Toevoeging 12-11-2020: Verschillende media, waaronder NOS, hebben hun berichtgeving inmiddels aangepast. Lees daarnaast hier mijn reactie in het FD op de nieuwe regels.
Belang van transparante reclame
Samenwerkingen tussen adverteerders en vloggers blijven dus ook onder de nieuwe wetgeving gewoon mogelijk. Door de Mediawet verandert waarschijnlijk wel de manier van het aanduiden van reclame in video’s en mogen vloggers hun kijkers niet specifiek oproepen tot het kopen van een product. Als vertegenwoordiger van de influencermarketingsector onderschrijft DDMA uiteraard het belang van transparante reclame. Het moet voor kijkers altijd duidelijk zijn of er reclame wordt gemaakt. Dat is ook de reden dat we als sector in 2014 de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing hebben opgesteld, waar deze regel ook in staat. Transparantie is namelijk goed voor kijkers, maar ook voor de geloofwaardigheid van vloggers en merken.
Onduidelijke regels
Helaas is er nog wel veel onduidelijkheid over de nieuwe regels, zoals we eerder in dit artikel schreven. Vooral over de vraag welke YouTubers onder de wetgeving vallen is nog geen duidelijkheid. Daarnaast zijn de regels die er nu liggen oorspronkelijk geschreven voor televisie, wat het moeilijk maakt om dit één-op-één toe te passen op YouTube video’s. Wij vinden het jammer dat er ondanks alle inspanningen en waarschuwingen vanuit de sector om de wetgeving duidelijk en praktisch te maken, nog steeds veel vragen liggen over de toepassing van de regels. Het Commissariaat van de Media (CvdM) laat vandaag weten in afwachting te zijn van een rapport uit Europa hierover.
Zie ook:
- FD: Reactie DDMA-jurist Naomi van der Louw op nieuwe regels voor vloggers
- AD.nl: Reactie DDMA-jurist Naomi van der Louw bij AD Video
- NOS: Strengere regels voor influencers, maar wie eronder vallen is nog onduidelijk
- RTL: Youtubers Beautygloss en Enzo Knol: ‘Einde aan ons verdienmodel? Nee, het wordt opgeblazen’
- Adformatie: DDMA: “Regels voor YouTubers nog steeds onduidelijkheid”
- CvdM: Formulering in Mediawet
- DDMA.nl: Nieuwe Mediawet: wat betekent dit voor influencermarketing?