Spring naar content

Snapchat draait om het alledaagse leven

Het motto van snapchat luidt: ‘Snapchat isn’t about capturing the traditional Kodak moment. It’s about communicating with the full range of human emotion, not just what appears to be pretty or perfect’.

Het draait bij Snapchat dus om het authentieke zelf uitdrukken, niet alleen maar om mooie plaatjes, legt Jacqueline Rutgers uit. “Snapchatters zetten niet alles op alles voor de perfecte vakantiefoto op Bali, maar leggen momenten vast uit hun alledaagse leven. Dit is waarom Snapchat intrinsiek verschilt van andere platformen. Verder voegen Lenzen & Filters context aan foto’s of video’s, waardoor je als gebruiker, maar ook als merk, gemakkelijk en snel kan communiceren. Bovendien bestaan contacten op Snapchat voornamelijk uit vrienden. En op Snapchat bestaat niet zoiets als likes of followers waardoor gebruikers zich vrij voelen dingen te delen die ze op andere platformen niet zou delen.”

Adverteren op Snapchat

In de afgelopen 9 jaar heeft Snapchat verschillende mogelijkheden ontwikkeld waarmee je als merk consumenten in elke fase van de marketing funnel kan bereiken. Een aantal voorbeelden:

  1. Awareness-fase
    – Story ads: Deze ads verschijnen in het ‘Stories’-gedeelte van de app, waar bijlagen aan toegevoegd kunnen worden. Als gebruikers omhoog swipen kunnen ze de bijlagen zien.
    – Commercials: Deze vorm van advertising verschijnt in de ‘Stories’- en ‘Discover’-gedeeltes van de app en bestaat uit full-screen video’s met geluid.
  2. Consideration-fase
    – Collection ads: Met deze ads kun je een serie producten tonen, waar gebruikers op kunnen klikken om meer informatie te krijgen.
  3. Purchase Intent
    Dynamic product ads: Met Dynamic Ads maken adverteerders real-time advertenties op basis van een productcatalogus. Verandert er iets in je productcatalogus (e.g. prijs of voorraad) dan wordt dit aangepast in je creatives.

Naast advertentie content van merken en content van gebruikers creëert Snapchat zelf ook hoogwaardige en zelfs prijswinnende content in de vorm van Shows. Deze content aan de rechter Snapchat-tab, Discover.

Meer context aan je merkverhaal met Augmented Reality (AR)

Door middel van Augmented Reality kunnen consumenten producten ervaren en proberen zonder daarvoor naar de winkel te gaan. Dit is zeker in het huidige klimaat een interessante nieuwe manier van adverteren. Dit kan met machine learning-lenzen, visual search-lenzen, die objecten voor de camera kunnen herkennen, en local lenzen, die de omgeving voor de camera kunne omtoveren in een schilderachtig landschap. Rutgers: “75% van de Snapchatters interacteert dagelijks met AR. Waardevol is dat Snapchatters foto’s of video’s met Augmented reality ook delen met hun vrienden. Uit onderzoek is gebleken dat dit veel impact heeft omdat gebruikers op snapchat, vaak bestaande uit vrienden of familie, meer van elkaar aannemen.”

Gebruikers van Twitter zitten op het platform met een ‘discovery mindset’

Twitter is wat er gebeurt in de wereld en waar mensen nu over praten, aldus Kas Seijkens. “Gebruikers komen naar het platform in een ‘discovery mindset’ om te ontdekken wat nieuw en interessant is binnen hun passion points. Wat nieuw is gaat over het feit dat nieuws als eerste en het snelst reist op Twitter. Wat interessant is gaat over het feit dat gebruikers zelf bepalen wie of wat ze volgen aan de hand van eigen interesses en passion points. Twitter onderscheidt zich als platform van andere ‘look-at-me’-platformen als FB/IG, Snapchat, TikTok door zich juist te richten op wat er gebeurt buiten de wereld van gebruikers. Twitter is om deze reden hét platform tijdens key-events als Champions League-wedstrijden, het Eurovisie songfestival, de Olympische Spelen en Europese voetbalkampioenschappen. Het is de discovery mindset die gebruikers op Twitter écht uniek maakt. Hierdoor staan gebruikers van Twitter niet alleen erg open voor alle content die ze tegenkomen,maar ook voor advertising.”

