Spring naar content

Toevoeging 12-11-2020: Verschillende media, waaronder NOS, hebben hun berichtgeving inmiddels aangepast. Lees daarnaast hier mijn reactie in het FD op de nieuwe regels.

Belang van transparante reclame

Samenwerkingen tussen adverteerders en vloggers blijven dus ook onder de nieuwe wetgeving gewoon mogelijk. Door de Mediawet verandert waarschijnlijk wel de manier van het aanduiden van reclame in video’s en mogen vloggers hun kijkers niet specifiek oproepen tot het kopen van een product. Als vertegenwoordiger van de influencermarketingsector onderschrijft DDMA uiteraard het belang van transparante reclame. Het moet voor kijkers altijd duidelijk zijn of er reclame wordt gemaakt. Dat is ook de reden dat we als sector in 2014 de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing hebben opgesteld, waar deze regel ook in staat. Transparantie is namelijk goed voor kijkers, maar ook voor de geloofwaardigheid van vloggers en merken.

Onduidelijke regels

Helaas is er nog wel veel onduidelijkheid over de nieuwe regels, zoals we eerder in dit artikel schreven. Vooral over de vraag welke YouTubers onder de wetgeving vallen is nog geen duidelijkheid. Daarnaast zijn de regels die er nu liggen oorspronkelijk geschreven voor televisie, wat het moeilijk maakt om dit één-op-één toe te passen op YouTube video’s. Wij vinden het jammer dat er ondanks alle inspanningen en waarschuwingen vanuit de sector om de wetgeving duidelijk en praktisch te maken, nog steeds veel vragen liggen over de toepassing van de regels. Het Commissariaat van de Media (CvdM) laat vandaag weten in afwachting te zijn van een rapport uit Europa hierover.

Zie ook: 

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Certificering influencers sluit jaar succesvol af met ruim 2000 influencers en bol als nieuwe partner

Het sector-initiatief ‘Certified by influencerregels.com’ sluit het jaar af met diverse mijlpalen: het register op influencerregels.com bevat inmiddels ruim 2.000 gecertificeerde influencers. Bovendien zal bol per 1 januari 2025 met…
Lees meer
Influencermarketing |

Scoren jouw gesponsorde posts slechter door #ad? Het antwoord is ‘Nee’

Volgens de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) ben je als influencer of content creator verplicht te vermelden als je reclame maakt in je content. Je moet dit melden…
Lees meer
Influencermarketing |

Transparant Werken als Influencer: Vier lessen uit de Monitoring van de Stichting Reclame Code

Iedere door influencerregels.com gecertificeerde influencer wordt door de Stichting Reclame Code (SRC) steekproefsgewijs gemonitord. Als de SRC een overtreding ontdekt, stuurt zij een advies naar de betreffende influencer. Uit de…