Spring naar content

EU-lidstaten, waaronder Nederland, moesten de EAA al in 2022 opnemen in hun nationale wetgeving. Vanaf medio 2025 zijn bedrijven verplicht om aan deze toegankelijkheidseisen te voldoen — anders riskeren ze boetes. Er geldt wel een overgangsregeling voor bepaalde bestaande producten en diensten.

Maar wat maakt de EAA nu precies anders dan de bestaande regels, zoals de WCAG, de Europese Web Accessibility Directive en de in Nederland geïmplementeerde toegankelijkheidsregels voor de publieke sector? Het grote verschil is dat de EAA zich ook richt op de commerciële sector. Denk aan e-commerce- en telecombedrijven, en fysieke diensten zoals ticketautomaten.

De EAA verplicht fabrikanten en verkopers die bepaalde producten of diensten aanbieden om te voldoen aan de WCAG, gebaseerd op vier principes: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust. Dit betekent in het kort dat producten en diensten voor iedereen toegankelijk, eenvoudig te gebruiken, logisch opgebouwd en compatibel met verschillende technologieën moeten zijn.

Benieuwd naar deze belangrijkste criteria en de producten en diensten waarvoor de richtlijn geldt? Lees dan ons artikel voor meer informatie.

Veelgestelde vragen

De EAA is EU-wetgeving die digitale toegankelijkheid verplicht stelt voor producten en diensten in de Europese markt. Het doel is gelijke toegang voor mensen met een beperking. Als je digitale diensten aanbiedt, moet je zorgen dat iedereen die zonder drempels kan gebruiken.

De wet geldt voor B2C-organisaties die digitale producten of diensten leveren binnen de EU, zoals webshops, apps, banken, vervoersdiensten, telecombedrijven en uitgevers. Ook niet-commerciële instellingen kunnen onder de wet vallen, afhankelijk van hun rol.

De EAA wordt van kracht op 28 juni 2025. Organisaties moeten vóór die datum hun digitale kanalen in lijn brengen met de toegankelijkheidsvereisten.

Niet naleven kan leiden tot klachten, juridische stappen, boetes en reputatieschade. De hoogte van boetes verschilt per EU-lidstaat, omdat de handhaving nationaal geregeld is. In Nederland zal de Autoriteit Consument & Markt (ACM) of een vergelijkbare toezichthouder verantwoordelijk zijn. Hoewel exacte bedragen nog niet zijn vastgesteld voor de EAA, kunnen boetes voor het niet naleven van consumentenwetgeving oplopen tot tientallen duizenden euro’s, afhankelijk van de ernst van de overtreding. Daarnaast loop je klanten mis doordat delen van je doelgroep je website of app niet kunnen gebruiken.

Nee, dat is een goed begin, maar niet voldoende. Je moet ook toetsenbordnavigatie ondersteunen, kleurcontrast waarborgen, alternatieve content bieden (zoals ondertitels) en duidelijke foutmeldingen (zoals *e-mailadres is verplicht of *het wachtwoord moet minstens 8 tekens bevatten) tonen. Toegankelijkheid is breder dan alleen schermlezer-ondersteuning.

Alleen microbedrijven (minder dan 10 medewerkers en < €2 miljoen omzet) kunnen zich beroepen op een uitzonderingsregel als naleving onevenredig belastend is. Dit moet wel onderbouwd worden.

Ook als het aanbieden van producten of diensten via een digitale weg aanbiedt maar een klein onderdeel is, val je onder de verplichtingen.

EAA maakt ook geen uitzondering op aantal bezoekers. Maar voor websites die binnen de reikwijdte van de EAA vallen maar zeer zelden worden bezocht, biedt de richtlijn een clausule voor “onevenredige last” (disproportionate burden). Deze clausule stelt dat als het voldoen aan de toegankelijkheidseisen een onevenredige organisatorische of financiële last vormt voor de economische exploitant, zij alleen verplicht zijn te voldoen voor zover deze eisen geen onevenredige last opleggen.

Bedrijven moeten een beoordeling uitvoeren op basis van criteria zoals de verhouding tussen de kosten van naleving en de totale kosten of omzet van het bedrijf. Deze beoordeling moet goed worden onderbouwd en gedocumenteerd en kan worden gecontroleerd door de relevante nationale autoriteiten.

Wil je antwoord op veelgestelde vragen zoals:

  • Zijn er richtlijnen bekend voor wanneer iets gezien wordt als ‘disproportionate burden’ ofwel de ‘onevenredige last’?
  • Welke webpagina’s moeten voldoen aan de EEA?
  • Geldt de toegankelijkheidswet ook voor B2B webshops?
  • Zijn marketingcampagnes, nieuwsbrieven en landingspagina’s ook onderdeel van de EAA?
  • Hoe maak ik mijn e-mails en banners toegankelijk?
  • Hebben organisaties langer de tijd, nu de EEA Richtlijn nog niet in Nederlandse wetgeving is opgenomen?

Log in of word lid om een antwoord te krijgen op je vraag.

onze legal specialisten

Heb je het antwoord op jouw vraag hier niet kunnen vinden én ben je lid van DDMA? Bel dan één van onze Legal Counsels (020- 4528 413) of mail je vraag naar legal@ddma.nl. De juristen proberen je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden. Nog geen lid? Bekijk hier alle voordelen van het DDMA-lidmaatschap.

Isa Nieuwstad

Junior Legal Counsel

Allisha Hosli

Junior Legal Counsel

Sara Mosch

Legal counsel

Frank de Vries

Team lead legal | Senior legal counsel