Spring naar content

Als we de vraag stellen: “Kunnen machines denken?” bedoelen wij eigenlijk “Kan een machine denken, net zoals ik?” En als het precies zo kan denken als een mens, waar zit dan het verschil? Wat zijn de risico’s? Het is belangrijk om hierbij stil te staan, zeker nu onderwerpen gelinkt aan AI, zoals ethiek, baanzekerheid en vooroordelen, steeds meer bekendheid krijgen. Het is echter net zo belangrijk om te onderzoeken hoe AI ons kan helpen om onze menselijke eigenschappen zo goed mogelijk te gebruiken. Met name: instinct en creativiteit.

Het instinct: een goede drijfveer om te leren

Toen we begonnen met AB Tasty wilden we onze klanten graag de autonomie en de bandbreedte geven om hun instinct te kunnen volgen, in het kader van websiteoptimalisatie. Vaak zijn we geneigd om een link te zoeken tussen data en intuïtie. De ene term is puur rationeel, waar de andere term juist gebaseerd is op ontoereikende informatie. Voor twee founders van een tech-bedrijf (beide met een achtergrond in web analytics), was het dus best bijzonder om de markt aan te willen moedigen om te vertrouwen op gevoelens als intuïtie en instinct.

Psychologen aan de Tel Aviv University School of Psychological Studies hebben onderzoek gedaan naar besluitvorming op basis van instinct. Het onderzoek toonde aan dat mensen erg goed zijn in het verwerken van veel verschillende informatie en in het intuïtief inschatten van waarde. Kortom: mensen kunnen redelijk precieze beslissingen nemen gebaseerd op instinct. Betekent dit dat onderbuikgevoelens feilloos zijn, genoeg om een bedrijfsstrategie te ontwikkelen? Natuurlijk niet, maar ze kunnen zeker gebruikt worden als springplank. Wij proberen mensen te laten zien hoe ze hun instinct kunnen gebruiken voor inspiratie bij testen, bij het valideren van ideeën met data, of om te ontdekken waarom sommige ideeën niet werkten: je bij het leren laten leiden door je instinct. Dit is waar AI een cruciale rol speelt.

Hoe AI snellere en betere testen oplevert

In deze tijd van optimalisatie en automatisering zijn snelheid en nauwkeurigheid van belang. Wij hebben een platform ontwikkeld dat optimalisatie versnelt met de tijd, zodat alle variabelen in digitale campagnes met elkaar worden gestroomlijnd. Toen dat eenmaal gelukt was vroegen we onszelf af: hoe kunnen we dit proces nog beter maken?

Hier speelt AI een cruciale rol voor onze test- en personalisatiestrategie. Op dit moment gebruiken wij de volgende features:

  1. Dynamic Traffic Allocation: een continue optimalisatie in de verdeling van bezoekers om de snelheid en doeltreffendheid van experimenten te verhogen
  2. Image Matchmaker: de best converterende afbeeldingen worden als eerst getoond aan de juiste bezoekers

Eén van onze eerste features gebaseerd op AI is de Dynamic Traffic Allocation. Dit algoritme past het volume bezoekers dat naar elke variatie gestuurd wordt automatisch aan om ervoor te zorgen dat de impact van het aantal “verloren conversies” zo minimaal mogelijk is. Gebaseerd op de data die we tijdens de test verkrijgen, worden de bezoekers automatisch naar de “winnende” variant gestuurd, om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk conversies verloren gaan.

Een andere AI-feature maakt vervolgens het testen op afbeeldingen veel gemakkelijker. Onze Image Matchmaker-widget voert automatisch een reeks testen uit om vast te stellen welke afbeelding op een productpagina de meeste conversies genereert. Zodra het algoritme de “winnende afbeelding” heeft gevonden, wordt deze afbeelding als eerste getoond aan de bezoekers. De widget blijft op deze manier continu zoeken naar de best converterende afbeelding.

Het uitvoeren van testen brengt onzekerheid met zich mee, een risico. Wij gebruiken artificiële intelligentie in ons platform om onze gebruikers gerust te stellen bij het nemen van risico’s door er zeker van te zijn dat elke test de meest efficiënte resultaten oplevert.

Innovatie: een kruispunt tussen creativiteit en data

De directeur van het designbedrijf “IDEO”, Tim Brown, heeft onlangs een artikel geschreven over de competitieve voordelen die mensen kunnen hebben in een tijd van automatisering. Hij schrijft “Naarmate het tempo van innovatie toeneemt en gehele industrieën worden verstoord, moeten we niet uit het oog verliezen wat ons uniek maakt: onze capaciteit om menselijk gedrag te begrijpen en oplossend denken op een creatieve manier.”

In onze industrie is het belangrijk om te begrijpen hoe mensen omgaan met digitale platformen. Met data kunnen we ontdekken wanneer een bezoeker een website verlaat of welk element het meeste succes heeft. Maar deze data geeft helaas niet aan of bezoekers gefrustreerd worden door een te lastige checkout funnel of dat ze een video verkiezen over een afbeelding. Deze ervaringen zouden benaderd moeten worden met inlevingsvermogen, een ander ‘mens-eigen’ kenmerk. Daarom gebruiken wij AI om de ervaring van bezoekers op websites te verbeteren. AB Tasty wordt echter pas optimaal gebruikt op het moment dat gebruikers op hun menselijk instinct vertrouwen en hun creativiteit de vrije loop laten.

Dit bericht is in samenwerking gemaakt met AB Tasty, gouden sponsor van de Dutch CRO Awards. Heb je vragen over de producten van AB Tasty of wil je simpelweg iets bespreken, aarzel dan niet en stuur ze een bericht.

Lieke Vromans

Voormalig Content- & Communication specialist bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Branche blij met duidelijkheid: extra regels en toezicht voor influencers met meer dan 500.000 volgers – Sector roept voorlichtingswebsite over regels in het leven   

Amsterdam, 17 mei 2022 – Influencers met meer dan 500.000 volgers vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Zij krijgen te maken met extra reclameregels in de…
Lees meer
Search |

Simo Ahava (8-bit-sheep): ‘Technology doesn’t change the status quo. It’s how that technology is used’

Server-side tagging is often presented as the solution for problems relating to the sunset of third-party cookies. And although server-side would be a solution for a lot of companies, it…
Lees meer
Conversion Rate Optimisation |

Dark patterns – wat mag wel en niet volgens de EDPB

De European Data Protection Board (EDPB – koepel van alle Europese privacytoezichthouders) heeft nieuwe guidelines vastgesteld over het herkennen en vermijden van dark patterns op sociale media. De guideline is…