Voor merken betekent dit dat ze op Twitter de kans hebben om met video-gedreven advertising in contact te komen met enorm receptieve doelgroepen. Deze doelgroepen kunnen erg waardevol zijn, vertelt Seijkens. “Om deze reden is Twitters kernbelofte dan ook ‘Start With Them’. Merken op Twitter voeren met name twee strategieën die ook ter herleiden zijn naar de essentie van het platform, namelijk: ‘Launch Something New’ en ‘Connect With What’s Happening’. Bij de Launch-something-new-strategie lanceer je bijvoorbeeld een nieuw product, verpakking, model, merk etc. Ga je voor Connect with what’s happening, dan probeer je je merk te verbinden aan wat er gebeurt. Dat kan op drie manieren:

  1. Via events (Olympische Spelen, EK, Champions League etc)
  2. Via occasions (Koningsdag, Black Friday, International Women’s Day)
  3. Via trends: het inspelen op conversaties en topics die nu relevant en trending zijn. Denk bijvoorbeeld aan een onderwerp als duurzaamheid

In beide strategieën zien we dat merken steeds meer de nadruk leggen op brand KPI’s, dan op media metrics. De nadruk verschuift dus naar kwaliteit en niet naar kwantiteit. Bij Twitter maken we dit regelmatig inzichtelijk voor merken door Brand Effect Studies.”

Twitter Amplify: adverteren op Twitter

De main driver op Twitter, zowel organisch als promoted, is video. Per dag worden er 1,8 miljard videotweets per dag geconsumeerd en getweet. Seijkens: “Een essentieel en sterk groeiend video-advertentieformat is Twitter Amplify, voortkomend uit de groeiende behoefte van merken om te willen en te kunnen interacteren met premium videocontent. Twitter sluit zowel globaal als lokaal contracten af met publishers die merken de mogelijkheid bieden om deze hoogwaardige, premium videocontent te pre-rollen en te promoten bij de desgewenste doelgroep. Een fantastisch voorbeeld is de recente amplify samenwerking tussen ZiggoSports en Lay’s op Twitter rondom de Champions League wedstrijden. Hierbij werden semi-live de hoogtepunten tijdens verschillende wedstrijden promoted gepushed naar voetballiefhebbers op Twitter en pre-rolled door Lay’s. Dit stelde Lay’s in staat om op een zeer relevante en actuele manier hun global sponsorship van de Champions League door te trekken op Twitter. Kortom, adverteren via Twitter Amplify geeft merken:

  • Controle: merken weten precies met wat voor soort premium content ze als merk interacteren en bepalen zelf de target audience
  • Kwaliteit: Het gaat alleen om premium videocontent van de beste nationale en internationale publishers nationaal binnen bijna iedere vertical.
  • Veiligheid: Alle content wordt automatisch gecheckt op de richtlijnen die Twitter heeft opgesteld.

Een aantal nieuwe formats, waarmee je op Twitter kan adverteren zijn:

  • Carousels: Niet nieuw als ad format maar sterk verbeterd zijn de video en Image Carousels waarin je als merk meerdere images/videos kan verwerken.
  • Fleets: Fleets zijn Twitters versie van stories, tijdelijke content die na 24 uur weer verdwijnt.
  • Branded likes: adverteerders kunnen de like-knop van tweets zelf ontwerpen met geanimeerd ‘branded’ beeldmateriaal.”

De belangrijkste vraag die aan Kas Seijkens werden gesteld tijdens de Digital Talk

Mensen op Twitter staan bekend als kritisch publiek. Wat zijn de do’s en don’ts om ze op een juiste manier te bereiken?

Seijkens: Zoals eerder benoemd zitten gebruikers op Twitter in een Discovery Mindset op het platform want maakt dat ze actief zijn zijn en graag converseren over hetgeen wat ze interessant vinden en gepassioneerd over zijn. Wat we zien is dat gebruikers op Twitter het eens kunnen zijn, maar ook oneens. Maak daarom als merk geen beloftes die niet waterdicht zijn. In gesprek met adverteerders komt dit wel eens ter sprake, maar wij geven aan dat kritiek in de basis niet slecht is. Het is immers een mooie vorm van feedback waardoor je juist als merk ziet dat er nog een groep is die overtuigd kan worden.”

Pinners zijn planners

De missie van Pinterest is ‘Het aanbieden van inspiratie die gebruikers helpt het leven te creëren waar ze van houden’. Of zoals Aimen Bouzid het omschrijft: “Het draait bij Pinterest om het bieden van inspiratie aan een koopgevoelig publiek – 1 op de 3 Nederlandse gebruikers doet na het zien van branded content op Pinterest een aankoop. Dit komt voor een groot deel doordat gebruikers op Pinterest – ook wel pinners genoemd – planners zijn. Pinners zijn daarom vooral actief tijdens de planning van grote levensprojecten. Denk aan het kopen van een nieuwe auto, een nieuw huis, het inrichten van een huis, of het kopen kerst(cadeaus). Ze starten daarom meestal met brede, ‘unbranded’ zoekopdrachten. Dat biedt mooie kansen voor merken om effectief te adverteren. Gebruikers zitten hier namelijk echt nog in de ontdekkingsfase.”

