Spring naar content
Dennis Hoftijzer

Hebben jullie veel maatregelen moeten nemen om een werkbare workflow te vinden?

Gelukkig hebben wij de nodige ervaring met thuiswerken al in huis. Nu geldt het opeens voor iedereen binnen onze organisatie. Werknemers die liever niet thuiswerken kunnen alsnog naar kantoor zolang ze de opgelegde maatregelen in acht nemen. Ons kantoor is ruim opgezet, dus dat is voor iedereen mogelijk. Om het werken op afstand te faciliteren hebben we onze interne communicatie aangescherpt met het gebruik van verschillende tools zoals Zoom, Asana en Slack. Vooral Slack is een aanwinst omdat wij intern alleen face-to-face of via mail communiceerden. We zien dat de conversatie tussen collega’s grotendeels is verplaatst naar deze applicatie.

Hoe blijf je werknemers motiveren in de situatie waarin iedereen thuiswerkt?

Je ziet dat de een veel makkelijker omgaat met de situatie dan de ander. Voor een aantal mensen is het echt heel moeilijk zich te concentreren. Gelukkig gaan werknemers heel open met elkaar om. Mensen vinden altijd een aanspreekpunt om problemen aan te kaarten. Bovendien zoekt iedereen juist nu veel meer verbinding met elkaar. Zo hebben we onze gezamenlijke wekelijkse sportsessies digitaal voortgezet via de applicatie Movespring. Je spreekt mensen dus eigenlijk meer dan ooit. Misschien is het een soort overcompensatie van het sociale contact wat je nu mist, maar het werkt wel.

Hoe blijven jullie creatief?

Daar redden we ons best goed in. Natuurlijk gaan creatieve sessies met opdrachtgevers, waarin letterlijk de post-its op tafel komen, lastig. Dat valt met online tools niet op te lossen. Je kan niet direct op elkaars geluiden en gezichten reageren. Dus dat is best een uitdaging. Desondanks proberen we deze sessies zoveel mogelijk door te laten gaan. Ook omdat onze opdrachtgevers daarom vragen.

Zijn veel campagne-kanalen weggevallen?

Regelmatig bestaan onze uit campagnes rondom evenementen zoals een beursdeelname. Op het moment dat zo’n evenement niet doorgaat in deze tijd, zijn veel onderdelen van deze campagne – zowel fysiek als digitaal – ook niet meer relevant. Op dat moment moeten we snel schakelen zodat productlanceringen en contactmomenten op een andere manier zoveel mogelijk gecompenseerd worden. Maar niet alle middelen zullen dan, doorgang vinden – begrijpelijk natuurlijk.

Richten jullie je nu vooral op branding of conversiegedreven campagnes?

Ons motto is ‘Frappant maakt merken sterker’. De meeste campagnes die we maken richten zich dus direct of indirect op branding. Die ervaring is in deze tijd heel belangrijk. Maar in die zin is er dus niet zoveel voor ons verschoven. Wel verschuiven we sterk van ‘fysieke’ marketing naar online. Budgetten verschuiven daarom ook. Dat is het voordeel van ons brede kennisgebied; we houden het in huis. Natuurlijk gaat deze situatie alle branches raken, dus het blijft opletten – ook voor ons.

Wat zijn de belangrijkste punten waarom je moet letten als bureau/adverteerder in de deze sector?

Het is als opdrachtgever juist nu van belang om door te blijven gaan met campagne-activiteiten. Zolang je producten of diensten kan blijven aanbieden, moet je daarover communiceren. Daarnaast moeten we de tijd die we nu over hebben gebruiken om uit de waan van de dag te komen. Ga aan de slag met projecten die je al op de plank hebt liggen. Zeker als marketeer, of je nou aan de kant van de adverteerder zit of aan bij een bureau werkt, ben je vaak taakgestuurd bezig. Daardoor heb je vaak dingen liggen die op de lange baan verschoven worden. Het gevaar is dat je niet aan die dingen denkt, terwijl je er nú juist de tijd voor hebt gekregen.

Nemen jullie veranderingen in deze periode mee naar de een tijd waar alles weer ‘normaal’ is?

Op het moment dat wij genoeg werk binnen krijgen, zie ik ons prima op afstand samenwerken – ook voor als dit langer duurt. Maar als de crisis voorbij is zijn dingen blijvend veranderd. Zo vinden alle één-op-één-meetings nu digitaal plaats – ik kan me heel goed voorstellen dat we dit meenemen naar de periode na de crisis. Digitaal werken op afstand gaat veel normaler worden.

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

DDMA breidt team uit met Loraine Heijstek en Lune Veldhuizen

DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, heeft Loraine Heijstek aangesteld als partnership manager. Lune Veldhuizen gaat aan de slag als programmamanager.
Lees meer
DDMA |

Shampoo Bars en HEMA winnen Friends of Search Awards 2024

Tijdens Friends of Search 2024 zijn de winnaars van de Friends of Search Awards 2024 bekendgemaakt. In de categorie ‘Beste SEA’ (PPC) ging Shampoo Bars er met de overwinning vandoor.…
Lees meer
DDMA |

Inschrijving van de EMAS Battle of the Agencies 2024 geopend

Voor de DDMA EMAS Awards 2024 staat de Battle of the Agencies ook dit jaar op het programma. De inschrijving is vanaf vandaag geopend. Ambitieuze e-mailmarketingbureaus kunnen zich vanaf nu…