebruikten ze een te opvallende kleur voor de acceptatieknop. De cookiebanner was in zijn geheel blauw, de acceptatieknop was als enige knop oranje.

Dit alles maakt nog eens duidelijk dat een gelaagde manier om de weigerknop aan te bieden niet is aan te raden. Zeker niet als de acceptatieknop wel meteen duidelijk wordt aangeboden. Ook mogen de kleuren niet te verschillend of sturend zijn (denk aan de gewenste optie groen en de andere opties rood), maar moeten je de knoppen zo gelijk mogelijk aanbieden.

Zowel Mediahuis als RTL België hebben hun cookiebanner inmiddels aangepast.

Meer weten?

Ook de Nederlandse toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), communiceert over en houdt toezicht op dit onderwerp. Bekijk deze pagina voor meer specifieke voorbeelden van cookiebanners. Wil je jouw cookiebanner laten checken en ben je lid van DDMA? Stuur dan een e-mail naar legal@ddma.nl.

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Cookies |

Data with Purpose: Why First-Party Data Is Crucial for NGOs

In a data-driven world, NGOs face a different reality than commercial organisations. Instead of selling products or services, they build communities, foster trust, and strive for long-term social impact. But…
Lees meer
Cookies |

Explained: Cookies

Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Wij merken dat er veel vragen zijn over wat dit precies betekent voor cookies. Daarom schreven wij…
Lees meer
Cookies |

Rechters over GTM en TC-string: marketeers klem tussen cookiewet en consent-paradox

De cookieregels zijn hopeloos verouderd: door de recente uitleg van rechters lijkt toestemming nu ook vereist voor het vastleggen van de cookievoorkeuren. Dat leidt tot een ongemakkelijke paradox: wat als…