Spring naar content

INSPIRATIE EN CADEAU IDEEËN BELANGRIJKE DRIJFVEREN

Het op de hoogte zijn van aanbiedingen en het bepalen waar te kopen zijn vaak genoemde redenen om fysieke en digitale folders te bekijken. Opvallend is dat het opdoen van inspiratie en cadeau ideeën steeds belangrijker wordt gevonden. Het onderzoek toont ook een opmerkelijk verschil: de papieren folder wordt in hoge mate ter ontspanning gelezen; “folders zijn leuk”, terwijl de digitale folder meer gebruikt wordt om producten te vergelijken en informatie over producten op te zoeken. De beide foldertypen hebben een andere functie en versterken elkaar hiermee. 

KRACHTIG MEDIUM DAT AANZET TOT ACTIE

De onderzoeksresultaten laten zien dat met 41% de folder het belangrijkste medium is voor hulp bij aankoopbeslissingen. Bij 43% van de huishoudens bepalen folders het boodschappenlijstje, de helft van alle folderlezers koopt regelmatig een product uit een folder. De fysieke en digitale folder is daarmee een krachtig (communicatie)middel dat aanzet tot actie.

REDEN STICKERS PLAKKEN VERANDERT

Stephan van den Eijnden, Voorzitter DDMA Businessgroep Verspreidingen: “Het onderzoek laat zien dat de rol van de folder stevig verankerd is. Het huidige systeem met NEE/JA- en NEE/NEE sticker werkt, al verandert de reden waarom mensen deze stickers plakken. Zo blijkt dat alternatieven (zoals digitale folders) belangrijker worden. Recente initiatieven die de individuele keuzes binnen het folderpakket mogelijk maken, blijken ook een nieuwe doelgroep aan te boren; het Nederlandse huishouden met sticker dat toch graag een pakket met papieren folders naar keuze ontvangt.”

UITGEBREID EN REPRESENTATIEVER ONDERZOEK

Directeur Irena Petric van de NOM: “In de afgelopen drie jaar heeft de NOM Folder Monitor zijn bestaansrecht aangetoond: dit enige onafhankelijke onderzoek naar bereik en effect van folders wordt door zowel mediabureaus als verspreiders en adverteerders veel gebruikt. Voor NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) was dat de reden om opnieuw in te gaan op het verzoek van DDMA Businessgroep Verspreidingen om dit onderzoek ook in 2017 technisch te begeleiden. Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. We zijn blij dat de 2017 editie van de NOM Folder Monitor aanzienlijk is uitgebreid: er worden veel meer folders (merken) gemeten dan in de vorige edities. Daarmee kan het onderzoek uitspraken doen over het gebruik van een groter deel van de markt dan voorheen. De resultaten van de NOM Folder Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet, folderlezers én niet-folderlezers. 6.616 respondenten hebben de vragenlijst dit jaar ingevuld.”

Een digitale versie van de NOM Folder Monitor 2017 en de infographic zijn hier als download beschikbaar:

NOM Folder Monitor Infographic 2017

Download (5,26 MB)

NOM-BOEKJE 2017 digitaal DEF

Download (4,69 MB)

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Explained: Custom Audiences

Voor marketeers is de inzet van Custom Audiences een populaire manier om gericht doelgroepen te bereiken. Facebook is de bekendste en meest gebruikte aanbieder van deze dienst, maar ook X…
Lees meer
Post |

Spotta-uitspraak: groen licht voor gepersonaliseerde folderpakketten én meer concurrentie

PostNL en Kiesjefolders hebben de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verzocht om handhavend tegen Spotta op te treden. Het platform Folderkiezer van Spotta zou volgens hen een postvervoerbedrijf zijn en…
Lees meer
E-mail |

Acht jaar Battle of the Agencies: e-mailmarketing op het hoogste niveau

Acht edities lang is Ralph de Kruif betrokken geweest bij de ‘Battle of the Agencies’, een jaarlijks terugkerend hoogtepunt op de EMAS. Samen met interviewer Mark Kruisman blikt hij terug…