- Creëer begrip bij de rest van de organisatie
Om echt te profiteren van AI, is het belangrijk dat alfa’s en bèta’s samenwerken en elkaar begrijpen. Als data scientists alleen maar de ‘geeks in the corner’ zijn waar niemand mee praat, ontstaan er nooit mooie dingen. Tegelijkertijd moeten mensen vanuit de ‘business’ de toegevoegde waarde van data begrijpen en minder beslissingen vanuit de onderbuik maken. Om samenwerking en wederzijds begrip te stimuleren, stuurt één van de organisaties data scientists en businessmensen gezamenlijk op cursus. De commissie AI herkent dit probleem en heeft zich zowel in 2018 als in 2019 tot doel gesteld de groepen te mixen tijdens events als de AI hackathon. Een brug tussen business en bytes. Wil je op de genodigdenlijst van de AI events, schrijf je in voor de DDMA nieuwsbrief en vink interesse AI aan. - Laat de mens de data overrulen
Een andere manier om ervoor te zorgen dat niet-data scientists de voordelen van datagedreven besluitvorming omarmen, is het instellen van een soort menselijk vetorecht. Zorg ervoor dat ‘de mens’ altijd de data kan overrulen, bijvoorbeeld met standaard ingebouwde knoppen. Alleen al het idee dat deze mogelijkheid er is, zorgt voor meer acceptatie en vertrouwen. - Geef ruimte om te falen
In commerciële omgevingen is vaak weinig ruimte om te falen, waardoor data scientists vaak niet de kans krijgen met data te ‘spelen’ en nieuwe dingen te ontdekken. Juist door te experimenteren, ontstaan nieuwe innovatieve concepten die de organisatie verder kunnen helpen. Daar hoort ook bij dat een experiment wel eens mislukt. Biedt data scientists daarom bewust tijd en budget om te experimenteren en te falen. - Staar je niet blind op sprints
De Sprint-methode is vaak geschikt voor de ontwikkeling van nieuwe datamodellen, maar niet in alle gevallen. Soms worden processen geforceerd in een agile structuur geduwd, terwijl dat niet perse handig is. Om te achterhalen of een dataset bijvoorbeeld kwalitatief sterk genoeg is om in te zetten voor een nieuw product, moet je eerst twee dagen rustig in de data kunnen duiken, voordat je een nieuwe sprint begint.
De AI Elite is een initiatief van de DDMA commissie AI. Op 23 mei 2019 organiseren zij een Morning update: the near future of AI. Heb je interesse daarbij aanwezig te zijn, check hier de sprekers Spotify en Merkle en hoe jij als aanwezige kunt bijdragen.
Ook interessant

Lees meer
DDMA
|
Versterking voor de Commissie Fieldmarketing
De DDMA Commissie Fieldmarketing heeft er drie bevlogen professionals bij. Stefan Hartgers (VodafoneZiggo), Dion Hilberink (Artsen zonder Grenzen) en Sander van Eck (PARTOF) combineren een diepe praktijkkennis met een sterke…

Lees meer
Experimentation & Optimisation
|
Experimentation Hero in Focus: Timo Stegeman – From isolated tests to working in themes
Our next Experimentation Hero in our interview series is Timo Stegeman. Since February, Timo has been working at Heineken as a freelance specialist in Product Discovery and Research. He deliberately…

Lees meer
Data, Decisions & Engagement
|
De grootste legal misvattingen over adverteren op social platformen
Adverteren op platformen zoals Meta en TikTok roept bij veel legal-afdelingen direct alarmbellen op. Terecht, want als marketeer ben je verantwoordelijk voor het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens, ook als je…