Adverteren op Pinterest

Pinterest is voor merken dus een uitstekend platform om consumenten vroeg in de funnel te bereiken. Maar ook in de andere onderdelen van de funnel is Pinterest een geschikt medium, legt Bouzid uit. “Autoplay-video’s en max width video’s zijn bijvoorbeeld ideale contentformats om gebruikers in de awareness-fase te bereiken. Standard pins en carousels zijn weer geschikt voor gebruikers in de consideration-fase. Voor het daadwerkelijk aanzetten tot een aankoop in de action-fase zijn het samenstellen van een collectie-unit en een ‘shopping’-assortiment aanraders. Zo zijn er nog veel meer middelen waarmee je als merk gebruikers op Pinterest aan kan spreken. Denk aan catalogussen voor ontdekkende gebruikers, shopping advertenties gericht op het (re)targeten van bezoekers die je bij check-out bent kwijtgeraakt. In principe heeft Pinterest alle capaciteiten in huis om gebruikers in elke fase van de funnel te bereiken.”

Met alle verschillende advertentiemogelijkheden die Pinterest ter beschikking stelt, kun je als merk verschillende strategieën hanteren:

  1. Always on: als merk ben je altijd aanwezig, terwijl gebruikers actief hun leven aan het plannen zijn.
  2. Moments: Je verbindt met gebruikers rondom seizoensgebonden, alledaagse en vakantie-momenten.
  3. Tentpole: Je bent aanwezig bij de lancering van nieuwe producten, kortingen, en andere evenementen vanuit je eigen merk.

De belangrijkste vragen die aan Aimen Bouzid werden gesteld tijdens de Digital Talk

  • Denk je dat telecombedrijven ook succesvol kunnen zijn op Pinterest?
    Bouzid: “Pinterest geeft de mogelijkheid om specifieke doelgroepen te targeten. Als telecombedrijven de use cases achter hun doelgroepen begrijpen, zijn deze op Pinterest gemakkelijk te bepalen.”
  • Met betrekking tot performance-campagnes op Pinterest, werkt video dan beter dan afbeeldingen?
    Bouzid: “Dit verschilt per merk. Met de testen die we hebben gedaan, blijkt dat de kosten voor video erg hoog kunnen zijn. Als merk kun je dit het beste testen met A/B-testen.”
  • Moeten merken op Pinterest zowel Engelse als Nederlandse keywords gebruiken?
    Bouzid: “Ja, je moet beide gebruiken. Dit is wat de meeste adverteerders ook doen. Pinterest vertaalt niet.”
  • Wat voor strategie moet je gebruiken op Pinterest als alle relevante momenten voor je doelgroep al geclaimd zijn?
    Bouzid: “Dit is altijd lastig want de concurrentie is hoog. Denk goed na over de seizoenen, momenten of gebeurtenissen die het meest relevant zijn. Kijk hiervoor zeker naar je eigen data.”
  • Moet je als merk bij het opzetten van een campagne op Pinterest je richten op zowel keywords als interesse?
    Bouzid: “Het is een combinatie van beiden. Als je wat meer mature bent kun je ervoor kiezen om te splitten.”

Ook interessant

Lees meer
Social Media |

DDMA publiceert nieuwe whitepaper over Social Measurement

Adverteren op social media is voor veel bedrijven inmiddels een must. De mogelijkheden zijn eindeloos en je kunt op creatief gebied de tofste dingen doen. Maar hoe meet je nu…
Lees meer
Legal |

Wat is de toekomst van gepersonaliseerd adverteren via Meta?

De wereld van social advertising is onderhevig aan een turbulente periode van verandering. De aanstaande beperkingen op third-party cookies, de opkomst van Europese wetgeving, zoals de Digital Services Act, en…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

DDMA Commissies Social Media, Digital Analytics en Data, Decisions & Engagement krijgen versterking

Nieuwe bloed binnen onze commissies. Anouk Kramer, social advertising director bij dentsu, Monique Hartvelt-Zwanenburg, omnichannel campaigning specialist bij Odido, en Lex Jacobs, business development bij Blend360, zijn ieder toegetreden tot…