Spring naar content
Filters:
Sorteer op:
Lees meer
AI Act Artificial Intelligence Conversational AI Data, Decisions & Engagement
Artikel |

Digital Humans in Marketing: Wettelijke kaders voor inzet vóór en achter de schermen

Digital humans en twins, virtuele influencers – we zien ze steeds vaker. Digitale representaties van klanten, doelgroepen en experts zijn al langer onderdeel van marketingstrategieën, maar dankzij de geavanceerde capaciteiten van GenAI en slim datagebruik worden ze steeds effectiever, veelzijdiger en breder toepasbaar.
Lees meer
Data, Decisions & Engagement Social Media
Onderzoek |

Bijna 9 miljoen Nederlanders vinden social media onvermijdelijk, maar digitale detox wint terrein

Het Nationale Social Media Onderzoek 2025 laat zien dat bijna 9 miljoen Nederlanders het gebruik van social media als onvermijdelijk beschouwen. Ondanks de voordelen ervaren veel gebruikers – vooral jongeren – ook nadelen zoals overprikkeling, schuldgevoel en druk om actief te zijn. De roep om…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement DDMA Marketingteam van de toekomst
Onderzoek |

DDMA Barometer 2025 – Consumentenaandacht raakt op: van digitale overload naar betekenisvolle marketing

De consument haakt af. Niet omdat marketing niet werkt, maar omdat het te veel is. Te veel schermtijd, te veel berichten, te veel communicatie over alles. Tijdens de DDMA Exchange Table, een kennisuitwisselingsessie over consumentenaandacht, met experts uit het vak, klonk een duidelijk signaal: de…
Lees meer
Artificial Intelligence Conversational AI Data, Decisions & Engagement Marketingteam van de toekomst
Podcast |

AI in marketing: van praten naar doen – hoe je écht aan de slag gaat

Kunstmatige intelligentie. Iedereen heeft het erover, maar wie doet er écht slimme dingen mee? In een nieuwe aflevering van Shaping the Future, de podcastserie van DDMA over data, marketing en innovatie, gaat Ronnie van Nieuwenhoven (Strategy Manager Insurance bij ING Retail en commissielid DDE van…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement Digital Analytics Experimentation & Optimisation
Interview |

Media Effectiviteits Meting (MEM): Essentieel voor Efficiënte Groei

In het dynamische marketinglandschap van vandaag is media effectiviteits-meting (MEM) een sleutel tot groei. Nu consumenten meer privacy eisen en technologieën snel veranderen, volstaan traditionele meetmethoden niet langer. MEM draait om het begrijpen van de werkelijke impact van media-investeringen en is essentieel voor een sterke…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement DDMA Marketingteam van de toekomst
Nieuws |

Gen-Z kijkt anders, praat anders, werkt anders

DDMA lanceerde Perspectives: een nieuw kwartaal-event over hot topics in marketing. Wat verwacht Gen-Z van merken? En hoe kijken die aan tegen werk, media en communicatie? Vragen die bij veel marketeers en communicatieprofessionals spelen. Reden voor DDMA om met “Perspectives” een nieuw, terugkerend event te…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement DDMA
Nieuws |

Ticketverkoop DDMA NEXT 2025 gestart: ontdek waar marketing naartoe beweegt

De ticketverkoop voor DDMA NEXT 2025 is officieel gestart. Op donderdag 27 november 2025 in Hotel Arena Amsterdam organiseert DDMA opnieuw hét event voor marketing-, data- en communicatiebeslissers die verder willen kijken dan de waan van de dag. Geen terugblik op wat is geweest, maar…
Lees meer
Artificial Intelligence Data, Decisions & Engagement Marketingteam van de toekomst
Artikel |

Podcast Shaping the Future: visie als fundament voor retail in transitie

Wat betekent het om als retailer relevant te blijven in een tijd waarin digitale en fysieke werelden samensmelten, consumenten moordende concurrentie gewend zijn en technologie dagelijks verandert? Volgens Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, begint het antwoord niet bij tools, platforms of AI – maar…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement
Artikel |

DDMA Elite – Marketing ROI: leren sturen met onzekerheid

Waar geef je als merk je laatste marketing-euro aan uit? In een tijd waarin marketingbudgetten onder druk staan, zijn marketeers en dataspecialisten intensiever dan ooit bezig met de verantwoorde inzet ervan. Tijdens de besloten DDMA Elite-sessie over Marketing Return on Investment (MROI), georganiseerd door de…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement Experimentation & Optimisation
Artikel |

Mastering the ‘Hard’ Enablers of building an Upward Experimentation Culture

A common dynamic in many companies is that the culture of experimentation is subject to fashion. Even though it has been clearly demonstrated that experimentation can be the driving force behind the explosive growth of former startups like Amazon, Booking, Airbnb, Zalando, and Netflix [1]…