Overzicht Actueel

DDMA publiceert cookie compliance kit

Waarschuwingen toezichthouder zorgen voor onzekerheid

Geenstijl maakte onlangs bekend een waarschuwing van de toezichthouder ACM te hebben gekregen over hun cookiepolicy. En zij zijn niet de enige. De branchevereniging voor marketing, DDMA, is de afgelopen weken veel gebeld door websitehouders. Daarom publiceert zij nu een cookie compliance kit. DDMA voorzitter Henry Meijdam: “mensen snappen de materie niet meer. Met deze DDMA cookie compliance kit scheppen we helderheid. In de factsheet lees je voor welke cookies je toestemming moet vragen en hoe de consument geïnformeerd moet worden. Met onze “Cookiechecker”, een Chrome plugin, kan je bekijken welke cookies vanuit jouw domeinen geplaatst worden en je melding compleet maken.”

ACM zocht de afgelopen periode contact met meerdere website-eigenaren. De boodschap was vaak eenduidig. De informatie die wordt gegeven in de cookiebanner is onvoldoende, omdat deze niet aangeeft waarvoor cookies gebruikt worden. Ook wordt nagelaten te vertellen hoe een bezoeker toestemming geeft, door de banner weg te klikken of door te surfen bijvoorbeeld. Op dat moment is er geen sprake van een handeling waarmee de consument bewust aangeeft cookies te accepteren. Ook aan de zogenaamde cookiepolicy’s schort het een en ander. Meijdam: “Dat is iets waar bedrijven mee worstelen. Moeten ze nu ook een overzicht geven van alle cookies die een derde netwerk via hun website plaatst, of is doorverwijzen naar het netwerk voldoende?”

Non-compliance blijkt in veel gevallen geen kwestie van onwil, maar onwetendheid. Gezien de grote onduidelijkheid in de sector hebben stelt DDMA de cookie compliance kit gratis voor iedereen beschikbaar. “Want door actief bij te dragen aan transparantie in marketing, kan DDMA maximaal inzetten op gebalanceerde wetgeving. Regels die rekening houden met het economisch belang van het bedrijfsleven en innovatie in ICT, zonder dat zij afbreuk doen aan de consumentenbescherming.”, aldus Meijdam.