Spring naar content

Nu de grenzen weer open zijn, denken positievelingen stiekem toch aan een zomervakantie in het buitenland. Veel Nederlanders zullen echter geneigd zijn om deze zomer thuis te blijven of in eigen land op vakantie te gaan. Dat betekent dat jij als organisatie in de reisbranche deze zomer, naast je gebruikelijke klanten, een geheel nieuw segment kunt aanspreken. Zorg dus om nieuwe klanten aan te trekken dat je op je website de unieke waarde van je merk ten opzichte van de concurrentie duidelijk communiceert. Denk aan USP’s, maar ook aan social proof als testimonials van bestaande klanten. Verwerk dit niet alleen op de landingspagina’s van je producten, maar in het gehele boekingsproces dat klanten moeten doorlopen.

De coronacrisis heeft – zeker bij de oudere generatie – veel angst ingeboezemd. Veel vaste offline klanten durven daarom geen fysieke winkel te bezoeken, waardoor ze noodgedwongen online moeten shoppen. Bovendien was het tot voor kort bij enkele sectoren niet eens mogelijk om een fysieke winkel te betreden – denk aan de horeca of kledingwinkels. Belangrijk is om in deze situatie deze klanten online te herkennen. Zet klantenservice- en winkelmedewerkers van in de mode-industrie bijvoorbeeld in om klanten telefonisch te helpen bij het vinden van de juiste outfit door persoonlijke online shopping sessies. Het gaat erom dat jij je klanten de handvatten geeft zodat jij ze online dezelfde ervaring en service kunt bieden als normaal. Houd daarbij rekening dat veel klanten geen ervaring hebben met online shoppen en dat je ze moet uitleggen hoe ze dat eenvoudig en veilig moeten doen.

De run op toiletpapier verbaasde iedereen. Maar daaruit bleek wel dat in crisistijd voorraden en levertijden anders kunnen zijn dan wat (trouwe) klanten gewend zijn. Wat we hiervan moeten leren is dat we in het bijzonder trouwe klanten moet informeren over eventuele wijzigingen in services. Communiceer dit idealiter op meerdere plaatsen in de funnel. Plaats aangepaste voorraden en levertijd bijvoorbeeld op de home- of productpagina en vermeld een eventueel gewijzigd retour- en verzendbeleid in het winkelmandje.

Door alle genomen overheidsmaatregelen moesten veel fysieke winkels noodgedwongen sluiten – of in ieder geval hun openingstijden aanpassen. Bovendien geldt door de 1,5-meter-regel voor veel winkels nog steeds dat er minder mensen naar binnen mogen dan normaal. Handig is dan om de experience op je website voor bezoekers in de buurt te personaliseren. Communiceer daarbij duidelijk de openingstijden, eventuele bezorgopties en of bezoekers eventueel bestellingen kunnen afhalen zonder de winkel te betreden.

Veel winkels openen hun deuren nu enkel op afspraak, zodat klanten in veilige en rustige omgeving kunnen shoppen. Om dit zo lucratief mogelijk te laten zijn wil je dit natuurlijk communiceren naar de meest relevante klantsegmenten. Dat zijn vaak je meest loyale klanten. Personaliseer de communicatie voor deze segmenten door bijvoorbeeld per mail een exclusieve uitnodiging te sturen waarmee ze een tijdvak in je winkel kunnen reserveren.

Door de crisis zijn de verkoopcijfers binnen productcategorieën enorm verschoven. Als organisatie is het nu essentieel de meest populaire producten extra onder de aandacht te brengen in het productaanbod van je klanten. Licht de categorieën uit op je website en in je mailing die nu bovengemiddeld presteren en waar je veel van op voorraad hebt: denk aan veiligheids- en hygiëneartikelen als mondkapjes en klusartikelen.

Als je nu eenmaal in een sector zit waarop de coronacrisis veel impact heeft, zal je ongetwijfeld verlies lijden – zeker qua offline omzet. Als je dit met online verkoop wilt compenseren kun je kortingen aanbieden. Zet deze korting wel strategisch in en personaliseer niet breed met korting, maar verwerk het alleen in de journeys van klanten die het echt nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan de klanten die je normaal in een heractiveringscampagne zou meenemen, zoals ‘sleepers’ en ‘red alert’-klanten.

Personalisatie is en blijft relevant

Nu de wereld langzaam weer een beetje ‘open’ gaat, komt de markt in veel sectoren weer op gang. De weerslag van 3 maanden dicht zijn blijkt voor veel sectoren echter groot. Om te overleven wordt het behalen van conversies de komende tijd belangrijker dan ooit. Bovendien moet je beseffen dat mede door de nog geldende restricties de ‘echte’ crisis nog lang niet voorbij is. Nieuwe klantsegmenten die uit de crisis zijn voortgekomen zullen daarom nog wel een tijdje blijven bestaan. Als organisatie blijft het dus belangrijk om deze nieuwe klantsegmenten aan te spreken op een manier die voor hun relevant is. Door communicatie te personaliseren kun jij de (toekomstige) verliezen enigszins compenseren. De bovenstaande tips kunnen je daarbij helpen.

Bas Jansen

Digital Customer Experience Lead NL bij Google

Patty Bastiaansen

Online Marketing Strateeg bij ISM eCompany

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

PostNL, TomTom en DELTA Fiber winnen DDMA Experimentation Heroes

DDMA, branchevereniging voor data en marketing, maakt vandaag bekend welke Experimentation Heroes in de prijzen zijn gevallen. PostNL, TomTom en DELTA Fiber gaan met de winst naar huis in respectievelijk…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

Optimization vs Personalization: How They Differ, Can Collaborate, and Learn from Each Other

While website optimization, achieved through A/B testing and various research methods, represents a more commonly practiced approach, personalization is still emerging. We definitely see more companies embracing Conversion Rate Optimization…