|

DDMA publiceert handleiding Cookiewet ‘Wet en werkelijkheid’

shutterstock_87149926

DDMA publiceert vandaag een uitgebreide handleiding Cookiewet. In deze handleiding wordt een vertaalslag gemaakt van de juridische materie naar de Nederlandse beroepspraktijk. Aan de hand van diverse voorbeelden en een stappenplan wordt de lezer geïnformeerd over de wijzigingen die respectievelijk begin juni en per 1 januari 2013 in de bedrijfsvoering moeten zijn aangepast.

Het grote cookiedebat
Aanleiding voor het opstellen van de Cookiewet handleiding zijn de vele vragen die DDMA de afgelopen weken van haar 275 leden ontving. Hoe groot de onduidelijkheid onder het Nederlandse bedrijfsleven is, bleek ook tijdens ‘Het grote cookiedebat’ dat DDMA afgelopen woensdag 30 mei organiseerde. Tijdens de volgeboekte bijeenkomst ontstond een heftige discussie onder de 180 aanwezigen over de implementatie van de wettekst en handhaving.

Transparantie in dialoogmarketing
DDMA werkt samen met de andere partners van de ‘cookiecoalitie’ om een werkbare implementatie van de toestemmingsvereiste voor cookies te realiseren, die recht doet aan het gebruiksgemak van internet. Maar wij moeten ook als sector aantonen dat wij een bedrijfstak zijn die op maatschappelijke wijze opereren. Deze handschoen hebben we opgenomen, onder meer door de introductie van het Privacy Waarborg en door uitgebreide voorlichting over nieuwe regelgeving en juridisch advies op maat aan leden.

“Gezien de grote onduidelijkheid in de sector hebben wij er ditmaal voor gekozen de handleiding voor iedereen beschikbaar te stellen. Want door actief bij te dragen aan transparantie in dialoogmarketing, kan DDMA maximaal inzetten op gebalanceerde wetgeving. Regels die rekening houden met het economisch belang van het bedrijfsleven en innovatie in ICT, zonder dat zij afbreuk doen aan de consumentenbescherming.”, aldus Diana Janssen, directeur DDMA.

Handleiding
De DDMA handleiding Cookiewet ‘Wet en werkelijkheid’ kunt u hieronder downloaden.

DDMA handleiding Cookiewet 'Wet en werkelijkheid'
Hier horen buttons van verschillende sociale media te staan. Je ziet deze niet omdat je hebt aangegeven geen cookies te accepteren. Klik hier om cookies toe te staan voor deze website
Over de auteur

Sheila is PR en Communicatie Manager bij DDMA. In deze rol is zij verantwoordelijk voor alle communicatie en public relations van de DDMA en het DDMA Privacy Waarborg. Daarnaast begeleidt zij de DDMA commissies Telemarketing, Search. en E-mail Kennis & Redactie.

meer over deze auteur >

Schrijf een reactie

Bekijk 4 reacties

Houdt mij via email op de hoogte van nieuwe reacties.

Houdt mij via email op de hoogte van nieuwe reacties.

4 Reacties

  1. Lode Claassen's Gravatar Lode Claassen
    | 5 juni 2012 om 14:22 uur Permalink

    Zijn er ook regels of richtlijnen over door wie en voor hoe lang de toestemming gegeven wordt? Volgens mij worden die vragen nog nergens beantwoord en zijn ze wel essentieel voor technische implementatie. Het toestemmingscookie (woehoe, scrabble) is immers ook een cookie met een levensduur.

    – Mag het toestemmingscookie bewaard worden tot in den eeuwigheid?
    – Mag het toestemmingscookie na het sluiten van de browser verwijderd worden en mag de gebruiker er steeds opnieuw mee lastig gevallen worden tot ‘ie het maar accepteert?
    – Is het een cookie dat alleen op de computer opgeslagen wordt, en dus voor alle volgende gebruikers van die computer geldig is?
    – Wordt de toestemming (na inloggen) bewaard bij de gebruiker, en dus voor alle volgende bezoeken van die bezoeker, op elk apparaat? Misschien vind de gebruiker cookies prima, behalve op de smartphone waar ook locatiegegevens aanzitten.

    En dan nog de onduidelijkheden over wat we moeten met alle cookie-achtige zaken. Bijvoorbeeld als je een Google Map op een website plaatst worden er ook gegevens aan Google doorgegeven. Moeten we daar ook toestemming voor vragen? Of bijvoorbeeld het embedden van YouTube video’s?

  2. Martijn Dirkx's Gravatar Martijn Dirkx
    | 5 juni 2012 om 18:18 uur Permalink

    Bedankt voor deze duidelijke handleiding, adequaat en overzichtelijk!

    Alleen is mij nog niet helemaal duidelijk wat er gebeurt als ik na 1 januari 2013 tóch remarketingcookies voor klanten blijf plaatsen zonder de websitebezoekers daarvan op de hoogte te stellen.

    Wie is er dan bijvoorbeeld in overtreding:
    – ik persoonlijk, omdat ik de remarketingtag voor de klant genereer,
    – de webmaster die de remarketingtag op de website plaatst,
    – de klant voor wie ik remarketing inzet, of
    – Google voor het aanbieden van de mogelijkheid?

  3. | 5 juni 2012 om 20:10 uur Permalink

    Dag Lode en Martijn,
    Jullie vragen zijn zeer relevant en terecht. Laat ik voorop stellen dat wij ook niet alle antwoorden hebben en ongelukkig zijn met de uitvoering van deze wet, juist omdat de technische implementatie een drama is. Met betrekking tot de “duur “ van de toestemming, daar zegt de wet niets over. Je kan dus beredeneren dat iemand toestemming geeft totdat hij zich afmeldt. Minister Verhagen en de Tweede Kamerleden hebben gezegd dat zij zich kunnen voorstellen dat zo’n toestemming bijvoorbeeld een jaar geldig is, maar de wet geeft geen termijn. Ik denk niet dat de toestemmingscookie verwijderd mag worden na het sluiten van de browser als iemand “nee” heeft gezegd, het gaat wel om een wilsuiting, die kan je niet negeren. De toestemming geldt voor het device, dus ook voor andere gebruikers van bijvoorbeeld een pc of tablet. Of de toestemming geregistreerd wordt per gebruiker of per device, is aan de site die de cookies plaatst. Een groot bezwaar van ons betreft ook de “cookie-achtige” zaken. Facebook en Google gaan hun beleid natuurlijk niet aanpassen op ons koude kikkerlandje en de vraag is dan in hoeverre jij daar verantwoordelijk voor bent als je een link embed. Ik weet het oprecht niet, maar zou het persoonlijk zeer onterecht vinden. We inventariseren momenteel al dit soort problemen en gaan ze op zeer korte termijn bespreken met de toezichthouder in de hoop meer duidelijkheid te verschaffen. Keep you posted..

  4. Lode Claassen's Gravatar Lode Claassen
    | 6 juni 2012 om 09:20 uur Permalink

    Dank Jitty, ook voor de handleiding! De vragen waren bedoeld voor alg. discussie. En een goed initiatief om het te verzamelen voor de OPTA.