Spring naar content

Net zoals in fysieke winkels, maken webwinkels graag gebruik van kortingen. Kortingen zijn namelijk aantrekkelijk voor een consument en creëren een urgentie om te kopen. Over het algemeen niets mis mee. Helaas gebeurt het regelmatig dat aanbiedingen ten onrechte als korting worden aangeduid. Dat noemen we een dark pattern. Bijvoorbeeld door tijdelijk de prijs van bepaalde schoenen de ene dag van 100 euro naar 120 euro te verhogen. De volgende dag worden de schoenen weer op de website voor 100 euro als afgeprijsd vertoond, terwijl dit in werkelijkheid de originele prijs was. Een ander voorbeeld is wanneer de webwinkel een prijs vertoont als ‘tijdelijk’ verlaagde prijs, maar in werkelijkheid deze prijs voor een langere tijd voert.

ACM al bezig met handhaving

De toezichthouder, de Autoriteit Consument en Markt (ACM), heeft webwinkel Wish in juli 2022 al terechtgewezen op dit soort praktijken. Zij toonden kortingen op producten die helemaal geen kortingen waren; ze gaven korting op een prijs die helemaal niet in het verleden was gehanteerd. Deze in-het-verleden gehanteerde prijs wordt ook wel de van-prijs genoemd.

Misleiding

Het tonen van dit soort ‘schijnkortingen’ is misleidend voor consumenten. Dit kan hen namelijk aanzetten tot het doen van een aankoop, die ze niet hadden gedaan als ze volledig op de hoogte waren van de situatie en rustig de tijd hadden gehad om na te denken. Verder zorgt het ook voor oneigenlijke concurrentie ten opzichte van andere ondernemers: het lijkt ten onrechte alsof jij een beter aanbod doet. Consumenten moet een vrije en eerlijke keuze geboden worden om iets online te kopen of gebruiken.

De regels voor kortingen

De hoofdregel is: als je een van-prijs toont, moet dit de laagste zijn die je hebt gevoerd in de laatste 30 dagen vóór de aanbieding.

Voorbeeld: De van-prijs moet de laagste zijn die je hebt gevoerd in de laatste 30 dagen vóór de aanbieding. Bron: Thuiswinkel.org

Er is een aantal uitzonderingen op deze regel. Neem bijvoorbeeld een product dat 100 euro kost.

  1. Direct opeenvolgende kortingen. Als er eerst 20% korting op het product is, kost het 80 euro. Als het direct daarna met 30% wordt afgeprijsd, is het toegestaan op je website te zetten dat het product van 100 naar 70 euro is afgeprijsd (en niet 80 euro als van-prijs te benoemen, ondanks dat dit de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen was). Je mag voor maximaal drie maanden naar de oorspronkelijke prijs van 100 euro blijven verwijzen.
  2. Producten die korter dan 30 dagen op de markt verkrijgbaar zijn. Je hoeft dan nog niet de laagste prijs te noemen die je hebt gevoerd, dus je mag 100 euro als van-prijs blijven benoemen gedurende deze periode.
  3. Producten die beperkt houdbaar zijn. Hiervoor mag de van-prijs wél de prijs zijn die direct voorafgaand aan de korting werd gevoerd. Stel dat het product gisteren in prijs is verhoogd naar 110 euro, mag je dat bedrag tóch als van-prijs benoemen.
  4. Vergelijking met adviesprijzen. Hierbij moet de laatst bekende adviesprijs worden getoond.
  5. Zorg dat het de consument duidelijk is dat het om de adviesprijs gaat (en niet een door jou gevoerde prijs) én verzin de adviesprijs nooit zelf.
  6. De Consumentenbond raadt af de adviesprijs te noemen. Zie meer informatie hierover: Adviesprijzen | Consumentenbond.

Andere regels voor prijzen

Naast de regels voor kortingen, is er nog een aantal aandachtspunten van belang bij het vaststellen van je prijzen. Deze heeft de ACM in haar leidraad bescherming online consument verder uitgewerkt. Hieronder een kort overzicht:

  1. Je mag altijd maar één totaalprijs tonen.
  2. Deze totaalprijs moet inclusief alle bijkomende kosten zijn: denk aan BTW, administratiekosten of servicekosten. Verberg deze dus niet achter meer klikken, zoals onder een ‘i’-symbool.
  3. Kan je geen vaste prijs noemen, omdat deze kan verschillen per koper, moet je een logisch voorbeeld noemen.
  4. Geef alle bedragen op dezelfde, duidelijke manier weer: gebruik bijvoorbeeld hetzelfde lettertype en dezelfde kleur.
  5. Als je gebruik maakt van personalisatie van prijzen, zorg dan dat je transparant bent over hoe deze worden berekend, hoe je persoonsgegevens verzamelt en gebruikt. Werk in lijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Meer over gepersonaliseerde prijzen: Gepersonaliseerde prijzen: wanneer is er sprake van prijsdiscriminatie? – DDMA

Toezicht op nepafprijzingen

De toezichthouder ACM communiceert momenteel intensief over dit onderwerp. Dit geeft aan dat de ACM het een belangrijk thema vindt. Het risico dat je loopt bij overtreding: een boete van maximaal 900.000 euro of een last onder dwangsom. Extra oppassen geblazen dus. Pak bij het vaststellen van je prijzen nog eens dit artikel erbij, zodat je geen belangrijke regels kunt vergeten.

Kim Moolenaar

Assistent Legal Counsel

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

De DDMA Commissie E-mail krijgt versterking

De DDMA Commissie E-mail heeft twee nieuwe leden. Niemand minder dan Mark Kruisman, e-mailmarketing specialist bij Centraal Beheer, en Lisanne van Daalen de Jel, marketing guild lead en digital marketeer…
Lees meer
Influencermarketing |

Certificering influencers sluit jaar succesvol af met ruim 2000 influencers en bol als nieuwe partner

Het sector-initiatief ‘Certified by influencerregels.com’ sluit het jaar af met diverse mijlpalen: het register op influencerregels.com bevat inmiddels ruim 2.000 gecertificeerde influencers. Bovendien zal bol per 1 januari 2025 met…
Lees meer
DDMA |

Call for participation opens for 4th edition of GDMA’s International Email Benchmark

The Global Data & Marketing Alliance (GDMA) and the Dutch Association for Data & Marketing (DDMA) are thrilled to initiate the call for participation for the fourth edition of our…