Overzicht Actueel

De kracht van influencermarketing in coronatijden

IM-Artikel

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor bijna alle marketingkanalen. Toch biedt een kanaal als influencermarketing juist uitkomst in deze tijden. De consument spendeert nu meer tijd dan ooit op social media en influencers blijken over de capaciteiten te beschikken om in deze tijd toch goed campagne te kunnen voeren. Om dit te laten zien organiseerde DDMA de Digital Talk: De kracht van influencermarketing in coronatijden. Tijdens de sessie kwamen TikTok-creator Sara Dol, vlogger en blogger Yara Michels en voorman van StukTV Giel de Winter aan het woord.

Wat is Tiktok en wat kun je ermee?
‘Tiktok is een enorm veelzijdig platform met veel mogelijkheden’, aldus Sara Dol. Voor haar eigen content put ze zelf veel inspiraties uit het platform. In het kort is Tiktok een platform voor creatieve content om als gebruiker je talenten te showcasen in verschillende categorieën, zoals zang en dans. Beroemde Tiktokkers zijn bijvoorbeeld: GilmherCroes en ZachKing – creators waar ik zelf ook graag naar kijk. Er is geen specifieke sleutel tot succes. Het draait in ieder geval om het maken van originele content vaak uploaden. Er zijn wel een aantal punten waar je aandacht aan kunt besteden:

  1. Probeer op de For You Page terecht te komen, de eerste pagina die gebruikers zien als ze de app openen.
  2. Zet in op trends, hashtags, filters en duetten.
  3. Wees creatief en vooral origineel.

Verder is TikTok een app waar de meeste gebruikers positief zijn en en ook zo reageren. Dat maakt het voor een jonge doelgroep heel interessant. Natuurlijk heb je – zoals bij elk sociaal medium – ook negatieve reacties. Enige verantwoordelijkheid ligt daarbij ook bij ouders van gebruikers, aangezien de meeste TikTok-gebruikers vrij jong zijn.’

TikTok en de coronacrisis
‘Als TikTok-creator heb ik zowel wel als niet met de coronacrisis te maken. Aan de ene kant gaan veel projecten niet door. Denk aan samenwerkingen met andere creators, televisieprogramma’s, evenementen en reizen. Aan de andere kant krijg ik nu ook de kans om zelf nieuwe concepten te ontwikkelen. Voor mijn eigen kanaal nu, maar ook voor in de toekomst als de crisis weer voorbij is. Zo ben ik nu bezig met het ontwikkelen van een tweede seizoen van mijn TikTok-serie.’

Neem tijdens de coronacrisis je verantwoordelijkheid als influencer
‘De influencerbranche is sinds 2017 in een stroomversnelling terecht gekomen’, zo constateert Yara Michels, oprichter van CHAPTER FRIDAY en oud-hoofdredactrice van Linda.meiden. ‘Social influencing was daarvoor vrij onschuldig en nieuw, maar niet echt professioneel. De permanente positie die influencers nu innemen is iets waar mensen – net als elk nieuw fenomeen – nog steeds aan moeten wennen. Maar door het feit dat er nu geld mee te verdienen valt, krijgt het kanaal nu veel meer aandacht. Dat leidt er inmiddels toe dat iedereen een influencer wil worden.

We kunnen in ieder geval stellen dat er in influencermarketing een professionaliseringsslag heeft plaatsgevonden. Alle betrokken partijen – van merk, bureau en adverteerder tot agentschap – weten goed wat ze moeten doen. Dan werkt enerzijds positief, maar aan de andere kant leidt dit vaak tot stroperige en stroeve processen en minder authentieke content. Tegelijkertijd krijg je als creator meer autoriteit en wordt je serieus genomen in het bedenken van campagnes.

Wat ik in deze ontwikkeling belangrijk vind – ook in mijn eigen rol als influencer – is dat influencers hun kanalen niet alleen vanuit commercieel oogpunt moeten benaderen, maar ook iets doen om bij te dragen aan de maatschappij. De verantwoordelijkheid die je met een groot publiek verkrijgt, kan je niet zomaar negeren. Zeker tijdens de coronacrisis is dat relevant. Op mijn kanaal heb ik het bijvoorbeeld gehad over hoe ik de stress en paniek rondom corona kan verminderen onder mijn fans. In mijn content focus ik me dus op de tools om met dit soort problemen om te gaan om zo steun en herkenning te bieden. In het kort hangt het ervan af waar je als influencer voor wilt staan. Dit is ook voor merken belangrijk om te beseffen. Als merk kan je niet opeens aankomen met een keiharde sales-campagne. Je wilt als merk je doelgroep in deze tijd helpen. Tegelijkertijd moet je jezelf ook niet als superheld aanbieden.

Tot slot is het belangrijk om als influencer in deze tijd goed naar jezelf te kijken – naar je eigen kracht. De afgelopen jaren bewogen we vooral naar grote, arbeidsintensieve producties. Maar influencing is in essentie eigenlijk heel puur en flexibel. Kijk eens naar alle dingen die je gewoon vanuit huis kan doen, zoals video-editing, inrichting en copy. Zo kan een merk met een beperkt budget en jouw maximale inzet toch nog een mooie campagne maken.’

Influencing tijdens de coronacrisis: een StukTV liveshow
Giel de Winter bedacht tijdens deze crisis samen met zijn team van StukTV een live-show vol vermaak. Met maar liefst 1,1 miljoen weergaven, 250.000 live reacties en 35.000 likes was de show een daverend succes. Op deze manier hielpen Giel en zijn team hun doelgroep deze crisis op gepaste afstand door te komen.

‘Voor het eerst een live-show doen is natuurlijk altijd spannend’, aldus Giel de winter. ‘In anderhalve week tijd hebben we met alle ideeën een script geschreven en een productie opgezet. Het blijkt namelijk dat je merken ook in deze tijd kunt aanspreken. Met een stuk kleiner bedrag kun je merken toch nog veel bieden. Uiteindelijk hebben we een mooi aantal merken gevonden vanuit verschillende branches die zich richten op de doelgroep 18-24 jaar.’