Spring naar content

De whitepaper bevat een maturitymodel die de marketeer in vier fases naar het bepalen van de juiste koers brengt. Want niet voor niks staat de ‘blue ocean’ metafoor voor deze tak van sport: voor veel sectoren is conversie-attributie nog onontgonnen marktruimte, zonder moordende concurrentie. Zaak dus om nu een koers te bepalen en uit te zetten. Je moet dan als marketeer niet alleen je eigen afdeling op gang te krijgen, ook andere afdelingen als IT en juridisch moeten hun neuzen in dezelfde richting krijgen. De publicatie was het uitgelezen moment om te peilen hoever adverterend Nederland nou eigenlijk is op het gebied van conversie-attributie.

Klik onderaan deze pagina de whitepaper ‘Conversie-attributie: de blue ocean voor marketeers’.

De koers van adverterend Nederland

De weg naar het toekennen van de juiste waarde aan marketingkanalen blijkt voor Nederlandse marketeers nog vol hindernissen. Zo geeft 42% van de aanwezige marketeers aan nog bezig te zijn met het uitzetten van een koers om dit binnen de organisatie door te voeren. Deze groep bevindt zich nog in de tweede fase (van de vier). Het blijkt voor veel marketeers ook een opgave te zijn om bij het meten de combinatie te maken tussen online en offline. Ook het bij elkaar brengen van alle betrokken afdelingen is een knelpunt. Daarnaast geven kleine organisaties aan meer moeite te hebben met het effectief gebruik van attributiemodellen. Het is voor hen vaak lastiger om het management te overtuigen vanwege schaarse resources.

Vervolgsessies

De commissie Targeting & attributie heeft zich als doel gesteld om conversie-attributie binnen organisaties naar een hoger niveau te krijgen. Daarom organiseert zij een reeks vervolgsessies die voortbouwen op de whitepaper. Uit de bijeenkomst blijkt dat er veel onduidelijkheid is over wetgeving. Wat mag, en wat mag niet? Daarom behandelt de eerste sessie in de reeks het thema ‘Juridische zaken’, over privacywetgeving en display advertising. Wat zegt de cookiewet? Hoe zit het met eventuele boetes? De bijeenkomst is besloten. Ben je adverteerder en wil je je verdiepen in thema’s als targeting en conversie-attributie? En hierover sparren met marketingcollega’s uit andere sectoren? Neem contact op met één van onze programmamanagers.

Mocht je meer willen weten over de activiteiten van DDMA, abonneer je op de  DDMA nieuwsbrief of neem contact op met het DDMA bureau.

Conversie-attributie: de blue ocean voor marketeers

Download (3,73 MB)

Infographic-Conversie-attributie-de-blue-ocean-voor-marketeers.pdf

Download (4,53 MB)

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Inschrijving DDMA Customer Data Awards 2025 geopend

De inschrijving voor de DDMA Customer Data Awards 2025 is officieel geopend. Voor de 19e keer gaat DDMA op zoek naar de meest vooruitstrevende organisaties in Nederland op het gebied…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

De kracht van personalisatie: Data, relevantie en vertrouwen op de Webwinkel Vakdagen

Tijdens de Webwinkel Vakdagen 2025 – afgelopen 2 en 3 april in Utrecht – stond Lucas Bos namens de DDMA-commissie Data, Decisioning & Engagement op het podium met een heldere…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Arnold van het Nederend nieuwe juryvoorzitter DDMA Customer Data Awards

Arnold van het Nederend, Director Customer Personalisation & Analytics bij KPN, is benoemd tot de nieuwe voorzitter van de vakjury van de DDMA Customer Data Awards. Na vier jaar als…