Spring naar content

Om de beveiliging op orde te krijgen moet het ziekenhuis two-factor-authentication instellen en regelmatig controleren door wie een dossier wordt geraadpleegd. Als deze aanpassingen voor oktober 2019 nog niet zijn doorgevoerd legt de AP iedere twee weken daarna, een last onder dwangsom op van €100.000 (tot een maximum van €300.000).

Opvallend dat juist een ziekenhuis de eerste boete (met bestraffen als doel) ontvangt, met daarbovenop nog een last onder dwangsom (met herstel als doel). Waarom niet is gekozen om alleen een last onder dwangsom op te leggen legt de AP uit in haar boetebesluit. Onder andere door de langdurigheid van de overtreding, het feit dat dit een afwijking was van het eigen autorisatiebeleid en de nalatigheid om maatregelen te treffen is gekozen voor deze bestraffende maatregel.

Om de beveiliging op orde te krijgen moet het ziekenhuis two-factor-authentication instellen en regelmatig controleren door wie een dossier wordt geraadpleegd. Als deze aanpassingen voor oktober 2019 nog niet zijn doorgevoerd legt de AP iedere twee weken daarna, een last onder dwangsom op van €100.000 (tot een maximum van €300.000).

Opvallend dat juist een ziekenhuis de eerste boete (met bestraffen als doel) ontvangt, met daarbovenop nog een last onder dwangsom (met herstel als doel). Waarom niet is gekozen om alleen een last onder dwangsom op te leggen legt de AP uit in haar boetebesluit. Onder andere door de langdurigheid van de overtreding, het feit dat dit een afwijking was van het eigen autorisatiebeleid en de nalatigheid om maatregelen te treffen is gekozen voor deze bestraffende maatregel.

Sara Mosch

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: AI adoption accelerates, but uneven uptake risks deepening the divide

The use of artificial intelligence (AI) in marketing is growing rapidly. Where last year 48% of organisations applied AI in their marketing activities, that figure has now risen to 62%*.…
Lees meer
Artificial Intelligence |

DDMO 2025: AI-gebruik groeit, maar kloof dreigt door ongelijke adoptie

De inzet van kunstmatige intelligentie (AI) in marketing groeit snel. Waar vorig jaar nog 48% van de organisaties AI toepaste, zet inmiddels 62% AI in voor marketingactiviteiten*, aldus het Data-Driven…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Media Effectiviteits Meting (MEM): Essentieel voor Efficiënte Groei

In het dynamische marketinglandschap van vandaag is media effectiviteits-meting (MEM) een sleutel tot groei. Nu consumenten meer privacy eisen en technologieën snel veranderen, volstaan traditionele meetmethoden niet langer. MEM draait…