Filters:
Sorteer op:

Lees meer
Data, Decisions & Engagement
DDMA
Artikel
|
DDMA Elite – Marketing Operations: van essentieel en groeiend belang
Het is een onderwerp dat al jaren in de coulissen meedraait, maar steeds vaker vol in de schijnwerpers lijkt te komen en waarvan de functie een naam heeft gekregen: Marketing Operations. DDMA’s commissie DDE wijdde er op 30 september een Elite-sessie aan, met twaalf deelnemers…

Lees meer
Cookies
Data, Decisions & Engagement
Digital Analytics
Legal
Interview
|
Data with Purpose: Why First-Party Data Is Crucial for NGOs
In a data-driven world, NGOs face a different reality than commercial organisations. Instead of selling products or services, they build communities, foster trust, and strive for long-term social impact. But how do data, privacy, and digital innovation play a role in this mission?

Lees meer
Data, Decisions & Engagement
Fieldmarketing
Post
Artikel
|
De kracht van landelijke data in de customer journey: 5 voordelen
De customer journey gaat over het werven, ontwikkelen en behouden van klanten. Met daarin alle (in)directe interacties tussen de klant en jouw merk, product of dienst. Tot zover niets nieuws. Maar om de klantervaring te verbeteren, moet je de klant begrijpen. En dat begint met…

Lees meer
Data, Decisions & Engagement
DDMA
Digital Analytics
Onderzoek
|
DDMO 2025: Hoe de adolescentie voorbij? Van ambitie naar uitvoering in datagedreven marketing
Marketeers willen het volledige potentieel van datagedreven marketing benutten, maar worden vaak teruggefloten door de realiteit. Het Data-Driven Marketing Onderzoek 2025 (DDMO), afgenomen bij 532 marketingprofessionals, onthult een duidelijke afstand tussen ambitie en praktijk. Slechts 44% beschouwt hun organisatie als datagedreven. En in de praktijk…

Lees meer
Data, Decisions & Engagement
Digital Analytics
Artikel
|
Why is it important to prepare data for AI, and how to organize this process
Despite all the expectations that the Terminator story will come from the screens to real life soon, and the AI will conquer humanity, the reality is much brighter for the sacks with bones. Without an effective data management strategy from our side, AI is capable…

Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
Conversational AI
Data, Decisions & Engagement
Artikel
|
Digital Humans in Marketing: Wettelijke kaders voor inzet vóór en achter de schermen
Digital humans en twins, virtuele influencers – we zien ze steeds vaker. Digitale representaties van klanten, doelgroepen en experts zijn al langer onderdeel van marketingstrategieën, maar dankzij de geavanceerde capaciteiten van GenAI en slim datagebruik worden ze steeds effectiever, veelzijdiger en breder toepasbaar.

Lees meer
Data, Decisions & Engagement
Social Media
Onderzoek
|
Bijna 9 miljoen Nederlanders vinden social media onvermijdelijk, maar digitale detox wint terrein
Het Nationale Social Media Onderzoek 2025 laat zien dat bijna 9 miljoen Nederlanders het gebruik van social media als onvermijdelijk beschouwen. Ondanks de voordelen ervaren veel gebruikers – vooral jongeren – ook nadelen zoals overprikkeling, schuldgevoel en druk om actief te zijn. De roep om…

Lees meer
Data, Decisions & Engagement
DDMA
Marketingteam van de toekomst
Onderzoek
|
DDMA Barometer 2025 – Consumentenaandacht raakt op: van digitale overload naar betekenisvolle marketing
De consument haakt af. Niet omdat marketing niet werkt, maar omdat het te veel is. Te veel schermtijd, te veel berichten, te veel communicatie over alles. Tijdens de DDMA Exchange Table, een kennisuitwisselingsessie over consumentenaandacht, met experts uit het vak, klonk een duidelijk signaal: de…

Lees meer
Artificial Intelligence
Conversational AI
Data, Decisions & Engagement
Marketingteam van de toekomst
Podcast
|
AI in marketing: van praten naar doen – hoe je écht aan de slag gaat
Kunstmatige intelligentie. Iedereen heeft het erover, maar wie doet er écht slimme dingen mee? In een nieuwe aflevering van Shaping the Future, de podcastserie van DDMA over data, marketing en innovatie, gaat Ronnie van Nieuwenhoven (Strategy Manager Insurance bij ING Retail en commissielid DDE van…

Lees meer
Data, Decisions & Engagement
Digital Analytics
Experimentation & Optimisation
Interview
|
Media Effectiviteits Meting (MEM): Essentieel voor Efficiënte Groei
In het dynamische marketinglandschap van vandaag is media effectiviteits-meting (MEM) een sleutel tot groei. Nu consumenten meer privacy eisen en technologieën snel veranderen, volstaan traditionele meetmethoden niet langer. MEM draait om het begrijpen van de werkelijke impact van media-investeringen en is essentieel voor een sterke…