Overzicht Actueel

De grenzen van data-driven marketing en het belang van data intelligence

Udo Oelen

De inzet van klantdata bij marketing kan van enorme waarde zijn bij het vergroten van relevantie bij klanten. Je moet daarbij wel uitkijken dat je de grenzen en privacy van je klanten niet overschrijdt. Zeker bij grote bedrijven is het daarom van belang om compliance met relevante privacywetgeving intern te blijven checken. DDMA-bestuurslid Udo Oelen, Chief Privacy Officer bij Nederlandse Spoorwegen, schreef voor company.info twee blogs hierover.

Blog 1 – Data-driven marketing: hoe blijf je binnen de grens van wat mag?
In dit blog gaat Udo in op waar de grenzen liggen voor data-driven marketing. Voor het inzetten van klantdata bij marketingactiviteiten hebben alle bedrijven in Nederland zich immers te houden aan diverse privacywetgevingen. Dit kan soms best lastig zijn omdat de grijze gebieden in de wetgeving veel ruimte bieden voor interpretatie.
Lees meer

Blog 2 – NS: zonder data intelligence geen vooruitgang in compliance
Voor grotere organisaties is het vrijwel onmogelijk om compliant te werken zonder geautomatiseerde checks, aldus Udo. In dit artikel beschrijft hij zijn kijk op de inzet van AI en andere tooling in compliance vraagstukken. Hij gaat onder meer in op ‘privacy by design’, de belemmeringen van oude software en het belang van data intelligence en creativiteit om compliant te blijven.
Lees meer