Spring naar content

De E-mail Benchmark geeft zoals ieder jaar inzicht in de effectiviteit van Nederlandse e-mailcampagnes en laat zien welke aspecten daar een rol bij spelen. De belangrijkste conclusies zijn hieronder en in de bijgevoegde infographic samengevat. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen de open ratio (COR), de klikratio (CTR) en de Click-to-Open Rate (CTO).

Content en technieken

Hoewel responsive e-mail design veruit het meest wordt toegepast, heeft dynamische content in e-mail de meeste impact op de klikratio (0,9% hoger). Zeker op mobiel is het effect groot. In slechts 37% van de onderzochte campagnes was sprake van dynamische content, dus daar liggen duidelijke kansen voor organisaties.

Campagneomvang

Hoe groter een campagne is qua omvang, hoe lager alle ratio’s. Mails die naar meer dan 10.000 mensen worden gestuurd, worden 5,9% minder vaak geopend. Campagnes met de kleinste campagne-omvang, 500-1.000 ontvangers, scoren qua COR 9,7% beter dan gemiddeld. Kleinere campagnes zijn beter op hun publiek toegesneden en dus relevanter voor de lezer, is een logische conclusie.

Tijdstip en frequentie

72% van de mailings worden tijdens kantooruren verstuurd, maar de gemiddelde ratio’s zijn hoger buiten kantoortijden. Op maandag worden mails daarbij het vaakst geopend, terwijl mensen op zaterdag het meest doorklikken.

Mobiel

Met 60% worden de meeste mails nog steeds op een desktop geopend, maar het aandeel van mobiel blijft toenemen – van 36% vorig jaar naar 40% dit jaar.

Meer e-mails geopend dit jaar

De COR van de onderzochte e-mails is in het algemeen met 2,3% toegenomen ten opzichte van vorig jaar en komt uit op tot 37,5%. De CTR is met 6,9% nagenoeg gelijk gebleven, terwijl de CTO met 1,1% afnam. Sinds de benchmark van 2012 is de CTO steeds verder gezakt van 22,1% naar 16,4% dit jaar. E-mails van energiebedrijven worden het meest geopend, in mails van goede doelen wordt het meest geklikt en bouwbedrijven hebben de hoogste CTO. Consumenten ontvangen de meeste e-mails uit de mediasector, gevolgd door e-commerce en retail.

Over de DDMA nationale e-mail benchmark

De Nationale E-mail Benchmark is een initiatief van de Commissie E-mail van de DDMA. Het onderzoek is gericht op Nederlandse e-mailcampagnes verzonden in 2016. PWC heeft van zeven Email Service Providers, die samen ruim 2900 organisaties vertegenwoordigen, geanonimiseerde datasets ontvangen en hier in samenspraak met DDMA onderzoek naar verricht. De Benchmark is op 15 juni gepresenteerd tijdens de DDMA Email Summit 2017.

Benieuwd naar de resultaten van voorgaande jaren? Maak zelf gedetailleerde vergelijkingen (per jaar, omvang en branche) met de interactieve tool of download de rapportages via:  www.ddma.nl/nationaleemailbenchmark

Infographic Nationale E-mail Benchmark 2017

Download (1.015,28 KB)

Nationale E-mail Benchmark 2017 NL

Download (3,12 MB)

Nationale E-mail Benchmark 2017 – ENG

Download (3,08 MB)

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Explained: Custom Audiences

Voor marketeers is de inzet van Custom Audiences een populaire manier om gericht doelgroepen te bereiken. Facebook is de bekendste en meest gebruikte aanbieder van deze dienst, maar ook X…
Lees meer
Post |

Spotta-uitspraak: groen licht voor gepersonaliseerde folderpakketten én meer concurrentie

PostNL en Kiesjefolders hebben de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verzocht om handhavend tegen Spotta op te treden. Het platform Folderkiezer van Spotta zou volgens hen een postvervoerbedrijf zijn en…
Lees meer
E-mail |

Acht jaar Battle of the Agencies: e-mailmarketing op het hoogste niveau

Acht edities lang is Ralph de Kruif betrokken geweest bij de ‘Battle of the Agencies’, een jaarlijks terugkerend hoogtepunt op de EMAS. Samen met interviewer Mark Kruisman blikt hij terug…